
Победителя в надпреварата ще спечели първа награда, равняваща са на 2 милиона щатски долара, а заелия второто място – сума от 1 милион долара.
Основните претенденти са роботизирания VW Passat на Станфордския университет, модифицирания Ford Escape Hybrid на Virginia Tech и автономния Chevrolet Tahoe на университета Carnegie Mellon.
Единствено тези водещи отбори успяха да изпълнят трите отделни мисии на състезанието и да завършат градската надпревара без значителни проблеми, преди изтичането на отреденото за целта време от 6 часа.
Пръв финалната линия прекоси Junior – роботът на Станфордския университет. На няколко минути след него завърши Boss – творението на университета Carnegie Mellon, което поради технически проблем със своята GPS система започна състезанието с над 40 минутно закъснение, но в течение на неговия ход регистрира значителен прогрес. Трети прекоси финала VictorTango – роботизирания Ford Escape Hybrid на Virginia Tech, който стартира пръв и завърши успешно пръв първите две мисии.
Поради различни причини и непредвидени спирания извън челните места останаха редица претенденти, измежду които надеждния тим на Franklin Racing с тяхната Toyota Prius.
След проведен обстоен сравнителен преглед както на данните за скоростта и движението на автомобилите така и за това доколко те са се справили коректно със зададените мисии и дали са спазвали основните правила за движение по пътищата, организаторите от агенцията DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) ще обявят победителите днес. От журито са категорични в едно, че най-бързия участник няма да заеме първото място ако не е спазвал стриктно всяко от упоменатите правила.
Според мнозина експерти резултатите от провелата се вчера надпревара за роботизирани автомобили в градски условия бележат началото на нова епоха в историята на транспорта. Въпреки това никои не се нагърбва с прогнозата дали и кога самоуправляващите се превозни средства ще изместят човека от волана.
Източник: IDG.BG