Откриха нов динозавър, наречен "Дракон на Цицзян"
Завропод
Източник: Getty Images/Guliver

П алеонтолози в Китай откриха вид динозавър, приличащ на дракон, с големина над 15 метра, който може би е бродил по земята преди 160 млн. години в края на периода юра.

Дългият скелет е бил открит през 2006 г. от фермери, копаещи рибарник в град Цицзян в югозападната китайска провинция Чунцин.

Лида Зинг, член на изследователския екип от университета в Албърта, който е направил откритието, заяви, че динозавърът е кръстен "Дракон на Цицзян", тъй като фермерите, намерили косите оприличили формата им на митичния китайски дракон.

"Открихме огромните прешлени на динозавъра заедно с черепа и опашката, но не можахме да открием никакви кости от ръцете или краката. Ето защо местните започваха да казват, че дългото тяло изглежда точно като дракон от древните китайски приказки", казва Зинг.

Откритието показва, че новия вид принадлежи към групата на динозаврите с изключително дълги шии, които заемат половината от тялото им.

Повечето завроподи, или динозаври с дълги гърла, имат вратове, които обхващат една трета от дължината на тялото им.

"Драконът на Цицзян е готино животно. Ако си представите голямо животно, половината от което е шия, можете да видите, че еволюцията може да сътвори доста необикновени неща", казва докторантът от университета в Албърта Тецуто Мияшита.

Динозавърът е най-младото попълнение към групата на завроподите, който се среща само в Азия.

Откритието показва, че може да има и други видове от семейството на завроподите на различните континенти.

"Никъде другаде не можем да открием динозаври с шии, дълги колкото на тези в Китай. Новият динозавър ни казва, че тези екстремни видове процъфтявали в изолация от останалия свят", обяснява Мияшита.

Йорданка Фандъкова