5 факта за яйцата, които ще ви изненадат
Източник: iStock

Я йцата са едни от най-недооценените храни. Те не само са богати на протеини, но и подобряват мозъчната функция и зрението. Ето пет изненадващи причини да ги добавите към диетата си.

Жълтъкът има по-висока хранителна стойност от белтъка.

Бялата част на кокошето яйце се състои главно от вода и протеин. Почти всички хранителни вещества са концентрирани в  жълтъка. Едно яйце съдържа :

  • 2-3 грама здравословни ненаситени мазнини;
  • 1,24 мкг витамин D;
  • 35,7 мкг фолиева киселина;
  • 5,7 мг магнезий;
  • 15,6 мкг селен;
  • 66,4 мг калий;
  • 24 мг калций.

Яйцата са също прост и сравнително евтин източник на витамин А, желязо, витамини B12, B2 и цинк.

Кои са 20-те най-вкусни ястия с яйца по света?

Холестеролът в яйцата не е страшен

Яйцата наистина са с високо съдържание на холестерол, с приблизително 207 мг на яйце. Това е повече от половината от препоръчителния дневен прием. Хранителният холестерол обаче представлява само 20% от общия прием на холестерол; останалите  80% се произвеждат в черния дроб. Следователно, допълнителният холестерол от яйцата не е критичен за хора с  нормален липиден профил.

Освен това, когато хората говорят за вредата от холестерола, те имат предвид високи нива на липопротеини с ниска плътност или „лош“ холестерол. Именно този холестерол се натрупва в кръвоносните съдове и води до атеросклероза. Липопротеините с висока плътност  или „добрият“ холестерол се връщат в черния дроб и се елиминират от тялото и следователно се считат за относително безвредни.

Изследванията показват, че яйцата, напротив, спомагат за подобряване на баланса на „лошия“ и „добрия“ холестерол. В  експеримент на Университета на Кънектикът , доброволци, които са яли по три яйца на ден в продължение на 12 седмици, са имали повишаване на „добрия“ холестерол и намаляване на „лошия“.

Купените от магазина яйца не са по-лоши от фермерските яйца

Условията, в които се отглеждат кокошките, влияят върху  състава и вкуса на яйцата им. Кокошките, отглеждани на свобода във фермите, имат достъп до естествени източници на хранителни вещества. Това води до яйца, съдържащи повече витамин Е и омега-3 мастни киселини. Проучване на университета в Кеймбридж установи , че закупените от магазина яйца не се различават съществено от отглежданите във ферма яйца по отношение на нивата на аминокиселини, мазнини, мастни киселини, холестерол, натрий и калий .

Има малка разлика в съдържанието на калций, желязо и витамини B, E и A. Тази разлика може да е значителна, ако яйцата са основният източник на хранителни вещества в диетата. При балансирана и разнообразна диета, фермерските яйца нямат ясни предимства пред купените от магазина.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 6 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 8 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 10 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 10 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 11 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 12 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 12 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 12 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 13 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 13 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

България Преди 13 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 13 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 13 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 13 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 13 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции