При по-малко сън и повече бодърстване може да се натрупа т. нар. сънен дълг, а за възстановяването на нормалното бодро състояние след една безсънна нощ са необходими около три денонощия, обяснява пред БТА д-р Славчо Славчев - управител на фондация "Сън и здраве".
С развитието на индустриализацията през XIX в. се налагат производства, които изискват 24- часова работа на смени. Нощната заетост обаче лишава хората от нормалния ритъм на сън и бодърстване.
Именно работниците и служителите, които работят на смени са сред най-честите пациенти на лекарите-специалисти по проблемите на съня, отчита експертът.
Независимо че през деня те спят и успяват донякъде да компенсират тази обърната схема на сън и бодърстване, при хората работещи на смени
се проявят и развиват редица заболявания,
предупреждава д-р Славчев.
Резултатът, според специалиста е хроничното натрупване на умора и появата на дефицит на съня. Той е категоричен, че работата през нощта води до десоциализация.
Особено уязвими от работата на смени са бременните жени, при които обърнатия модел на сън и бодърстване може да доведе до раждане на дете с поднормено тегло.
Хроничното безсъние е болест, която се среща често, особено при жените между 35 и 50 години. Изразява се в трудно заспиване и трудно поддържане на съня. Такива хора спят средно около три, четири или най-много пет часа в денонощието.
Натрупват огромен сънен дефицит и през деня са
недостатъчно трудоспособни, нетолерантни, трудно се концентрират
и много често проявяват агресия към околните, пояснява д-р Славчев.
Според него такива хора трябва да потърсят помощта на лекар - специалист по проблемите на съня.
Обезпокоителното обаче е, че много често се прибягва до самолечение и се вземат медикаменти произволно, без консултация с лекар.
Самолечението много често има обратен ефект. Затова най-доброто решение е консултацията със специалист, който ще посочи най-правилната схема на лечение, препоръчва д-р Славчев.
Чаша кафе и трийсетминутна дрямка възстановяват най-добре силите на водача на автомобила по време на дълъг път, споделя той.
Твърде силен сигнал за това, че водачът на превозното средство има нужда от сън, е неконтролируемото затваряне на очите, клюмането на главата, блуждаещите и несвързани мисли.
Когато шофьорът на автомобила
няма спомен от шофирането през изминалия половин час,
пропуска пътни знаци или криволичи между платната очевидно има нужда от сън.
Ако дори един от тези индикатори е наличен, водачът на автомобила трябва да преустанови шофирането.
Когато той е преуморен, но спре и се разходи около колата и отново седне зад волана, това няма да компенсира липсата на сън.
Има един трик, който не е особено популярен, но върши чудесна работа при сънен дефицит.
Водачите, които, почувстват признаци на дремливост трябва да спрат, да изпият едно кафе и веднага след това да подремнат като отбият автомобила на безопасно място от пътя, препоръчва специалистът.
По думите на д-р Славчев така се получава
двоен ободряващ ефект - от кафето и от съня,
защото кофеинът обикновено започва да действа трийсет минути след неговото приемане.
Най-добрият начин за превенция от инциденти и заспиване на волана обаче е достатъчният сън преди тръгване на път.
Специалистът препоръчва да се шофира основно денем, и то винаги в компания. Шофирането в ранния следобед, както и между 2 и 6 часа сутринта крие рискове - това са периодите от денонощието, когато човек се чувства най-уморен, подчертава лекарят.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!