К огато Шарън Лейн стъпи на круизния кораб Villa Vie Odyssey в средата на юни, тя беше залята от чувство на радост и облекчение. Този момент беше сбъдването на една мечта, която отдавна идваше.
“Най-накрая мога да правя това, което исках от години", казва тя пред CNN Travel.
За Лейн това не е кратка круизна ваканция. 77-годишната калифорнийка планира да бъде на този кораб през следващите 15 години, като непрекъснато обикаля световните океани и спира на дестинации от Япония до Нова Зеландия.
Villa Vie Odyssey е “жилищен” круизен кораб , което означава, че пътниците обикновено не се качват само за бърза разходка. Каютите му се продават и осигуряват дом за поне 15 години на борда на Odyssey, наскоро реновиран кораб на три десетилетия.
“Купувам кабината, живея в кабината и това е всичко. И тогава няма край", казва Лейн.
Да живееш в морето
Управлявана от круизния стартъп Villa Vie Residences, Odyssey най-накрая отплава в края на септември миналата година. Все още има налични каюти за закупуване. Лейн купи своя в края на 2024 г. и се качи на борда няколко месеца по-късно, когато корабът премина през родното й пристанище Сан Диего, Калифорния.
Главният изпълнителен директор на Villa Vie Residences Микаел Питърсън казва, че цените на каютите започват от $129 000 за продължителност от 15 години, в допълнение към които има месечни такси — $2000 на човек на месец за двойно настаняване, $3000 за единично. Външните каюти започват от $169 000, като месечните такси се повишават с $500 на човек.
Coastal Cruising Begins!
— Visakhapatnam Port Authority (@vptIndia) June 26, 2025
Visakhapatnam welcomes the luxury Cordelia Cruise on July 2, 2025, marking a new era in domestic cruise tourism!
Route: Chennai → Vizag → Puducherry → Chennai
Stops on: July 2nd, 9th& 16th - 2025@shipmin_india @tourismgoi @Indportsassn @APTourism1… pic.twitter.com/O6FrfV7kAf
Цените в никакъв случай не са евтини, но са по-ниски от тези на The World, единственият друг жилищен круиз с начална цена от $2,5 милиона. Има и други проекти за жилищни кораби в процес на разработка — като NJORD, самоопределяща се “ексклузивна общност в морето”, но те все още не са реализирани.
Собствениците на Villa Vie също могат да отдават кабината си под наем на други, което означава, че краткосрочните пътници все още могат да идват и да си отиват от Odyssey. Но по-голямата част от собствениците са закупили каютата си с намерението да живеят на борда, според круизната компания.
“Повечето от нашите каюти се продават на жители", казва Питърсън пред CNN Travel. “Знам само за двама жители, които имат инвестиционни каюти, които активно отдават под наем. Повечето наеми идват от собственици, които решават да останат извън кораба за определен период от време.”
Лейн казва, че е използвала всичките си спестявания, за да закупи вътрешната си кабина, но вижда това като добра сделка. Храната и безалкохолните напитки са включени в месечната такса на жителите. Както и алкохолът вечерно време, Wi-Fi и медицински посещения (но не и процедури или лекарства). Има също 24/7 румсървиз, седмично почистване и двуседмично пране без допълнителни разходи.
“Вече не трябва да си пера. Не е нужно да пазарувам хранителни стоки, казва Лейн. “Животът на кораба е много по-евтин от живота в Южна Калифорния.”
Осигурено е и забавление, включително “певчески дует, пианист, професионални танцьори,” според Питърсън. Местните изпълнители се резервират на пристанищата, а жителите също се насърчават да организират свои собствени събития.”
“Имаме много разнообразна общност, включително носител на Нобелова награда за мир, началник на кабинета на Белия дом, астронавт и много учени и лекари на борда, които споделят своите знания и опит”, сподели Питърсън/
Odyssey обикновено спира във всяко пристанище за няколко дни, където се организират незадължителни крайбрежни екскурзии срещу допълнителна такса. По време на очаквания си 15-годишен живот корабът непрекъснато ще обикаля земното кълбо, спирайки на различни места с всяко околосветско плаване.
Лейн казва, че е развълнувана от дестинациите, но да бъде на кораба е любимата й част от круиза и тя планира да прекара по-голямата част от престоя си на палубата. Тя казва, че нейната кабина без прозорци е просто за спане.
Мястото й е “към предната част на кораба, защото мога да усетя океана повече там", добавя тя. “Харесвам движението на океана.”
Осеметажната Odyssey може “технически” да побере 924 души, според Питърсън, но някои каюти вече са комбинирани в една, което означава, че има “общо около 450 каюти.”
“Като се има предвид самостоятелната цена и че жителите често пътуват далеч от кораба, ние не очакваме повече от 500 жители на борда", обяснява той.
“Намирам това за възхитително", казва Лейн. “Много е просторно за броя на хората.”
Питърсън казва, че 80% от собствениците на Villa Vie Odyssey са от САЩ и Канада, а Австралия и Нова Зеландия са на второ място.
Като скорошно допълнение към общността на борда, Лейн се наслаждава на срещи и сближаване със своите съседи.
Дълго пътуване
Villa Vie Residences Takes Delivery of Odyssey Marking a New Era of World Cruising https://t.co/UMdSp4KmNA #cruise #explore #travel #vacation pic.twitter.com/H4buLBdKM9
— Luxury Lifestyle (@luxurylifestyle) July 7, 2024
Лейн е изпитала от първа ръка някои от несигурностите на зараждащата се дългогодишна круизна индустрия. Тя беше сред стотиците пътници, които отделиха хиляди долари за тригодишно круизно пътуване, планирано от стартираща компания, наречена Life at Sea.
След многократни отлагания този проект се провали, като управляващата компания Miray Cruises всъщност никога не успя да осигури кораб, който да бъде домакин на пътуването.
Сумата беше изцяло възстановена на Лейн, но дотогава тя вече се беше отказала от наема си и беше продала много от вещите си. Когато мечтата за круиза се срина, тя се премести в селище за пенсионери в Ориндж Каунти, Калифорния, където се почувства в застой.
“През двете години, през които бях там, търсех друго място, където да отида... Tова не беше животът, който исках", казва Лейн.
Лейн обяснява, че не е била наясно с напредъка с Villa Vie Residences, докато Odyssey не влезе в заглавията, когато най-накрая отплава през есента на 2024 г.
“Обадих им се и им дадох пари същия ден, спомня си ” Лейн.
Питърсън, който е работил за Life at Sea преди, казва, че около половината от пътниците, разочаровани от Life at Sea, са го последвали в новата му компания.
Villa Vie Residences Inaugurates MV Odyssey for its Southern Europe Itinerary https://t.co/zFwsJNK9hK #cruise #explore #travel #vacation pic.twitter.com/CkckCskH3H
— Luxury Lifestyle (@luxurylifestyle) February 11, 2025
Лейн казва, че в момента се надява да изживее пълните 15 години в морето.
“Няма край", казва тя. “Разбира се, след 15 години... но след 15 години ще бъда готова за дом... Или може би ще отида на следващия им кораб.”
“Тъй като съм на корабна палуба, това е моето щастливо място, добавя” Lane. “Винаги, когато времето
“Тъй като съм на корабна палуба, това е моето щастливо място, добавя” Lane. “Винаги, когато времето е добро, ще бъда на тази палуба. И когато времето не е съвсем добро, ще се събера и ще бъда на тази палуба, защото това е моето щастливо място. Можеш да стоиш там, можеш да седиш там, можеш да чатиш с хора, можеш да четеш книга. Имате океанския бриз, имате морски въздух.”
„Да бъда на палубата на кораб – това е моето щастливо място“, добавя Лейн. „Винаги когато времето е хубаво, съм на палубата. А когато времето не е съвсем хубаво, се навличам добре и пак съм там, защото това е моето щастливо място. Можеш да стоиш там, можеш да седиш, да си говориш с хора, да четеш книга. Има морски бриз, има морски въздух.“