Едно от последните решения на Съда на ЕС отваря нови възможности недоволни потребители да търсят правата си и вменява повече задължения на продавачите на дефектиралата стока, коментират пред БТА експерти от Дирекция "Техническа хармонизация и политика на потребителите" към Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ).
Решението на съда в Люксембург гласи, че в случай на замяна на дефектна потребителска стока продавачът трябва да я отстрани от мястото, където е била инсталирана добросъвестно от потребителя и да инсталира на нейно място заместваща стока или
да поеме необходимите за тези действия разходи
Потребителят - вкл. и българският - може да иска от продавача да му бъдат възстановени транспортните разходи и разходите за хамалска работа при дефектирали вещи като мебели, хладилници, фризери, телевизори, печки и т.н.
Ако уредът е бил монтиран - например климатик, пералня, миялна машина, подвижни котлони или фурни - ощетеният клиент може да поиска от продавача да поеме и разходите за майсторите, които той сам е извикал, за да отстранят дефекта.
В сезона на летните ремонти, когато се боядисва, слага се теракот или фаянс, монтира се нова дограма, ремонтират се покриви - ощетени клиенти също биха могли да претендират за
безплатно привеждане на стоката в съответствие със сключения с продавача договор
Ако примерно монтирате в жилището си фабрично дефектни плочки, без да сте забелязали, че по тях има скрит дефект, може да претендирате фирмата, която ви е продала стоката, да заплати всички разходи по демонтажа на старите и монтажа на новите ви плочки.
Както и ако сте закупили и монтирали дефектен електроуред - можете да искате всички разходи по демонтажа и монтажа на новия изправен уред да бъдат за сметка на продавача.
Можем да си търсим правата и когато сме платили пакетна почивка или екскурзия чрез туроператор, но туристическата агенция направи промени в сключения договор - например промяна на хотела или датите на пътуване.
Потребителят има възможност да търси правата си и при над
30 вида нелоялни търговски практики,
включващи: измамна реклама, погрешни твърдения относно лечебни свойства на продукти, невярна информация за пазара, спечелени фалшиви награди и др.
Директива 99/44/ЕО, която урежда продажбата на потребителски стоки, предвижда отговорност на продавача спрямо потребителя за всяко несъответствие на тези стоки при тяхното доставяне на клиента.
У нас защитата на потребителя е регламентирана в глава Пета, раздел Втори на Закона за защита на потребителите, сочат експертите.
Там е казано, че при несъответствие на потребителската стока с договора за продажба потребителят има право да предяви рекламация, като поиска от продавача да приведе стоката в съответствие с договора за продажба.
В този случай потребителят може да избира между
извършване на ремонт на стоката или замяната й с нова,
освен ако това е невъзможно или избраният от него начин за обезщетение е непропорционален в сравнение с другия.
Също така съгласно разпоредбата на чл.113, ал.4 от Закона за защита на потребителите привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба е безплатно за потребителя.
Той не дължи разходи за експедиране на потребителската стока или за материали и труд, свързани с ремонта й, и не трябва да понася значителни неудобства.
Според експертите на МИЕТ решението на съда в Люксембург визира най-вече случаите, когато замяната на стоката е единствената възможност за привеждане на стоката в съответствие с договора за продажба.
Според родните експерти тази хипотеза възниква много рядко в България, тъй като
търговците обикновено предлагат отстраняване на несъответствието чрез ремонт
на стоката, така че визираната хипотеза възниква единствено когато търговецът заяви, че стоката не може да бъде ремонтирана.
В този случай съгласно разпоредбата на чл.113, ал.4 от ЗЗП, привеждането на потребителската стока с договора за продажба чрез замяна също трябва да бъде безплатно за потребителя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!