2

Две норвежки компании работят заедно по създаването на изцяло автономен кораб. Той се казва Yara Birkeland и се разработва от Yara International ASA и Kongsberg Gruppen ASA, съобщава в. The Wall Street Journal.

Дубай пуска умни и автономни полицейски патрулки

Градската полиция в Дубай ще има автономни дронове

Корабът ще струва 25 млн. долара, което е три пъти по-скъпо спрямо конвенционален товарен кораб със същия размер. Според компаниите обаче неговите годишни разходи ще са с до 90% по-малко. Yara Birkeland ще може да превозва 100 контейнера и трябва да направи първото си плаване в края на 2018 г.

Airbus ще тества летящ автомобил до края на 2017 г.

Тогава той ще бъде тестван първо с хора зад управлението. Ще бъде добавен отделен контейнер на борда, който ще е снабден с необходимото оборудване за управление на кораба. След определен брой тестове, контейнерът ще бъде свален и корабът ще се управлява от разстояние от брега. А през 2020 г. трябва да потегли напълно автономно, като от брега ще бъде извършвано единствено наблюдение.

Автономните коли трупат опит чрез компютърни игри

Първоначално корабът ще се използва за превоз на торове от завод до намиращото се на почти 60 км. пристанище Ларвик. Корабът ще може сам да навигира фиордовете, да заобикаля или изчаква останалите кораби и лодки и да акостира автономно.

Анализаторите очакват разработката им да е популярна алтернатива за кратки курсове. Те обаче не смятат, че ще замени гигантските кораби, носещи хиляди контейнери. Причината не е неспособността на технологиите, а икономика. "Автономните кораби са скъпи за производство и трябва да са много здрави, защото ако се повредят в открития океан, поправянето им там ще е много скъпо", коментира Ларс Йенсен от компанията SeaIntelligence Consulting.

Все пак създателите му очакват доста голям интерес. Те изчисляват, че Yara Birkeland ще замени около 40 000 курса с камиони годишно, което ще намали емисиите значително. "Искаме да сме с нулеви емисии. Някои казват, че промяната в климата не е реалност, но тя е бизнес реалност, защото източниците на чисти горива са по-достъпни от изкопаемите горива", смята Петер Остбо, ръководител на проекта.