С ъбитията от 1989 г. се превърнаха в повратна точка за румънския туризъм. Мениджърите бяха принудени да се изправят пред конкуренцията на чуждестранните дестинации, забранени дотогава в Румъния.
Големите западни градове и курортите на Черно море бяха първите цели. След като битката с Турция и Гърция бе загубена, а дестинации като Испания и Египет са все по-търсени, от тази година и българските черноморски курорти заеха сериозен дял от румънския пазар.
Това пише румънският вестник "Котидианул" в обширна статия, посветена на развитието на туризма в Румъния и предпочитанията на румънците за почивка.
2005 г. бе напълно различна за туроператорите по крайбрежието в сравнение с предходната. През 2004 г., според Националното управление по туризма, броят на туристите е нараснал с 5,18 процента спрямо 2003 година.
Данните за второто тримесечие на тази година сочат спад с 11,19 на сто спрямо същия период на миналата година. Туроператорите отдават този спад на лошото време.
Не трябва да се пренебрегва обаче съотношението между качество и цена, посочва "Котидианул". Това обяснява вероятно успеха на българските черноморски курорти, при условие, че от гледна точка на климата, няма големи разлики с този в Румъния, отбелязва вестникът.
Най-вероятно 2006 г. ще донесе увеличение на цената на туристическите услуги. Увеличаването на комуналните услуги и увеличението на Данъка добавена стойност на 22 процента ще доведат до голямо увеличение на цените.
И това при условие, че България и Хърватия, които са основните конкуренти на Румъния на международния туристически пазар, привличат голям брой туристи и в някои случаи цените са по-ниски отколкото в Румъния, посочва "Котидианул".
Румънският туризъм ще спечели, ако се промени ситуацията с хотелите, които са стари и не могат да предложат качествено обслужване, посочва изданието.
През следващите години се предвиждат впечатляващи инвестиции в тази сфера, като само за 2005 г. се говори за сумата от 420 милиона евро.