Фрагменти 28: Левски, Хофстеде и моралният компас
Ивайло Цветков   
Източник: Евгени Димитров@Bulphoto
0

Защо колективистичната култура у нас пречи на развитието

Забележете: има нещо културологично-изумително във факта, че се разправяме за ваксини. Моят частичен прочит е свързан с масовата инфантилизация, индуцирана от дигиталния достъп на плебса до медия, каквито са т. нар. „социални мрежи“.

***

Не говоря за прословутия „щурм“ на парламента – там е ясно, на организаторите в общи линии им дреме на шмайзера за зеления сертификат, т.е. дневният ред там е друг. Мен, като културен антрополог, ме занимава единствено фактът, че самият достъп на плебса до медия, разбира се, ражда чудовища.

***

Един от моите задочни учители, Хеерт Хофстеде, би се изумил как пандемията – не само у нас – влияе и дори препрограмира умствения софтуер. За нещастие, той почина точно месец преди въпросния форсмажор в Европа, на 12 февруари 2020.

***

А може би се е отървал от възцарилата се релативистка реалност, в която неговите изследвания и идеи сякаш нямат място.

***

Е, глупости, разбира се, че имат. Ще опитам вместо него, дано ми прости. Въпреки че да се „преведат“ идеите на Хофстеде е непосилна задача, дори за ренесансов ум като моя.

***

Цялата работа при него, ако мога да я сведа до нещо напълно разбираемо, е следната: държавите със студен или умерен климат обикновено залагат на индивидуалистична култура (сто пъти вече съм казвал как самата идея за протестантството е довела до благополучие), която прави така, че оцеляването на хората зависи повече от тяхната лична инциативност.

***

Което утвърждава индивиуалистичните култури. Примерът е очевиден: разселващите се европейци, населили Северна Америка, Австралия (Джокович така и не го схвана, уинк-уинк) и дори Нова Зеландия по дефиниция са индивидуалистично настроени, за да напуснат старата си среда (знаете за картофения глад в Ирландия в средата на 19-и в. и подобни събития) и да се устроят в държави, в които всеки трябва да се грижи за себе си. Тези държави (макар че няма идеални, много ясно) правят така, че в тях – като цяло – я няма лефтиската идея, че държавата е някак длъжна да ти сипва в човчицата, докато си лежиш.

***

Опростявам нарочно, с извинение към савантите по въпроса.

***

Ерго, този индивидуализъм увеличава богатството, колкото и днес да ненавиждаме клоуна Борис Джонсън и неговите леви мерки, нищо че се води Тори – има неща, които дори в днешния релативистки дискурс (и форсмажор) не се променят.

***

Хофстеде ни завеща най-важното – индивидуализъм срещу колективизъм. За нещастие, нашата национална култура на възприятия, ако въобще има такова нещо, спада към второто.

***

Обяснявам накратко (щот, нали, вече никой не чете дълго): колективистичната култура не означава лява солидарност, която и без това е пагубна, а нещо по-дълбоко вкоренено и опасно. Означава да не можеш, поради бъг в историческия умствен софтуер, да се откъснеш от груповата си идентичност; да напуснеш вътрешната родова група.

***

Т.е. да нямаш собствена agency, животът ти да се застъпва (overlapping) екзистенциално с този на родителите, да се свиваш в „черупката“ на родовото. Което в крайна сметка в постмодерната епоха доведе до популисткия „патриотизъм“.

***

Или „патридиотизъм“, ако позволите.

***

Мисля, че ние страдаме от това, и не сме сами – същото, по няква причина, се наблюдава в Сърбия, да речем (но не и в Австралия, хахах). С важната уговорка, че всички типологии, за които говоря, не изчерпват житейските ситуации.

***

За мен, като антрополог, е лесно да опитам да предложа обяснение спрямо поведенческите модели, спрямо „балканския етос“, но няма да го направя, защото и моята наука е истинска наука. (Адептите на истинските природни науки биха ме презрели като „уманитар“, но това е съвсем друг въпрос).

***

Хофстеде предлага блестящ пример, в който някъв френски писател бил казал, че родните му холандци били, цитирам, “peuple jaloux qui a un curieux penchant pour tout ce qui est terne” – т.е. че холандците били ревниви (към своето, т.е. предубедени), и изпитвали страховита склонност към всичко обикновено. (Тук, като полиглот, да обясня, че terne не кореспондира с великата френската концепция за ennui, т.е. за сартъровото усещане за екзистенциална скука; “terne” е по-скоро нещо като “dull”, или, на руски, нещо като „тупой“, което е относително далеч от нашето „тъп“; най-яко е на италиански, ако позволите – noioso или дори tedioso, някой, който хем е скучен, хем е тъп).

***

Далеч по-важно обаче е защо, по „скалата“ на организационните култури, ние сме „колективистична“ – те някак се обуславят от общите въприятия на всекидневните практики, от паметта (ценностите на „основателите“) и от заучаването на символи.

***

Пак да опитам да преведа: чрез казуса как Васил Левски живее в метасмисъл като моя любим отбор „Левски“. Ние, Сектор Б, сме предмет на племенна култура – което, по същество, е смесване на национална и организационна култура (Васил Левски е сърцето на нацията, и ние сме го възприели като символа на символите, в случая като семантична сублимация). Така ценностите на ключовите или символни лидери несъмнено оформят организационната култура, поредстсвом общи практики, памет, символи, ритуали и т.н. Въпрос на заучаване и мета-мислене: ние обичаме Левски не само като име на нашия клуб, но и като националния наш светец.

***.

Извън фенските пристрастия, имаме проблем с колективистичната култура. Тя ни диктува и още нещо неприятно: че първата мисъл на всеки назначен в уж полза на държавата е „кво да профитиървам“, „как да оправя себе си“ – като конвулсивен порив да избягам от въпросната вътрешна група.

***

Успокойте се: и френският държавен служител си мисли същото. В социологията това е известно като разликата между „местен“ и „космополитен“ – и, в случая при френските общини, разликата е между една вътрешна и „външна“ морална рамка.

***

Някога му виках „морален компас“. Сега не смея, защото организационните процедури вземат връх над резултатите – чрез релативизма на социалните медии.

***

А релативизмът направи така, че евристичният научен процес, медийно, да се свие до нищо.

***

Annus horibilis. Така древните римляни наричат, де факто, лошата реколта.

***

Аз пък ще предположа, че 2022 ще е една от най-отвратителните години – икономически, здравно и всякак.

***

Както е казал учителят Дънов, fucking ‘ell.

NB: Адвокатите на „Нова Броудкастинг Груп“, много неприятни и кисели професионалисти, предупреждават: никаква част от този текст не може да се препубликува без изричното им разрешение.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Руският медиен регулатор блокира приложението Viber

Свят Преди 2 часа

Това е последната от поредицата социални медийни услуги, забранени от властите в страната

Километрично задръстване на Северната тангента в София

Километрично задръстване на Северната тангента в София

България Преди 3 часа

И трите платна в посока Кулата са блокирани

,

Правителството на Джо Байдън преподписа договор за научно сътрудничество с Китай

Свят Преди 5 часа

Белият дом заяви, че договорът вече съдържа значително по-строги клаузи

Снимката е илюстративна

Доживотна присъда за единия от убийците на аптекарка в Русе

България Преди 5 часа

Еранухи Пехливанян беше отвлечена, убита и разчленена през 2022 г.

,

МВнР: България и САЩ установяват засилено партньорство в граничната сигурност

България Преди 5 часа

Това стана ясно след среща между посланик Кенет Мертен и външния министър Иван Кондов

Защо Стоунхендж все още е загадка. 7 теории за неговия произход и предназначение

Защо Стоунхендж все още е загадка. 7 теории за неговия произход и предназначение

Любопитно Преди 5 часа

Това са седемте най-често срещани теории, които се опитват да хвърлят светлина върху тази мистерия

Случайно откриха неиздавани записи на Майкъл Джексън в склад

Случайно откриха неиздавани записи на Майкъл Джексън в склад

Любопитно Преди 6 часа

Касетите съдържат 12 неиздавани парчета, по които Джексън е работил между 1989 и 1991 г.,

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Как да стоплим бебето в количката през зимата

Любопитно Преди 6 часа

Ето няколко насоки, които ще ви бъдат от полза

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

Служебното правителство внесе бюджетните закони в Народното събрание

България Преди 6 часа

С бизнеса беше постигнато съгласие вместо предлаганият данък за подземните богатства, да бъде внесена еднократна вноска за 2025 г.

д

ЕИБ отпуска 250 млн. евро заем на България за съфинансиране на европроекти

България Преди 6 часа

Финансирането ще укрепи икономиката, ще поощри растежа и конкурентоспособността и ще подобри жизнения стандарт

Снимката е илюстративна

Осем години затвор за подсъдим, прегазил четирима души край Монтана

България Преди 6 часа

Подсъдимият работел като шофьор във фирма за международни превози

Олаф Шолц

Politico: Шолц в Германия е на финала на играта си. Ето какво ще се случи.

Свят Преди 6 часа

Вотът на доверие към канцлера Олаф Шолц в германския парламент в понеделник, който той почти сигурно ще загуби, е само последната стъпка в процеса

.

Масова 24-часова стачка блокира транспорта в Италия

Свят Преди 6 часа

Причината е недоволство от проектобюджета

Каузите финансова и дигитална грамотност ангажират екипа на Пощенска банка

Каузите финансова и дигитална грамотност ангажират екипа на Пощенска банка

Пари Преди 6 часа

Експерти са се посветили на каузата да повишават финансова грамотност на децата и младежите

Заради разюздано парти: Разследват персонал на Бъкингамския дворец

Заради разюздано парти: Разследват персонал на Бъкингамския дворец

Свят Преди 7 часа

Афтърпартито е приключило с „побой“ и „кавга в бар“