Заснеха почти перфектен „Пръстен на Айнщайн“
Източник: ALMA (NRAO/ESO/NAOJ)

С помощта на телескопа АЛМА (ALMA - Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), разположен в чилийската пустиня, астрономи са заснели изображения на изумителен феномен, обяснен от Айнщайн преди 100 години, пише в. "Дейли експрес".

Феноменът, известен като гравитационна леща, е описан подробно в Общата теория на относителността, публикувана от видния учен през 1915 г.

Източник: Getty Images/Guliver

Айнщайн описва в детайли как пространствено-времевият континуум реагира около масивен обект – като например галактичен куп или черна дупка. За пръв път гравитационна леща е наблюдавана през 1979 г. – 24 години след смъртта на учения.

Въпросният феномен се наблюдава, когато масивна галактика или галактичен куп изкривява излъчваната от по-отдалечена галактика светлина. Полученият кръг изкривена светлина, който прилича на огнен пръстен, е наречен "Пръстен на Айнщайн".

Едната от галактиките, уловена в изображенията, е известна като SDP.81. Подреждането на двете галактики, намиращите се съответно на четири и 12 милиарда светлинни години от Земята, е толкова съвършено, че светлината от по-отдалечената образува почти идеален кръг, гледана от нашата планета.

Гравитационното изкривяване се използва в астрономията за изследване на твърде далечната и ранната Вселена.

"Тези безпрецедентни изображения откриват нова граница в астрономията и доказват, че телескопът АЛМА оправда очакванията да трансформира науката", казва директорът на обсерваторията Пиер Кокс.

Инцидент спря лифта в Сопот