„Светлина, въздух, вода и хляб - ето същественото, от което хората се нуждаят." Петър Дънов

Животът е произлязъл във водата. Водата е символ на душата. Всички религии използват водата като пречистващ елемент. Водата е пречистващ (почистващ) елемент и в ежедневието на хората. Всеки организъм взаимодейства с водата под някаква форма ежедневно, при това естествено и рутинно. Да се подчертава значението на водата в света на хората (и не само) при това положение е безмислено и ненужно.

Водата се приема като даденост от съвременното общество - всеки е готов да  отправи най-цветущите си ругатни по съответното водоснабдително дружество, когато кранът на чешмата в дома му пресъхне за ден или два, да не говорим за по-дълъг период. Може би за това в днешната урбанизирана среда повечето хора са склонни да полагат много по-големи грижи за нещата, които са създали хората, като например колата и апартамента, но не и да се погрижат подобаващо за нещата, които е създал Бог - водата, почвата, въздуха и  т.н. (включително за самите себе си).

Вероятно основния мотив е всеки да се грижи за това, което е създал. Но водата може и без нас (при това по-добре) - ние, обаче, не можем без нея. А без колата можем - макар и със затруднения. Дали водата ще продължи да бъде даденост зависи от нашата отдаденост. В един завод за производство на шоколад никой не прахосва и замърсява основната суровина - какаото. В един завод за производство на живот (земята) също така не бива да се прахосва и замърсява основната суровина - водата. В противен случай вариантите са два - или ние да се „отървем" от питейната вода, или водата да се „отърве" от нас. Всъщност в крайна сметка и двете водят до един и същ краен резултат.

Ако водата на планетата сега е даденост, то човешкото съзнание и отношението му към околния свят не е даденост - те се сформират, развиват и променят от социалната среда (преди всичко семейство и училище), тъй като фундаментът се изгражда в детска възраст. Не можем да очакваме от човек, израстнал в разхищение да прояви пестеливост и грижа през живота си като възрастен. Обществото трудно може да регулира семейната среда (макар че не липсват механизми и за това), но далеч по-лесно може да регулира учебния процес и съдържание, за да въздейства чрез тях върху съзнанието на хората, а от там и върху бъдещата семейна среда.

Училището (образованието) е огледален образ на обществото и непогрешим барометър за силите, които протичат в него. По вида на учебните предмети и тяхното съдържание можем да съдим за приоритетите на обществото. Липсата на самостоятелен предмет Екология в основното и средното образование е показателно за усилията, които полагаме за опазване на околната среда, в частност водата. В същото време удърно и по отделно се изучават в детайли т.нар. „точни науки", които при цялото дължимо уважение към тях и безусловното признание за ролята им в живота на хората, допринасят твърде малко за формиране на поведение - те създават знание, а не съзнание. Не може и не бива да се премахва изучаването на „точните науки", но е възможно и наложително (в името на собственото ни съществуване) да се ограничат детайлите, с които се изучават (освен когато са част от учебен процес в специализирано/профилирано училище или паралелка), за сметка на дисциплини, формиращи съзнание и поведение.

Практически изложеното по-горе се изразява в обособяване на Екологията в самостоятелен и пълнокръвен учебен предмет от първи до дванадесети клас и което е най-важното - с практическа насоченост на учебния процес. Същото е съпроводено с намаляване на учебния материал в „точните науки" и/или обединяване на отделни дисциплини в една обща с цел да се освободи място за Екологията.

Досегашният статут на опазването на околната среда като част от други дисциплини е крайно незадоволителен, тъй като не се акцентира достатъчно върху тези проблеми. Екологията следва да бъде издигната по ранг и знамичост до предмети като Математика и Български език и литература (т.е. основополагащ предмет), а не да е вмъкната в контекста на други науки. Наистина голяма част от материала в тази дисциплина се извлича от съществуващите предмети - химия, физика, биология, география, но акцентът и контекстът в учебния процес ще е друг: опазване и развитие на природните ресурси.

Единствено промени в съзнанието на хората биха гарантирали опазване и развитие на водните (природните) ресурси, а не само усъвършенстване на нормативната уредба и санкционно-контролната система. Все пак промени в нормативната уредба могат да спомогнат за съхраняване на водното богатство и формиране на съзнание. В крайна сметка законът е основният инструмент за решаване на проблемите в обществото към днешна дата. Освен въвеждане на екологията като основен предмет в училищата, за опазване на водата биха могли да се предвидят и следните промени в законодателството:

1.     Промени в Наредба № 4/2005г. за проектиране, изграждане и експлоатация на сградни ВиК инсталации и други относими нормативни актове, въвеждащи изисквания за изграждане на сградната ВиК инсталация така, че да предвижда водата от мивките да не изтича директно в канализацията, а да захранва тоалетното казанче. Възможни са различни технически решения. Като се има предвид, че при еднократно пускане на водата от тоалетното казанче се изливат от 6 до 12 л. вода, а тоалетните казанчета изразходват една трета от водата, използвана в дадено домакинство, можем да си представим икономията, която ще произведе едно такова решение.

2.    Промени в Наредба № 4/2005г. за проектиране, изграждане и експлоатация на сградни ВиК инсталациии и други относими нормативни актове, въвеждащи изисквания сградната ВиК инсталация да включва и водохранилище за дъждовна вода, водата от което да се използва за почистване на общите части и околоблоковото пространство, терасите и др. площи в жилищните кооперации и с която да се поливат цветята в къщи и градинките около блока/къщата.

Предложените мерки не могат да осигурят и гарантират безпроблемната експлоатация на водните ресурси в национален мащаб, още по-малко в световен, но са част от факторите, които могат да формират и гарантират отговорно отношение към водата и да подобрят взаимодействието ни с природата. Така помагаме на себе си, защото водата, която става за консумация е едва 3% от цялата вода на планетата.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Киселова: Работим с онези групи, които подкрепят правителството

Киселова: Работим с онези групи, които подкрепят правителството

България Преди 35 минути

Киселова: Тези, които се сърдят – за тяхна сметка е

Удължават срока на бедственото положение в Плевен

Удължават срока на бедственото положение в Плевен

България Преди 1 час

Водните количества, постъпващи от регионалните водоизточници са все още недостатъчни

ВАС спря Методиката за дялово разпределение на топлинна енергия

ВАС спря Методиката за дялово разпределение на топлинна енергия

България Преди 4 часа

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване

"ДПС – Ново начало” обсъди с кметове спешни мерки за справяне с водната криза

"ДПС – Ново начало” обсъди с кметове спешни мерки за справяне с водната криза

България Преди 4 часа

По време на срещата бяха обсъдени основните причини за водния недостиг

САЩ с нов военен аташе в България

САЩ с нов военен аташе в България

България Преди 5 часа

Той беше посрещнат от министъра на отбраната Атанас Запрянов

Катрин, херцогинята на Кент

Най-възрастният член на британското кралско семейство, Катрин, херцогинята на Кент, почина на 92 години

Свят Преди 5 часа

Херцогинята на Кент – от бляскави кралски задължения до скромен живот като учител по музика

<p>Зафиров: Не съм говорил с Путин и Ким Чен-ун</p>

Зафиров: Нямам никакво намерение да подавам оставка

България Преди 5 часа

Зафиров: Никакви реплики не съм разменял с Путин и Ким Чен-ун

Снимката е илюстративна

„Ще умра ли сега?“ - 8-годишната Яна гасне пред очите на майка си, докато светът мълчи

Свят Преди 6 часа

В обсадена Газа едно дете се бори за живот, докато бюрокрацията спира спасението му

Удар за Киър Стармър: Анджела Рейнер подаде оставка след данъчен скандал

Удар за Киър Стармър: Анджела Рейнер подаде оставка след данъчен скандал

Свят Преди 6 часа

Стармър каза, че Рейнер ще „остане важна фигура в нашата партия“ и ще „продължи да се бори за каузите, за които толкова страстно се грижи"

Простреляха жена в монтанското село Благово

Простреляха жена в монтанското село Благово

България Преди 6 часа

Нападателят се издирва

"Тесла" предлага на Илон Мъск до 1 трилион долара "компенсационен пакет"

"Тесла" предлага на Илон Мъск до 1 трилион долара "компенсационен пакет"

Свят Преди 6 часа

Планът, който подлежи на одобрение от акционерите, предвижда редица амбициозни цели.

Ловец срещна очи в очи черната пантера край Шумен

Ловец срещна очи в очи черната пантера край Шумен

България Преди 7 часа

Животното се изправило в цял ръст срещу него, в непосредствена близост

Това са задържаните за побоя над ст. комисар Кожухаров

Това са задържаните за побоя над ст. комисар Кожухаров

България Преди 7 часа

Няма промяна в състоянието на шефа на полицията в Русе

Пет шокиращи факта за живота на Джорджо Армани

Пет шокиращи факта за живота на Джорджо Армани

Любопитно Преди 7 часа

Емблематичният дизайнер почина на 4 септември, оставяйки своята следа в света на модата

<p>Русия&nbsp;отиде&nbsp;при &quot;най-дълбокия, най-мрачен Китай&quot;</p>

Тръмп: Русия отиде при "най-дълбокия, най-мрачен Китай"

Свят Преди 7 часа

"Изглежда, че изгубихме Индия и Русия", написа Тръмп

Нападнаха с брадва инспектори по труда при проверка на заведение

Нападнаха с брадва инспектори по труда при проверка на заведение

България Преди 8 часа

Инспекторите по труда са установили четири лица, работещи без трудов договор