НАСА създаде план за защита на Земята от астероиди
Източник: Thinkstock/Guliver

Н АСА и Офисът по научни и технологични политики (OSTP) представиха своя официален план за защита на земята от астероиди. Той е в 23 страници и беше публикуван от сайта на Белия дом.

Българската следа в смъртоносен астероид

Какво ще се случи, ако астероид удари Земята

Планът включва стратегия за готовност за реакция, предварителна подготовка и план за действие с няколко цели. Сред тях е допълнителното усъвършенстване на системите за откриване на близки до Земята обекти.

Какво ще се случи, когато Слънцето умре

Това откритие поставя под въпрос всичко, което знаем за Земята

НАСА смята, че вече е открила и анализирала успешно всички големи астероиди, които могат да унищожат живота на Земята при сблъсък и нито един от тях не представлява риск. Въпреки това агенцията обръща внимание и на опасността от по-малките астероиди. Те може да не унищожат целия живот на планетата, но могат да нанесат значителни щети на по-малки региони и са много трудни за засичане.

Агенцията дава за пример астероида над Тунгуска, който се взриви в небето през 1908 г. Обектът е миниатюрен за космическите мащаби, между 40 и 60 метра в диаметър, но въпреки това е изравнил над 2000 кв. км. гора. НАСА изчислява, че има над 300 000 обекта, които са по-големи от 40 метра и могат да бъдат опасни за Земята.

Откриха астероид малко преди да изгори в атмосферата

Междугалактическият астероид озадачи астрономите

В момента обаче чисто технически е много трудно тези обекти да бъдат открити достатъчно рано, за да може да се вземат някакви мерки или населението в рисковия район да бъде подготвено. Затова в плана си агенцията предвижда да разработи подобрена система и модел, която да може да открива астероиди от 50 до 140 метра в диаметър и да може по-добре да предвижда тяхното поведение и потенциални ефекти.

В дългосрочен план се предвижда и изпращането на космически апарати до някои астероиди, за да могат те да бъдат изучени отблизо. Преди това да се случи, НАСА ще се концентрира върху разработката и на апарати-камикадзета, които да се удрят в астероидите и да променят курса им. Работи се и по "гравитационни трактори", които да могат да летят в орбита около обектите и по този начин по-бавно да коригират курса на астероида. Ще бъде изучена и възможността за използване на ядрени оръжия, които да взривяват астероиди, когато няма друга възможност.

Това откритие поставя под въпрос всичко, което знаем за живота на Земята

Планът предвижда подобрение и редовни тренировки на плановете за реакция, създаване на процедури за действие в спешни ситуации и др. Стратегията е отворена и за сътрудничество с международни партньори за допълнително подобряване на възможностите на учените и защитата от астероиди, като целта е да бъде напълно развита и приложена в рамките на 10 години.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram