З а никого не е тайна, че кафето носи радост на хората по цял свят. То сгрява душата, дава тласък на концентрацията и сближава хората. Да не говорим, че ухае и има невероятен вкус.

Пиенето на 2 чаши кафе на ден може да ни убие

Науката е доказала, че само миризмата на кафе може да ни накара да се чувстваме бодри, а за щастие на почитателите на кафето има и ползи за здравето. Кафето е източник на антиоксиданти, които се борят с възпаленията, а пиенето му преди тренировка има ползи за изгарянето на мазнините.

Кои хора не трябва да пият кафе

Сега ново проучване показва, че добавянето на малко мляко, което съдържа протеини, може да увеличи ползите за здравето от чашата ви кафе.

Източник: iStock Photos/Getty Images

Изследователи от Университета в Копенхаген, Дания, са проучили как антиоксидантите, наречени полифеноли, си взаимодействат с аминокиселините - градивните елементи на протеините, и са установили, че комбинирането им има два пъти по-голям ефект върху борбата с клетъчното възпаление, отколкото само полифенолите, пише „Сайънс Алерт“.

8 симптома на кофеинов глад и как да се справите с тях

Полифенолите могат да бъдат открити в много продукти, включително кафе и чай, плодове и зеленчуци, червено вино и бира.

Подобно на други антиоксиданти, минали проучвания показват, че някои полифеноли могат да предотвратят и забавят окисляването на здравословни химикали и да предпазят организма ни от заболявания.

Смята се, че те правят това отчасти чрез контролиране на възпалението - сложен имунен отговор, включващ клетки, наречени макрофаги, които освобождават няколко възпалителни медиатора. Възпалението помага за защита от инфекции, но ако не се контролира правилно, може да доведе до заболявания като диабет тип II, Алцхаймер и Паркинсон.

ТЕСТ: Кажи ми какво кафе пиеш, за да ти кажа кой си

Кафеената киселина (CA) и хлорогенната киселина (CGA) са полифеноли, за които е добре известно, че имат антиоксидантно и противовъзпалително действие, но авторите са искали да разберат дали реакциите, които тези полифеноли имат с други химикали, могат допълнително да повлияят на имунната регулация.

Адуктите са продукти, които се получават при съединяването на две или повече молекули. В този случай аминокиселината цистеин (Cys), съдържаща се в млечните продукти, се комбинира с полифенолите CA и CGA, съдържащи се в кафето, за да се получат адукти CA-Cys и CGA-Cys.

В подкрепа на това изследване авторите успешно показват в друго ново проучване, че полифенолите се свързват с протеините в кафена напитка с мляко.

"Нашият резултат показва, че реакцията между полифенолите и протеините се случва и в някои от изследваните от нас кафе напитки с мляко. Всъщност реакцията протича толкова бързо, че е трудно да бъде избегната в някоя от храните, които сме изследвали досега", казва ученият по храните и съавтор на двете изследвания Мариане Нисен Лунд.

За любителите на кафето: Внимавайте, тези навици ще ви състарят

В това проучване изследователите използват РНК-секвенция, за да проучат имунорегулиращите ефекти на CA-Cys и CGA-Cys в макрофагиални клетки, подложени на изкуствено възпаление. Те също така изследват ефектите само на CA и CGA и ги сравняват с контролна група макрофаги, които не са изложени на въздействието на полифенолите или адуктите Cys.

Както се очаквало, полифенолите CA и CGA инхибирали възпалителните реакции, по-специално производството на реактивни кислородни видове (ROS), простагландин Е2 (PGE2) и цитокините интерлевкин-6 и тумор некротизиращ фактор (TNF). Но когато полифенолите CA и CGA били комбинирани с аминокиселините цистеини, открити в млечните протеини, противовъзпалителните им ефекти получили тласък.

Кои хора не трябва да пият кафе

Макрофагите, изложени на полифеноли в самостоятелен вид, например, показват над 2,5 пъти по-голяма активност на TNF, отколкото в присъствието на адукта полифеноли-цистеин. Единственото изключение е ROS, който необяснимо се увеличава в макрофагите при наличието на комбинацията полифенол-аминокиселина в сравнение със самостоятелния полифенол.

"Интересно е, че сега наблюдаваме противовъзпалителния ефект при експерименти с клетки. И очевидно това само ни накара да се заинтересуваме още повече от по-подробното разбиране на тези ефекти върху здравето. Така че следващата стъпка ще бъде да изследваме ефектите при животни", казва имунологът и главен автор Андрю Уилямс.

Източник: iStock Photos/Getty Images

Необходими са допълнителни изследвания, за да се разбере защо и какво практически означават тези резултати за човешкото здраве. В това проучване е изследвано само как един вид имунен медиатор реагира на химикали, подобни на кафето, в лабораторни условия.

"Нашите резултати могат да се използват като важен ориентир при приложенията на адукти, образувани от фенолни съединения и аминокиселини, в бъдещи функционални храни или лекарствени продукти, които имат за цел да модулират метаболитни, неврологични или свързани с имунната система заболявания", заключават изследователите в своята статия.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Уникална" украинска атака удари Новоросийск

"Уникална" украинска атака удари Новоросийск

Свят Преди 40 минути

Според кмета му водоснабдяването в руския град е било прекъснато

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

България Преди 1 час

Ударили са се челно джип и товарен камион

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Свят Преди 2 часа

Над 20% от капацитета на френските АЕЦ е неизползваем заради сушата и жегите. В най-голямата централа в Западна Европа „Гравлин“ блоковете бяха спрени, след като рояци от медузи запушиха охладителните помпи за реакторите

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 2 часа

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

България Преди 2 часа

Заради задимяването временно е ограничено движението по пътя между селата Леярово и Стефан Караджово

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 2 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 3 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 3 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

България Преди 3 часа

Народното събрание вече работи по законодателната програма

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Любопитно Преди 3 часа

Вижте дали сте сред късметлиите, кои зодии трябва да внимават и кои часове от вечерта крият астрологичен капан

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Свят Преди 3 часа

Процесът ще започне в четвъртък сутринта в 7:00 часа

<p>Дръжте се здраво! (Или всъщност няма нужда): НАСА успокои, че няма да политаме в 17:33 ч.</p>

НАСА опроверга конспирациите: Гравитацията на Земята няма да изчезне днес

Любопитно Преди 3 часа

Конспиративните твърдения за глобален катаклизъм и „7 секунди без гравитация“ се разпространяват в социалните мрежи от месеци

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

България Преди 3 часа

Инфлуенсърът е обвинен и за непристойно поведение в Съдебната палата в Пазарджик

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

България Преди 4 часа

Огънят е бил потушен, но пламъците са унищожили камион, стопански навес с около 100 бали сено и пет куб. м дървен материал

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

България Преди 4 часа

По информация на полицията мъжът е криминално проявен и осъждан