38

Мнистър-председателят Бойко Борисов посети черноморското село Резово заедно с председателя на парламентарната група на ЕНП в Европейския парламент Манфред Вебер и заяви, цитиран от агенция БГНЕС, че трябва незабавно да бъдем приети в Шенген по въздух и вода, после и по суша.

Защо Холандия не ни пуска в Шенген

„България, за разлика от много държави, без да шуми, си направи преградно съоръжение, купи кораби,

повиши квалификацията на своите моряци, направи необходимото за техниката, направи законови промени и при абсолютна пълна координация между всички служби и всяка вечер се задържат мигранти“, каза още Борисов.

Премиерът подчерта, че страната ни е пример и за поддържането на добросъседството с Турция. „Когато работи и споразумението с Турция, ефектът и резултатите са видими. България наистина е модел”, отбеляза още министър-председателят.

Германия и Австрия ни режат за Шенген 

Той беше категоричен, че незабавно страната ни трябва да бъде приета в Шенген. Такъв беше и коментарът на Манфред Вебер. „Ако България и по суша е в Шенген, и утре дойде правителство, което не се справя с мигрантската вълна, то тогава мигрантите директно ще отидат в Германия, Холандия. Затова

по суша представлява риск, но по въздух и вода не е риск.

Трябва незабавно да ни вкарате в Шенген, както заслужаваме, по въздух и вода, и когато всички държави подпишат споразумения за изнесени центрове за бежанци извън границата, тогава да влезем и по суша. Това е абсолютно реалистично“, добави още Борисов.

Манфред Вебер беше категоричен че България се справя добре най-вече заради оградата и заради приятелските отношения на премиера Борисов с Турция. Той похвали приятелството на българския премиер с турския президент Ердоган и изтъкна, че тук границата е изключително добре пазена и няма проблемите, които има Република Гърция.

„Всичко, което видяхме в последните 3 години, доказва, че страната ви може да осигурява граничния контрол и да опазва външните граници на ЕС. Това е посланието ми и към другите държави в Европа, че

България върши страхотна работа по опазване на границата”,

заяви председателят на парламентарната група на ЕНП в Европейския парламент.

Според Манфред Вебер страната ни изпълнява всички изисквания за присъединяване към Шенген, дори „по-добре от други страни“. „Тези, които са леко скептични за присъединяването, ще им кажа да не говорят само теоретично, а да дойдат и да видят какво България прави по границата“, добави още Вебер. Той заяви още, че още следващата седмица ще постави въпроса за приемането на България в Шенген.

По-рано днес премиерът

Борисов беше в Созопол, където се срещна с екипа, който работи по отстраняването на мазута от потъналия през 1921 г. американски търговски кораб „Мопанг”.

Източник: Facebook

„Трябва да пазим живота на водолазите, затова чакаме морето да се успокои”, заяви Борисов. Той посочи, че криза няма, а министър Ивайло Московски заяви, че вече няма петна. „Знаете екологията винаги е била водеща за нас. Осигурихме финансирането, за да може да влязат при достатъчно добри условия“, каза премиерът Борисов и подчерта, че дейностите по премахване на мазута от кораба трябва да се провеждат при спазване на всички мерки за безопасност.

От Изпълнителна агенция „Морска администрация“ и водолазния екип съобщиха, че в момента течът е спрян и от кораба не изтича мазут, както и че днес времето не позволява да започнат действията по източване на потъналия плавателен съд.

На този етап течовете са спрени и съм напълно спокоен, тъй като всички, които участват в операцията, са професионалисти, допълни Борисов.

Министър-председателят Борисов подчерта, че работата

по премахването на мазута ще започне веднага щом условията го позволяват и че в момента категорично е спрян течът, което не налага спешното пускане на водолази, които да рискуват живота си.

В сряда на оперативно заседание на Министерския съвет беше одобрен план за действие във връзка с потъналия кораб. Отпуснатите средства за справяне с проблема възлизат на 2,454 млн. евро. Сумата ще се използва за техника и екипи, които да работят по отстраняването на теча и е предвидена за максималния срок на работа - над 50 дни, при хипотеза за пълни резервоари - 650 тона мазут. 

Очаква се следващите дни водолази да влязат в открито море.

„Цялата налична техника вече е мобилизирана. Контейнери с оборудване, водолазен кораб. За съжаление времето към момента не позволява да започнем операцията”, заяви пред NOVA капитан Живко Петров.

„Водолазите ще слизат на 31 метра максимална дълбочина. В момента се мобилизираме”, заяви Ивайло Иванов пред NOVA, представител на фирмата, която ще източва мазута. „Във всеки един момент броят на водолазите може да бъде променян”.

Предполага се, че мазутът е около 600-650 тона. 

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram