0
Сц циалистите, които са посветени в тайните на търсачките, рядко ги издават. Изтичането на информация в тази област се дължи на хората, които са се натъкнали на тях случайно

Всичко започва с шегата на няколко американци, които в безброй сайтове, форуми и блогове залагат в словосъчетанието „miserable failure" (жалък неудачник) препратка към страницата http://www.whitehouse.gov/president/gwbbio.html. В резултат на това биографията на Джордж Буш започва да се асоциира с тази фраза в най-големите световни търсачки (виж http://www.google.com/search?hl=en&q=miserable+failure&btnG=Google+Search; преди известно време обаче Google нарочни изтри този линк, но и сега ще видите новини, които ви съобщават за този невероятен факт).

От Google наричат този ефект bombing и за неговата реализация са се потрудили много англоезични единомишленици в продължение на повече от месец и половина упорита работа. Само липсата на достатъчно време ни спря да опитаме да направим нещо подобно, но нашите руски колеги не са пропуснали възможността да адаптират ефекта към руската действителност. Резултатите са впечатляващи.

 

Експериментът

 

Основната задача на руския експеримент е изследването на реакцията на националните търсачки на външните препратки и реалната възможност за манипулация на извежданите от тях резултати от един единствен човек при минимални усилия и време в Интернет. Първите резултати се оказват доста убедителни и рамките на експеримента се разширяват.

По примера на американската „бомбандировка" на Джордж Буш с фразата "miserable failure", колегите се спират на словосъчетанието "завидный счастливчик" ("невероятен щастливец") и препратка към биографичната страница на Владимир Путин - www.kremlin.ru/articles/V_Putin.html.

Само за 15-20 минути (само!) в Интернет, колегите публикуват препратката към страницата  www.kremlin.ru/articles/V_Putin.shtml от словосъчетанието "завидный счастливчик" на около 300 уебресурси с относително нисък рейтинг. Само след два дена манипулирането на резултатите на търсачките Яндекс (http://www.yandex.ru/) и Google е факт - при търсене по избраните две ключови думи на първо място се появява биографията на Путин.

Тук е моментът да се спрем на една тънкост в "мирогледа" на робота на Google. Посланието във форума трябва да бъде много кратко и да съдържа само ключовата фраза и съответната препратка, нищо повече. В противен случай ще отклоните Google от верния курс и роботът ще изкарва на първите места вместо конкретната страница, препратки към форумите, в които е публикувана.

Забележете, че страницата на президента не съдържа словосъчетанието "завидный счастливчик" и там няма никакви производни от тази ключова фраза. Това, което руските колеги са направили, е само да насочат търсачката към собствената им субективна представа за биографията на лидера. Възможността за подобни манипулации на търсачките е опасна за имиджа на който и да е сайт и неговия собственик. Ключовата фраза може да има доста отрицателен подтекст и успешното й разпръскване по гореспоменатия начин може да доведе до неприятни резултати.

[pagebreak]

 

Какво казват специалистите

 

Успеваемостта на 15-минутното пребиваване в Интернет сигурно ще изненада всеки и не е учудващо, че безобидната шега на нашите колеги придобива известност и сред специалистите, които не пропускат да покритикуват операцията.

Роботът на търсачката използва едни и същи принципи за претърсване на мрежата и листване на резултатите. Следователно, ако ключовата фраза, на която е зададено да води до определена страница, е подбрана добре и думите не съществуват в друго съчетание никъде в мрежата, той не може да направи оценка на нейната добронамереност и се отнася с нея като към всички останали, коментират специалисти. По този начин се създава един вид псевдоним на сайта и този процес не може да се контролира или забрани. Роботът отразява състоянието на Интернет и при по-рядко търсените словосъчетания действията на един човек могат да го променят. Експертите класифицират това явление към т. нар. spamdexing или search spam (търсачески спам) - автоматично генериране на страници и препратки, които не са създадени за да улеснят потребителите, а с една единствена цел да покачат рейтинга на ресурса в търсачката. Задачата да се отличат реалните ресурси в мрежата от автоматично генерираните не е никак лесна и над нея трябва сериозно да се работи, добавят те.

Експериментаторите приемат критиката, но според тях подобно мнение не е напълно коректно в своята оценка на ситуацията.

Първо, на фразата "завидный счастливчик" в руския нет винаги са съответствали препратки към сайта на един от най-желаните ергени в страната - Максим Галкин - и на изключително популярната игра "О, счастливчик" с водещ Димитър Дибров. За съжаление резултатите бързо и коренно се променят след началната дата на експеримента, тъй като ключовата фраза не е оптимизирана. В следващата му фаза обаче, описана малко по-натам, тези недостатъци са изчистени.

Второ, много хора свързват думата спам с нежеланите писма, а ефектът от подобен експеримент въобще не засяга електронната поща. Ако разгледаме определението, което Wikipedia (http://en.wikipedia.org/) дава на термина spamdexing, ще видим, че той покрива онези случаи на манипулиране на резултатите в търсачките, когато се цели дадена страница да се нареди по-напред или да се промени категорията, в която тя се появява. Когато обаче подобни действия нямат рекламна цел и отразяват просто лично мнение, което човек е готов да изкаже не само в мрежата, изниква въпросът кой е виновен, че гледната точка на един се налага на всички - "злосторникът" или търсачката.

Друго мнение идва от професионалистите, които се занимават с оптимизиране на индексирането на сайтове от търсачките (SEO - Search Engine Optimization). Според тях търсенето по такива нарочни ключови фрази има изкуствен характер. Самите словосъчетания като "miserable failure" и "завидный счастливчик" са специално подбрани и рядко срещани, поради което и броят на потребителите, които задават търсене по тях, е незначително малък. Затова нека се спрем на по-често търсените думи и най-популярните ключови фрази.

[pagebreak]

 

Средночестотници

 

Борбата между търсачките, които имат интерес да продават контекстна реклама, и собствениците на сайтове, които искат да видят своето творение колкото се може по-напред в резултатите от търсенето, се активизира през 1994 г. и продължава и днес. Именно тогава търсачката Infoseek" се "сети" интерактивно да анализира потребителското търсене и да изважда съответните платени обявления наравно с резултатите от търсенето.

Всяка търсачка създаде своя собствена тайна формула за анализ и оценка на страниците в Интернет и осигури максимална адекватност на резултатите от своя гледна точка. И докато специалистите изчисляваха на теория корена на уравнението на успеха, програмистите започнаха на практика да изменят формулата. Основната цел е да се спрат нахалниците, които пробутват сайтовете си нагоре в резултатите на най-търсените ключови думи, особено когато става дума за печелене на пари онлайн.

Поведението на потребителите в търсачките следва често повтарящи се сценарии и на тяхна основа специалистите са отделили следните видове ключови фрази: нискочестотни (до 100 търсения на месец),  средночестотни (до 1000 търсения на месец) и високочестнотни (над 1000 търсения на месец).

Може спокойно да предположим, че думите "футбол", "спорт" и "хороскоп" са сред най-популярните в българския Интернет. За съжаление, родните ни търсачки не предлагат статистика за търсените думи, като руските, например, (виж http://globalstats.hotlog.ru/cgi-bin/hotlog/sur.cgi и http://wordstat.yandex.ru/), или Google (http://www.google.com/press/zeitgeist.html). Руските ни колеги са решили да манипулират и тази статистика и организират два забавни, но важни експеримента с различни променливи:

  • 1. Препращане при търсене на популярната радиостанция "Эхо Москвы" към по-неизвестната "Маяк 24".
  • 2. Свързване на средностатистическата фраза "выгодный хостинг" ("изгоден хостинг") към заглавната страница на малката компания Digdot.com.

Само дни след старта на втората фаза на експеримента, при търсене по ключови думи "эфир „Эхо Москвы" и "радиостанция "Эхо Москвы", Google започва да показва сред първите резултати  препратка към страницата на радио "Маяк 24". Търсенето на "изгоден хостинг" е манипулирано още по-успешно - Digdot.com се задържа на първото място дълго време, въпреки жестоката борба на оптимизаторите за това ключово словосъчетание.

Резултатите отново са впечатляващи - 100% успеваемост при средночестотниците. При това, експериментът се оказва актуален както при цели с висок рейтинг, така и при ресурси с нисък индекс на цитиране, което доказва ефективността на описаната стратегия при всеки сайт. 

 

Продължението

 

Не е чудно, че при успеха на толкова минимални усилия, нашите руски колеги започват да кроят планове за превземане на нета, сравними с тези на Александър Македонски. Новата задача е името на най-популярната руска търсачка Яндекс, което потребителите търсят над 100 000 пъти в месец, да прехвърля към Google. Но този път чудо не става. Причината е, че съществуват достатъчно много външни препратки, които съвсем правилно насочват линка на Яндекс към http://www.yandex.ru/.

Наред с гореописаните експерименти, колегите правят опит да прехвърлят често търсената фраза "купить компьютер" ("купуване на компютър") към специално създадена страничка с авторски статии на компютърна тематика. Подобна "злоупотреба" със служебното положение показва значително по-добри резултати, но линкът не успява да стигне до първата страница на Google (става първи резултат на втората страница).

Разбира се, количеството на външните препратки на фразата "купить компьютер" в нужната посока може да се увеличи и ръчно и в крайна сметка да се достигне първото място в търсачките. Това обаче означава повторение на 90-дневния експеримент на американците, а тук целта е максимален резултат само за 20 минути работа в Интернет. За съжаление, при такива условия манипулирането на резултатите на високочестотниците е обречено на неуспех. Много специалисти по оптимизацията са убедени обаче, че надпреварата за високочестотните фрази води много "безполезни" посетители и ненужен обем платен трафик. В резултат на това именно прихващането на средночестотните ключови фрази гарантира на всеки сайт качествена аудитория при минимални инвестиции. Затова за уебмастърите, за разлика от уебшегаджиите, има смисъл сериозно да преценят степента на увеличение на своя трафик с помощта на свръхпопулярните ключови фрази в  търсачките.

[pagebreak]

 

Противоотрова

 

Несъмнено, изкуственият интелект на най-популярните търсачки получава тревожени сигнали всеки ден и естествено възниква въпросът как да се противопостави на шегаджии и злосторници.

Най-простият начин е прихващането на търсенето по определени ключови фрази. В този случай американците никога нямаше да разберат кой е "miserable failure", но това не може да пребори стремглаво нарастващата армия от шегаджии.

Друга силно действаща противоотрова е вкарването на търсачката "ръчно" в специален филтър за игнориране на всички възможни открити форуми, книги за гости и авторски блогове. Това може и да има ефект, но ще пострадат и невинни хора. Освен това, ще навреди и на самата търсачка, която ще се обърка в собственото си безсилие да автоматизира търсенето по честен начин, а заедно с това ще се промени и съответствието на изкарваните резултати на зададените ключови думи. Засега от Google не са се решили на ръчно вмешателство в разработения изкуствен интелект, пренебрегвайки исканията на държавни служители.

 

Има ли по-добро решение?

 

Най-очевидният начин за достоен изход от така създадената ситуация е оптимизацията на алгоритъма на търсене. Като залъгаха притежателите на сайтове с приказки за важността на съдържанието, създателите на Google започнаха да преосмислят съдържанието на външни препратки, без да обръщат внимание на самата същност на ресурсите.

По този начин, ако "чужд" човек 300 пъти каже на търсачката, че някакъв си сайт N съдържа тонове интересни снимки и музикални файлове, то тя ще му повярва и ще започне на свой ред да заблуждава публиката.

Излиза, че основната тайна на популярните търсачки се състои в експлоатацията на личното мнение. Щом обаче от този порок се възползват вече и потребителите с повечко въображение, е време и на алгоритмите "да си налягат парцалите".

[pagebreak]

 

Заключение

 

Какви са последствията от така описаните "пробойни" в системата на търсене на най-популярните търсачки:

 

  • 1. На този етап от тяхното развитие те лесно се подават на дресировка отвън.
  • 2. Дори само един човек може бързо и ефективно да манипулира рейтинга на ниско- и средночестотните ключови фрази. В резултат на това е напълно възможно да се вземат заглавните страници на имената на известни компании и съдържанието на техните основни идеи и мисия, за да се организира атака на имиджа на който и да е сайт в бъдеще.
  • 3. Не е ясно кой първи се е сетил съзнателно да манипулира търсачките по гореописаната технология, но със сигурност откритите пробиви в системата отдавна се експлоатират за користни и безкористни цели.
  • 4. Нарушава се естествената динамика на развитие на пазара на контекстна реклама в търсачките. В крайна сметка, защо трябва да се плаща за класиране сред първите резултати, след като с малко усилия това може да се направи безплатно?

 

Алгоритъмът на манипулацията

 

Целият процес по манипулацията на извежданите резултати протича по следния алгоритъм:

 

  • 1. На избрани страници в наши авторски проекти, например, се появява безобидна препратка, водеща към определен сайт с определена фраза между таговете: &#60a&#62фраза&#60/a&#62.
  • 2. След известно време аналогични препратки с тагове &#60a&#62фраза&#60/a&#62 и &#91url&#93фраза&#91/url&#93 се поставят в много отворени форуми и блогове. Тук първата двойка html команди е предвидена да работи със стари скриптове, а вторите тагове са предназначени за повечето съвременни форуми, които ги разбират и правилно преобразуват ключовата фраза в препратка. Разбира се, втората стъпка от алгоритъма може да се изпълни ръчно, но по-лесно е да се автоматизира с помощта на програмата EspAnadir Clasific Pro RE за работа с форуми. Може да се ползва и друго подобно приложение Pantera.
  • 3. Успехът на подобна акция може да се подсигури с помощта на една от двете програми EspAnadir Gold Master RE или Page Promoter, които разпращат дадена препратка и ключовата фраза за нея по търсачките. Тази стъпка може и да се пропусне, тъй като популяризираната от вас страничка може да попадне в черния списък на търсачките.


Източник: IDG.BG
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Любимката на шеф Ангелов си тръгна от Hell's Kitchen

Любимката на шеф Ангелов си тръгна от Hell's Kitchen

Любопитно Преди 3 часа

Брокерката Симона напусна надпреварата на крачка от черните куртки

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

България Преди 6 часа

Това сочи доклад на ООН за здравословното поведение на децата в училищна възраст

Две комисии подкрепиха законопроекта за рекламата на хазарта, браншът с остра реакция

Две комисии подкрепиха законопроекта за рекламата на хазарта, браншът с остра реакция

България Преди 7 часа

Според Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори ограничаването на рекламата ще доведе до ръст на залози в нелегални сайтове и обекти

Полша предупреди Русия, че ще загуби войната с НАТО

Полша предупреди Русия, че ще загуби войната с НАТО

Свят Преди 7 часа

Шикорски: Единствената надежда на Путин е нашата липса на решителност

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

България Преди 7 часа

Радев: Политиката и законодателството следва да се правят със загриженост и отговорност към България

Починa театралният режисьор Александър Илиев

Починa театралният режисьор Александър Илиев

България Преди 8 часа

Режисьорският му дебют е с „Адвокатът Пиер Патлен” във Видинския театър през 1986 г.

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

България Преди 9 часа

Министерство на младежта и спорта не е било уведомено

Електроразпределителна мрежа

Само в Унгария са плащали по-ниски цените на ток от нас за второто полугодие на 2023 година

България Преди 9 часа

Битовите сметки за електричество и газ в ЕС са намалели в сравнение с периода през 2022 г.

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Любопитно Преди 9 часа

Спекулациите започнаха да набират скорост заради нейна снимка

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Свят Преди 9 часа

В решението си съдиите се позовават на грешки в начина, по който е бил проведен процесът

о

Пеещите фонтани в Пловдив отново работят (ВИДЕО)

България Преди 10 часа

Музикално-светлинното шоу продължава 30 минути

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Новите AI телевизори са тук, готови за спортното лято

Любопитно Преди 10 часа

Изкуственият интелект ще направи картината още по-красива и реалистична

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

НС одобри 250 млн. лева ежегодно за „Мини Марица Изток“

България Преди 10 часа

В мотивите е посочено драстичното намаление на електропроизводството от въглищни мощности