С офия заема последно място сред 36 европейски града в редица ключови показатели за детска мобилна среда, показва ново изследване на мрежата "Clean Cities Campaign". Столицата ни получава оценка "F" с 0.4% общ резултат, оставайки зад Букурещ и Рим.
Мрежата „Чисти градове“ публикува своята класация за 2025 г. с фокус върху градската мобилност, съобразена с нуждите на децата. Проучването оценява 36 европейски града, включително София, и анализира усилията им за създаване на по-безопасна и зелена среда за младите жители.

Данните показват тревожната реалност за столичните пътища.
Според данните от последното изследване, в София няма нито една училищна зона (бел.ред. територии с ограничен автомобилен трафик около учебни заведения).
По отношение на ограниченията на скоростта, София се нарежда сред петте най-слабо представящи се града в Европа, заедно с Лисабон, Копенхаген, Рим и Марсилия. Всички те покриват по-малко от 10% от своите улици с ограничения от 30 км/ч, като в това отношение София изпреварва само Марсилия, заемайки 35-о място.

При обобщаване на всички показатели София заема последното, 36-о място сред изследваните европейски градове. Това положение я поставя значително зад повечето европейски столици по ниво на детска безопасност и условия за придвижване, което изисква спешни мерки от страна на градското управление.
Защо детската мобилност е важна за всички?
На фона на последните инциденти с пострадали деца в пътнотранспортни произшествия, все по-често родители се питат безопасни ли са улицата за техните деца.

Но освен безопасността за най-малките, детската мобилност води до по-хубава пътна обстановка. Редица проучвания показват, че градовете, приятелски настроени към децата, са по-приятни за всички - шофьори, пешеходци, велосипедисти и ученици. Транспортната инфраструктура оказва ключово влияние върху:
- Безопасността – децата са особено уязвими в градския трафик.
- Качеството на въздуха – замърсяването засяга развиващите се органи на децата по-сериозно.
- Физическата активност – независимото придвижване (пеша или с колело) подпомага здравословното развитие, особено на децата
Повече от 3500 общини по света вече са се присъединили към инициативата на УНИЦЕФ „Градове за децата“, което подчертава нарастващата глобална тенденция към създаване на по-добри градски условия за младите.
Как се оценяват градовете?
Класацията използва три основни показателя, препоръчани от Европейската обсерватория за пътна безопасност и УНИЦЕФ:
1. Училищни улици – зони с ограничен автомобилен трафик около училища.
2. Безопасна скорост – улици с ограничение до 30 км/ч.
3. Защитена велоинфраструктура – отделени от автомобилите велосипедни алеи.
Кои градове са лидери?
1. Париж (78,9%) – лидер във велоинфраструктурата (48%) и ниските скорости (89% от улиците са 30 км/ч).
2. Амстердам (62,7%) – лидер в устойчивата мобилност.
3. Антверпен (61,7%) – добри резултати по всички критерии.
4. Брюксел (55,7%) – 86% от улиците са с ограничение 30 км/ч.
5. Хелзинки (52%) – голям брой велоалеи (48%).
София се намира в крайните позиции на класацията с едва 1,3% (36-о място), поради липсата на училищни улици, минимална защитена велоинфраструктура и само 2,9% покритие на 30 км/ч зони.
Какво може да се подобри?
- Разширяване на училищните улици – временни или постоянни пешеходни зони около училища.
- Въвеждане на 30 км/ч зони – особено в жилищни квартали и около учебни заведения.
- Изграждане на безопасни велоалеи – физически отделени от автомобилния трафик.
Пълният доклад може да разгледате ТУК
„Град, удобен за деца, е удобен за всички." – Тим Гил, експерт по градска среда