Засякоха нови гравитационни вълни от неутронни звезди
Космическият телескоп "Хъбъл" снима сблъсък на галактики
Източник: hubblesite.org

А строномите по света стават все по-точни в засичането на гравитационни вълни. Група учени от Европа и САЩ обявиха, че са засекли гравитационни вълни за пети път, като този път, благодарение на нова апаратура, са събрали рекордно много информация за явлението, съобщава онлайн изданието Engadget.

Три сензора засякоха нова гравитационна вълна

В Млечния път вероятно има 100 млн. черни дупки

Учените вече имат три инструмента за засичане на гравитационни вълни. Това им позволява да локализират техния първоизточник с много голяма точност. Така, когато двете обсерватории LIGO и новата Virgo са засекли петите вълни, учените са били готови с още дузина други специализирани обсерватории и инструменти по света.

В Млечния път вероятно има 100 млн. черни дупки

Как са се родили гравитационните вълни, за които Айнщайн е знаел 100 г. по-рано

Всички те са били насочени към точно локализирания първоизточник на вълните. В резултат, за него е събрано рекордно много информация, включително снимки, инфрачервени и рентгенови кадри, ултравиолетови кадри и дори радиовълните. Всичко това е позволило на учените да съберат и направят най-подробното и щателно изучаване на събитие, което е генерирало гравитационни вълни.

Вижте как "Хъбъл" засне засмуквана от черна дупка галактика

Телескопът "Хъбъл" засне "бягаща" черна дупка

Предишните четири засичания на такива вълни идваха от сливане на черни дупки. Новите вълни, които са записани на 17-ти август т.г., обаче идват от сливането на две неутронни звезди. Те са малки, но с много голяма маса и са следствие на колапса на гигантски звезди, като в тях всички електрони и протони са много плътно скупчени. Въпросните неутронни звезди са с диаметър на средноголям град, но са между 1.3 пъти и 2.5 пъти по-тежки от Слънцето. За сравнение, учените казват, че една чаена лъжица от материята на неутронна звезда може да тежи над 1 млрд. тона.

Сливането на двете неутронни звезди се е случило на около 130 млн. светлинни години от Земята. Това го прави и най-близкия първоизточник на гравитационни вълни, който е засичан досега. След засичането на вълните, хиляди учени по целия свят са се включили в изучаването на първоизточниците. Именно това е и целта на LIGO и Virgo - да сигнализира на учените по света за събития и те да бъдат проучвани заедно от възможно най-много специалисти. Само по този начин може да се събере максимално много информация. Това е и първото явление, което е наблюдавано с толкова много разнообразна апаратура, което дава безпрецедентно подробен поглед над него.

Теорията за смъртта на звездите може да е грешна

Учените все още събират и анализират информация. Все пак, вече има и готови научни открития. Едно от тях е, че неутронните звезди излъчват гама лъчи при сливането си, което досега беше само теория. Освен това учените смятат, че са открили и откъде идват тежките елементи във Вселената. Смята се, че леките елементи като водород и хелий са се формирали по времето на Големия взрив, а тежките елементи като литий и желязо се генерират от звездите. Произходът на много от елементите обаче остава неясен.

Вселената може да има 10 пъти повече галактики, отколкото предполагаме

Според данните от това проучване обаче, има ясни доказателства, че те произлизат именно от сливането на неутронни звезди. Данните на учените посочват, че този процес е своеобразна космическа "мина", от който произлизат злато, платина и множество други елементи. Сливането на неутронните звезди е произвело най-различни подобни елементи с обща маса около 10 000 пъти тази на планетата Земя.

Има и неочаквани данни. Например, гама лъчите се оказват изненадващо слаби. Рентгеновите лъчи и радиовълните пък дошли съответно след 9 и 16 дни. Анализите на данните тепърва предстоят. Учените смятат, че този метод на изследване на звездите отваря нови врати в астрофизиката и позволява за детайлното изучаване на много явления и събития във Вселената. А с трупането на опит, учените очакват да засичат все повече гравитационни вълни, включително и от пулсари, супернови. Те не изключват вероятността и да засекат гравитационни вълни от непознати досега обекти.

За още новини харесайте страницата ни във Facebook ТУК

Семеен скандал: - Стига си врещяла, комшиите ни чуха! Влез в чата да се разберем като хората...

<p>Излязоха резултатите от НВО по математика и БЕЛ за 10 клас</p>

Излязоха резултатите от НВО по математика и БЕЛ за десети клас

Десетокласниците подобряват резултатите си по математика в сравнение с миналата година

<p>НАТО: България повишава разходите за отбрана&nbsp;</p>

По данни на НАТО: България повишава разходите за отбрана със 7,49 на сто спрямо миналата година

Тази година нашата страна ще отдели за отбрана 1,67 на сто от БВП

Боян Расате

Софийска градска прокуратура ще протестира глобата на Боян Расате

Миналата седмица Софийският градски съд осъди на глоба от 3000 лева Боян Станков-Расате за нахлуването му в офис на ресурсен център миналата есен

Ангел Кунчев

Кунчев: Ще има нови мерки, ако ситуацията с COVID-19 се влоши

При значителен ръст на новозаболели от COVID-19 и натоварване на здравната система ще бъде задължително да се въведат мерки, според Ангел Кунчев

<p>Автобус&nbsp;в Бургас удари три автомобила, след което се блъсна в ограда</p>

Автобус на градския транспорт в Бургас удари три автомобила, след което се блъсна в ограда

По първоначални данни водачът на автобуса е получил схващане на крака, като без да иска е натиснал педала на газта, при което е изгубил управление

Звездна, но трагична любов: Как Елвис се влюби в Присила

Двойката се жени в Лас Вегас на 1 май 1967 г.

Столтенберг

НАТО повишава силите за бързо реагиране до 300 хиляди бойци

Столтенберг определи предстоящите решения като "дълбока промяна" във възможностите за сдържане и отбрана

ГЕРБ: Ще върнем мандата възможно най-бързо

Атанасова: Нашата парламентарната група активно участва при вземането на редица решения

Шон Диди Кумс

Кои са големите победители на наградите BET?

Наградите BET, учредени през 2001 г., се присъждат за изключителни постижения на афроамерикански актьори, изпълнители и спортисти