19

Хората, които ползват интернет у нас, се увеличават.

Това показват данните от проучване на МБМД за ситуацията на медийния пазар в началото на 2012 г., представени от социолога Мира Радева.

Делът на ползващите интернет се е увеличил леко от юни 2011 г. - от 54% тогава нараства до 57% през януари т.г.

От тях 90% заявяват, че използват интернет всеки ден или поне 2-3 пъти в седмицата.

Най-често те посещават социалната мрежа Facebook, следвана от Google, Abv.bg и др.

Данните показват, че нараства делът на ползващите интернет, за да говорят с близки и приятели, увеличават се и хората, които търсят информация по теми, които ги интересуват и тези, които използват електронна поща и влизат в социалните мрежи.

С 3% намаляват хората, които признават, че използват интернет, за да четат новини в информационните сайтове и през януари те са вече 27%. 12% казват, че четат електронните издания на вестниците.

10% от хората играят онлайн игри и също толкова използват интернет пространството, за да слушат радио и да гледат телевизия.

На въпрос към анкетираните кои сайтове посещават най-често 2% отговорят, че често отварят Zamunda.

В сравнение с лятото на 2011 нараства популярността на Facebook и Google, които според изследването на МБМД са най-предпочитани от българите.  Увеличават се и хората, които често използват Skype.

Сред българското население по-популярният сайт за видео споделяне си остава Vbox7.

Няма никакво съмнение, че живеем във време, в което интернет печели нови и нови почитатели, коментира Мира Радева.

Тя все пак напомни, над 30% от населението на страната са хора на пенсионна възраст, които по-трудно придобиват уменията и подготовката да използват интернет.

Медийната среда е силно конкурентна, което поставя граници на влияние, защото води до парцелиране на аудиторията

По думите на Радева всеки получава своя дял верни почитатели, но трудно разширява влиянието си върху по-големи групи.

По отношение на телевизионния сигнал Радева коментира, че до лятото на 2011 г. е имало стремително развитие на цифровата телевизия, а сега е по-скоро период на стагнация.

Това развитие като че ли е стигнало прага на насищане и най-вероятно оттук нататък завладяването на нови позиции от цифровите оператори ще бъде доста затруднено, смята тя.

По думите й съществува и ефект на кризата, защото леко се е увеличил делът на получаващите ефирен сигнал, но все пак най-голям остава делът на кабелните оператори.

От телевизиите най-редовно гледани са Би Ти Ви - с 92%, Нова телевизия - 72%, и БНТ - 50%.

Интерес има към профилираните телевизии, но широкото предлагане води до разпръскване и няма изявен лидер, коментира социологът.

При пресата се наблюдава спад на дела на нечетящите и се възвръщат нивата от 2008 г. Като най-често четени вестници анкетираните са посочили "Труд" (24%), "24 часа" (20%) и "Телеграф" (16%).

При "Стандарт" се наблюдава почти двоен растеж от края на 2010 г. - от 6 на 11%.

За същите тези вестници аудиторията е посочила, че има най-голямо доверие.

От седмичниците най-четени са "Уикенд" (14,9%), "168 часа" (8,7%), "Жълт труд" (4,4%), "Шоу" (3,8%), "Трета възраст" (3,3%).