
Организацията страртира тази инициатива преди две години. Комуникационният аспект на проекта, реализиран съвместно с фирма Теленова ООД, е започнал с консултации в рамките на половин година. “Този период беше необходим на организацията, за да се ориентира във възможностите на предлаганите решения”, коментира Никола Антонов, директор ИТ в Спарки Груп АД. Спецификите на компанията – наличието на представителства и контрагенти в различни страни, както и многобройният персонал - обуславят необходимостта от надеждни комуникации на изгодни цени.
Избраните решения са базирани на технологията Voice over IP (VoIP). Старите телефонни централи са заменени с ново поколение – от компанията са се спряли на серията NeXspan (Astra Matra), които от една страна са свързани с телекомите в съответните държави, а друга - по между си по IP. Това позволява вътрешнофирмените международни разговори да се провеждат безплатно. За целта е въведен четирицифрен вътрешен номерационен план. Комуникацията с чуждестранни контрагенти със стационарни номера се осъществява като обажаданията излизат през централата в съответната страна, свързана с местния телеком, като цената на повикването е равна на един локален телефонен разговор.
Към всяка централа е инсталиран и GSM Gateway, който осигурява връзка с местните мобилни оператори в съответните страни. Чрез набиране на код обажданията минават през централата в съответната държава и повикването е на цената на един локален мобилен разговор. Това значително намалява разходите за мобилна комуникация.
Интернет телефонията предоставя освен всички традиционни възможности като изтегляне и прехвърляне на разговори, така и много други опции като конферентна връзка и мобилност на IP телефоните. Апаратите могат да бъдат преместени и независимо от физическото си разположение отново да се регистрирт в централата със същия номер. “Възможността да инсталираме софтуерни телефони на мобилните си компютри е много съществена функционалност за нас, тъй като служителите на фирмата пътуват често - при командировки те могат да използват номера си”, поясни Никола Антонов.
Инвестицията в проекта е значителна – около 150 хиляди лева. Предвид зависимостта на Спарки Груп от комуникациите и изходящия трафик, който генерира към различни телекомуникационни компаннии, прогнозата е, че максимум до две години инвестицията ще се възвърне. Благодарение на внедрените технологии цената на един разговор, която за вътрешната комуникация е сведена до нула, се намалява от пет до петдесет пъти.
“Модерната телефония, която обединява чистите комуникации с Интернет технологиите е значително по-сложна. Тя изисква специалисти, които да са еднакво добре квалифицирани и опитни и в двете области. Компания, която иска да въведе IP телефония, би трябвало да осъзнае необходимостта от възлагането на тази задача на външни консултанти, специализирани във внедряването на подобни решения. Те могат да помогнат на клиента да се ориентира в възможностите на модерните комуникации и да съобрази избора си със своите потребности”, съветва Никола Антонов.
Повече по темата ще намерите във февруарския брой на списание CIO България
Източник: IDG.BG