1

Жанровете на научната фантастика и фентъзито са сред малкото останали в популярните изкуства, където творците все още намират вдъхновение и начини да са оригинални, иновативни и различни. Преди само няколко седмици дадох като пример за това Джоан Роулинг и нейния магически свят, доразвит за пореден път със страхотния „Фантастични животни: Престъпленията на Гринделвалд“. 

Магията на „Хари Потър“ излиза от света на децата

Името на Питър Джаксън също носи немалка тежест в тези жанрове. Награденият с няколко награди „Оскар“ създател на поредиците „Властелинът на пръстените“ и „Хобит“ се е доказал като визионер и специалист в адаптацията на такива литературни творби на големия екран.

„Смъртоносни машини“, най-новият научнофантастичен екшън по киносалоните, се рекламира по постери и билбордове именно като създаден от Питър Джаксън. Но ако решите да го гледате и впоследствие си тръгнете разочаровани от киното като мен, не забравяйте, че новозеландецът е само продуцент на филма и нищо повече.

Лентата носи всички белези на произведение на начинаещи в своята професия хора. Режисьор е Крисчън Ривърс, който дотук е работил като специалист по визуалните ефекти към филмовите продукции на Джаксън. „Смъртоносни машини“ е неговият режисьорски дебют и Ривърс не оставя място за съмнение кои аспекти от новото му амплоа му се удават.

Крисчън Ривърс
Крисчън Ривърс Източник: Universal Pictures. Разпространител за България: Форум Филм.

Филмът представя множество страхотни картини, видимо конструирани както с помощта на компютърно генерирани изображения, така и чрез употребата на практически ефекти като миниатюри. Ривърс умело разгръща антиутопичния свят на сюжетното действие чрез красноречиви и подробни панорами.

Оттам насетне начинаещият режисьор показва, че му липсва изграден личен стил. Кадрите в близък план на редица персонажи са безразборни и с неравномерна дължина, камерата изоставя хората по средата на изреченията им. Схватките варират като качество на заснемане, но повечето от тях страдат от честа смяна на гледната точка с цел замаскиране на недотам добра хореография.

Но това са обясними грешки, лесно пренебрежими в общия контекст на продукцията. Те не са най-големият проблем на „Смъртоносни машини“. Това е непреодолимата комбинация от лоша актьорска игра и клиширан сценарий.

Научнофантастичният филм представя антиутопично бъдеще, в което малка част от човечеството е преживяло апокалиптичен конфликт през 21-ви век и сега продължава живота си в подвижни градове, които консумират всички останали ресурси на планетата. Обстановката е интересна и предлага много възможни пътища за развитие на сюжета.

Хюго Уивинг
Хюго Уивинг Източник: Universal Pictures. Разпространител за България: Форум Филм.

Началото на лентата предлага немалко остроумни препратки към нашето време. Текущото десетилетие е определено като „Ерата на екраните“, а един от персонажите подмята, че по това време хората вероятно са забравили как да четат и да пишат. На свой ред Миньоните – да, онези досадни жълти човечета от всевъзможни реклами – пък са наречени „американските божества“ на 21 век.

Но всякакъв социален коментар за настоящето спира след тези иронични вметки в диалога в самото начало. Вместо това навлизаме в поредната клиширана история за аутсайдерка без родители, която се опитва да спре амбициозен мегаломан, който иска да построи оръжие, с което да премахне всичките си неприятели.

Да, знам какво си мислите – „Междузвездни войни“ от 1977 година се обажда и си иска обратно сюжета. За съжаление, именно до това може да се сведе историята зад „Смъртоносни машини“, ако оставим настрана зрелищните преследвания, експлозии и хитроумни машинарии.

На това се дължат и клишираните реплики в диалога. Много от тях са познати до такава степен, в която човек потръпва от неудобство, когато гледа как не дотам известни актьори като Хера Хилмар и Робърт Шийхън, които изпълняват главните роли тук, ги изричат с излишна драма и театралничене в гласовете си.

Не помага и свръхепичният саундтрак на Том Холкенборг, познат още като Джънки XL. Гръмкият му стил, усвоен от ментора му Ханс Цимер, приляга на филми като „Батман срещу Супермен: Зората на справедливостта“ и „Лудия Макс: Пътят на яростта“, но в „Смъртоносни машини“ звучи твърде, твърде драматично.

Източник: Universal Pictures. Разпространител за България: Форум Филм.

Хюго Уивинг изпълнява със стопроцентова компетентност ролята на злодея Валънтайн, но сценарият не му предлага възможност да изгради особено оригинален персонаж. Едва загатнатият му произход – на амбициозен археолог от нищожно семейство – всъщност звучи далеч по-интересно от чертите и мотивите, на които действието акцентира, най-вече в края си.

Невъзпятата икона на популярното кино

Ролята на корейската попзвезда Джихае също е сведена до редица мачо шегички в стил „Арнолд Шварценегер от 80-те“, а героинята в нито един момент не излиза извън рамките на стереотипния азиатски герой. Всички тези недостатъци на филма всъщност могат да се сведат до един общ знаменател, който може и да прозвучи шокиращо на мнозина, но е водещият фактор за качеството на лентата.

Истината е, че бюджетът от 100 милиона долара, колкото и впечатляващо да звучи на средностатистически човек, просто не е достатъчен за продукция от ранга на „Смъртоносни машини“. Очевидно е, че тук повечето средства са отишли за качествената визуална направа на филма, която безспорно е налице – но дори не са стигнали, за да бъде нает за режисьор Питър Джаксън, а не неговото протеже.

Източник: Universal Pictures. Разпространител за България: Форум Филм.

Затова и актьорският състав се води от имена като Хера Хилмар и Робърт Шийхън, които дори не успяват да контролират мимиките си до съвършенство в ключовите драматични моменти. За сравнение, научнофантастични проекти с подобни сюжети като „Стар Трек“, „Междузвездни войни: Последните джедаи“ и „Отмъстителите“ имат бюджети между 150 и 300 милиона долара – заради което имат и режисьори като Джей Джей Ейбрамс, както и актьори като Робърт Дауни Джуниър.

С твърде малко пари за поправки и твърде неопитен екип зад кормилото, тези „Смъртоносни машини“ бързо издишат и се разпадат под комбинираната тежест на многото си дефекти. Измежду касовите заглавия до края на 2018-та ни остава надеждата, че „Аквамен“ ще изненада всички приятно и ще завърши годината с позитивен тон.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.