"Яху" сключи сделка, с която делегира на "Гугъл" дял от пространството за реклами в търсачката си (платените линкове, които слага до резултатите от заявките). Основаната цел е да се спрат спекулациите около закупуването на компанията от "Майкрософт", но акционерите на "Яху" нямат повод за задоволство.
Споразумението демонстрира стремежа на "Гугъл", всемогъщата сила в сектора на интернет търсачките, да засили доминацията си на пазара. Подобно развитие обаче ще се отрази зле на конкуренцията, на нововъведенията в интернет търсенето, както и на рекламодателите.
Всичко тръгна от офертата на "Майкрософт" за поглъщане на "Яху", като идеята бе да се създаде по-силен конкурент на Google. Двете страни обаче не успяха да се споразумеят за цената и "Яху", останала безпомощна като независима компания, сключи сделка с "Гугъл", за да укрепи позицията си. Според тази договореност в САЩ и Канада рекламите на Google ще се появяват до някои от резултатите в търсачката на Yahoo.
Изпълнителният директор на "Яху" Джери Янг така и не обясни с какво този вариант е по-добър за акционерите на компанията от продажбата на "Майкрософт", която щеше да им осигури щедра премия. Янг на практика призна, че "Яху" се нуждае от партнъор, но не успя да получи нищо в замяна.
Двата лидера при интернет търсачките биха се защитили с аргумента, че сделката е обикновено партньорство. Те ще посочат, че "Яху" все още свободно може да пласира собствените си реклами или тези на друга компания.
Тъй като "Яху" ще продължи да генерира собствени резултати в обслужването на интернет търсения, двете компании със сигурност ще заявят, че пазарният дял на "Гугъл" в уебтърсенията (забележете - не в уебрекламите) няма да се увеличи. Вероятно ще изтъкнат още, че "Яху" ще има право да прекрати договора след четири г.
Нито едно от тези обяснения не е достатъчно правдоподобно. Рекламодателите ще бъдат изправени пред избора да рекламират чрез Google в пространството и на двете търсачки или само в "Яху", при което, разбира се, ще предпочетат първото.
"Яху" от своя страна ще се опита да публикува колкото се може повече реклами от "Гугъл", чиято по-голяма и по-ефективна платформа е и по-доходоносна. С времето заради тази сделка системата на "Яху" за реклами ще стане по-малко жизнеспособна като независима единица.
Това ще засили доминацията на "Гугъл". Някои твърдят, че сегашният пазарен дял на компанията при интернет търсенията (в САЩ той е 68%) е достатъчен повод за антитрьстови мерки. Въпреки всичко пазарът все още позволява на останалите компании да се борят за място.
Не бива обаче да се позволява на "Гугъл" да използва превъзходството си, за да смаже потенциалните конкуренти, независимо от това какви средства използва.
Освен това е важно да се прави разлика между пазара на уебтърсения и този на рекламите, които излизат при тях. Колкото повече сайтове въвеждат системата за реклами на "Гугъл", толкова повече се затвьрждава монополът й.
Ако "Гугъл" бъде оставена да обслужва всички реклами, дори самите търсачки да останат конкурентни, ще е все едно да се позволи на една компания да продава рекламите си във всички вестници. Тази сделка ни приближава към подобна перспектива, тя задушава конкуренцията и трябва да бъде спряна.