А стероидите представляват обекти с различни размери, които обикалят около Слънцето. Те са много по-малки от планетите, въпреки че някои от тях имат собствени спътници. Астрономите предполагат, че астероидите са останки от протопланетарния диск, от който преди 4,5 млрд. години са били образувани планетите в Слънчевата система. Голяма част от въпросните обекти се намират в астероидния пояс между Марс и Юпитер, наричан още основен пояс. От следващите редове може да научите кои са петте най-големи астероида, познати на учените:

5. Интерамния

За този астероид, открит през 1910 г. от италианския астроном Виченцо Черули, се знае относително малко. Той има елипсовидна форма, а диаметърът му е приблизително 332 км. Предполага се, че Интерамния е много плътен обект, което означава, че не е изключено някой ден да бъде обявен за планета-джудже. За да се случи това, обаче, е необходимо да бъдат извършени още много проучвания. Освен това, учените смятат, че на астероида има големи количества лед. Един основните проблеми, свързани с по-подробното му изследване, е фактът, че той е изключително труден за наблюдение. Основните причини за това са две – неговата отдалеченост от Слънцето и тъмната му повърхност. Неговата максимална яркост е по-ниска от минималната такава на други големи астероиди като Веста и Церера.

4. Хигия

Хигия несъмнено е един от най-интересните обекти, намиращи се в астероидния пояс между Марс и Юпитер. С диаметър от близо 440 км., редица учени смятат, че той скоро може да бъде обявен за планета-джудже. Изследванията показват, че астероидът е много близо до постигането на т. нар. хидростатично равновесие – състояние, при което определен обем от даден флуид се намира в покой или движение с постоянна скорост. Благодарение на него нашата атмосфера не се разпръсква в космоса и не се свива до тънка и плътна обвивка, разположена непосредствено над земната повърхност.

Хидростатичното равновесие е едно от основните изисквания даден обект да бъде обявен за планета-джудже и доказва, че неговата сферична форма се дължи на собствената му гравитация. Много експерти, обаче, са на мнение, че Хигия всъщност не отговаря на този критерий, тъй като неговата форма е резултат от сблъсък с по-голям космически обект, случил се в далечното минало.

3. Палада

Този астероид с диаметър 513 км. е открит през 1802 г. от германския астроном Хайнрих Вилхем Олберс и първоначално бил определен за планета. В продължение на дълги години в научните среди пък се водел разгорещен дебат кой астероид е по-голям – Палада или Веста. Днес вече знаем, че тази оспорвана надпревара печели Веста. Орбитата на Палада е разположена в централната част на астероидния пояс между Марс и Юпитер и е силно наклонена и разтеглена. Именно по тази причина досега не е изпращан космически апарат, който да премине близо до големия астероид, за да го изследва.

Необичайната му орбита обяснява и защо той е претърпял толкова много сблъсъци с други обекти в своята история. Снимките на Палада нагледно показват, че по повърхността на астероида има много повече кратери в сравнение с Веста и Церера, например. Някои учени на свой ред предполагат, че Палада може да има естествени спътници – теория, в подкрепа на която все още няма никакви категорични доказателства. Друга любопитна подробност е, че химическият елемент паладий е кръстен на астероида.

2. Веста

Както вече стана ясно, Веста изпреварва със съвсем малко Палада в класацията на най-големите астероиди в Слънчевата система. Според повечето изследвания, диаметърът на Веста е приблизително 525 км. Астероидът е много ярък и понякога може да бъде наблюдаван с невъоръжено око. Показателен е фактът, че в него са концентрирани около 9 процента от общата маса на основния пояс.

В миналото Веста е претърпял редица сблъсъци с други космически обекти, в резултат на което от повърхността му били изхвърлени значителни количества скални късове. Някои от тези отломки, наричани от учените „Вестоиди“, паднали на Земята и представляват безценен източник на информация за нейния строеж. Именно от тях знаем, че Веста се състои от ядро, мантия и кора – нещо, което е характерно за планети като Земята и Марс, но е крайно нетипично за астероид.

1. Церера

Церера е най-големият астероид, откриван някога. Неговият диаметър е над 930 км. и съдържа около една трета от масата на астероидния пояс. В интерес на истината, през 2006 г. се провежда разгорещен дебат по въпроса дали има достатъчно основания Церера да стане десетата планета в нашата Слънчева система. Вместо това, обаче, Плутон е „понижен“ и губи статута си на планета, а астероидът е обявен за планета-джудже. Въпреки това, до днес редица учени смятат, че въпросното решение не е правилно и продължават да считат Церера за астероид.

Церера обикаля около Слънцето за 1678 земни дни. Проведените изследвания показват, че сферичната му форма се дължи на неговата гравитация, т.е. е постигнато състояние на хидростатично равновесие. Смята се, че повърхността на Церера е смес от лед, хидратни минерали, въглеродни съединения и глини. Астероидът също така е геоложки активен, а намиращите се там вулкани изхвърлят заледен материал. Данните, изпратени от сондата „Доун“, която достигна Церера през 2015 г., показват още нещо интересно – под повърхността му вероятно има резервоар от солена вода, което повдига въпроса дали е възможно на този далечен свят да има някакви форми на живот.

Европейската комисия предложи нови санкции срещу Русия

Свят Преди 18 минути

Предлага се в списъка със санкционираните да бъдат добавени още близо 200 физически и юридически лица

Дезертьор с картечница стреля по полицаи в Русия

Смята се, че 38-годишният заподозрян е наемник от военната компания "Вагнер"

Класацията на Google е своеобразна снимка, която илюстрира отминаващата 2022 г.

Знаете ли какво е "уърдъл"? Цял свят го търси в Google през 2022 г.

Войната в Украйна и смъртта на Елизабет Втора са най-търсените събития през годината

Володимир Зеленски

Володимир Зеленски е "Личност на годината" на сп."Тайм"

"Тайм" дава началото на традицията по избиране на "Личност на годината" през 1927 г.

Сръбският военен министър: Ситуацията е взривоопасна

Напрежението в Северно Косово ескалира вчера

В Бургас спасиха дете със заседнал в трахеята зъб

Родителите се усъмнили, че нещо не е наред едва след като момчето започва да вдига температура

Мащабна операция на германската полиция сред крайнодесни групи и заговорници доведе до разбиване на клетка, планирала атентати по-специално срещу Бундестага

Кремъл за опита за преврат в Германия: Не може и дума да става участие на Русия

Кремъл: Не може и дума да става за каквото и да е участие на Русия в подготовката на държавен преврат в Германия

Прогноза: По-скъпа "Гражданска отговорност" от догодина

Причината е ръстът на цената на автомобилите

НАТО разкри плана на Русия за войната в Украйна

Украинските сили водят контраофанзива

Христо Петров

Ицо Хазарта публикува „щадящата диета“ на парламента (СНИМКА)

"Щадете се", пише Ицо Хазарта като коментар към снимката си

На втора инстанция: Девет години затвор за Кристиян Николов

Софийският апелативен съд е потвърдил присъдата на СГС

На първо четене: Депутатите приеха двата антикорупционни законопроекта

След прегласуване промяната бе с 3 гласа "за"

Два влака се сблъскаха в Испания, близо 150 ранени

Повечето пътници са се отървали с малки наранявания

Петков: Законопроектът за КПКОНПИ е задължително условие за повишаване на доверието към България

Той беше внесен от „Продължаваме промяната“ още при старта на работата на новия парламент

Подсъдимите за атентатите в Брюксел напуснаха съдебната зала в знак на протест

Те недоволстват срещу начина, по който са били транспортирани от затвора до съда

Снимката е илюстративна

Путин, дракони, лъжи: Какво търсихме в Google през 2022 г.

Излезе годишната подредба на най-търсените думи в Google