Не само кафето: 5 храни и напитки, които ви пречат да спите
Източник: iStock/Getty Images

Л ошият сън може да бъде причинен от нещо повече от вечерната ви чаша кафе. Има храни, които ви държат будни, когато тялото ви се нуждае от почивка. Разбрахме кои продукти е най-добре да избягвате за вечеря, за да си осигурите добър нощен сън.

  • Кофеинови храни и напитки

Кофеинът е стимулант на централната нервна система. Основният му ефект е да блокира аденозина – вещество, което се натрупва през деня и сигнализира на мозъка, че е време за покой.

Срещу безсъние и тревожност: 7 храни, които ни помагат

Кофеинът се съдържа не само в кафето, но и в:

  • някои газирани напитки;
  • енергийни напитки;
  • черен и зелен чай;
  • шоколад;
  • някои десерти (например тирамису).

Едно проучване, публикувано в The Journal of Clinical Sleep Medicine, оценява ефектите на 400 мг кофеин (еквивалентно на 2-3 чаши кафе), консумиран непосредствено преди лягане, както и 3 и 6 часа преди това. Резултатите показват, че пиенето на кафе дори 6 часа преди сън нарушава качеството му: участниците заспиват по-бавно, спят по-малко и се събуждат по-често през нощта.

Важно: Различните хора реагират различно на кофеина. Това зависи от генетични фактори, влияещи върху скоростта на метаболизиране. За хората, които разграждат кофеина бързо, една вечерна чаша може да не е проблем. За „бавните метаболизатори“ обаче дори кафе сутринта може да причини безсъние.

  • Сладкиши и прости захари

Сладкишите, печивата, белият хляб и сладките напитки причиняват рязък скок на кръвната захар. Когато тя спадне, тялото освобождава хормони на стреса – адреналин и кортизол. Това води до тревожност, глад и раздразнителност посред нощ, което ви кара да се събуждате.

Голямо обсервационно проучване, публикувано в The American Journal of Clinical Nutrition, установи, че консумацията на добавена захар увеличава риска от безсъние при жени в постменопауза.

Източник: iStock/Getty images
  • Пикантна храна

Лютите храни могат да предизвикат лошо храносмилане и да изострят киселинния рефлукс. Лежането влошава тези ефекти, тъй като стомашната киселина по-лесно навлиза в хранопровода и причинява дразнене, което пречи на навлизането в дълбок сън.

Освен това храните с високо съдържание на капсаицин повишават телесната температура. За да заспим, тялото ни има нужда от леко охлаждане. Дори леко повишаване на температурата нарушава биоритмите и води до нощни събуждания.

Източник: iStock/Getty Images
  • Бързо хранене и ултрапреработени храни

Инстантните юфка, готовите ястия, колбасите и бързото хранене са потенциална пречка за съня. Мащабно проучване в Южна Корея (BMJ Open) установи, че редовната им консумация е свързана с лошо качество на почивката, което бе потвърдено и от учени, публикували труд в списание Nutrients.

Тези храни са пренаситени с рафинирани въглехидрати, захар и мазнини, които предизвикват метаболитен стрес. Високото им съдържание на калории води до наддаване на тегло, което е основен рисков фактор за сънна апнея – състояние, при което дишането спира за кратко по време на сън, причинявайки фрагментация на почивката.

  • Алкохол

Алкохолът предизвиква сънливост и намалява времето за заспиване. Веднага щом нивата му в кръвта започнат да намаляват обаче, тялото изпитва обратния ефект. Сънят става повърхностен и неспокоен. Хората се събуждат често и не могат да навлязат в фазите на дълбок сън, необходими за възстановяване.

Проучване от 2020 г., обхващащо над 11 900 души, потвърждава, че високата консумация на алкохол е пряко свързана с лоша продължителност и качество на съня.

Източник: iStock/Getty Images
  • Ключът към добрия сън

Качеството на нощната ви почивка зависи до голяма степен от това, което ядете за вечеря. За да спите добре, избирайте леки ястия и избягвайте стимулантите. Ако сте чувствителни към кофеина, старайте се да не го консумирате след обяд.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Нивото на река Дунав край Оряхово на 12 август

Река Дунав продължава да спада, отчетено е ново понижение край Русе

България Преди 2 часа

При водомерния пост в Русе водните нива са спаднали с 2 сантиметра и вече са -123 сантиметра спрямо условната кота „нула“. В районите на Лом, Оряхово и Никопол е регистриран спад с 1 сантиметър

Снимката е илюстративна

Застраховките на имоти и коли: Какви са цените и защо расте търсенето

България Преди 3 часа

За последните пет години средната цена на застраховката „Гражданска отговорност“ е нараснала с едва 6,5% на фона на значително по-висока инфлация и скок в разходите за ремонти

Президентът на САЩ Доналд Тръмп

Тръмп: Никога няма да се извиня, Ормузкият проток ще е територия на САЩ

Свят Преди 5 часа

Трафикът през Ормузкия проток остава под една пета от нивата преди войната

Външният министър на Иран Абас Арагчи

Остър отговор от Техеран към Тръмп: Ормузкият проток остава под ирански контрол

Свят Преди 5 часа

Външният министър на Иран Абас Арагчи уточни, че страната не е вземала решение за възобновяване на преговорите със САЩ

Поражения след силното земетресение в Индонезия

Жертви и вълни цунами след силен трус от 7,7 в Индонезия

Свят Преди 6 часа

Спасителни екипи претърсват днес развалините в търсене на оцелели, след като мощно земетресение разтърси крайбрежието на остров Флорес

Софийското метро се разширява с още близо 3 километра. От 14 август, влаковете по линия 3 вече превозват пътници по новия участък от станция „Хаджи Димитър“ до кв. „Левски Г“

Важно за пътуващите в София: Променят маршрутите и номерата на основни автобуси

България Преди 6 часа

С пускането на новия участък от третата линия на метрото Столичната община въвежда промени в градския транспорт за район „Кремиковци“.

Как да извлечем максимума от уиджетите на Android

Как да извлечем максимума от уиджетите на Android

Технологии Преди 6 часа

Визуалните приспособления, известни по-просто като уиджети, могат да са една от най-практичните и удобни функции на Android за персонализиране на телефона. Особено, ако можем да се възползваме правилно от голямото им разнообразие от функции и форми

Дева Мария

Честваме Голяма Богородица: Поверия, традиции и кои имена празнуват днес

България Преди 6 часа

Това е един от дванадесетте големи християнски празници и най-таченият от летните. Той се отбелязва в един и същи ден - 15 август, от православни и католици

Слънчево време през уикенда, до 35° в понеделник

Слънчево време през уикенда, до 35° в понеделник

България Преди 7 часа

По Черноморието се очакват силен североизточен вятър и вълнение до 4 бала, с риск от локални наводнения

Русия ще удвои усилията си за унищожаване на всичко от Запада, подкрепящо Украйна

Русия ще удвои усилията си за унищожаване на всичко от Запада, подкрепящо Украйна

Свят Преди 14 часа

Лавров: Европейският съюз се изживява като "Четвъртия райх"

Стилияна Николова взе медал и олимпийска квота за България

Стилияна Николова взе медал и олимпийска квота за България

Свят Преди 15 часа

В неделя Стилияна Николова ще спори за медали и на финалите на обръч, бухалки и лента

Съдът прекрати делото срещу Благомир Коцев и го върна на прокуратурата

Съдът прекрати делото срещу Благомир Коцев и го върна на прокуратурата

България Преди 16 часа

Въззивната инстанция констатира пропуски в обвиненията

Разкриха схема за източване на НЗОК с дентални услуги

Разкриха схема за източване на НЗОК с дентални услуги

България Преди 16 часа

Иззети са и списъци, съдържащи лични данни на български граждани

На 66 години почина футболната легенда Нако Дойчев

На 66 години почина футболната легенда Нако Дойчев

Свят Преди 16 часа

Той бележи гол при гостуването на Динамо (Киев)

Верижна катастрофа затвори пътя Пазарджик – Пловдив

Верижна катастрофа затвори пътя Пазарджик – Пловдив

България Преди 16 часа

Двама души са пострадали и са транспортирани в болница

Пътнически влак дерайлира близо до Лондон

Пътнически влак дерайлира близо до Лондон

Свят Преди 16 часа

Вагоните са били във „вертикално положение“, съобщиха от полицията