Вълнуващ дизайн на чанта от 1497 г. добавя още едно амплоа към и без това многостранната личност на италианския гений Леонардо да Винчи - моден дизайнер.
Учените са възстановили фрагментите от рисунката на чантата - изключително шикозна и актуална и след пет века, а тя вече се въплъти в творение на модната къща "Герардини".
Функционален и красив, дизайнът отразява оригиналното и контракултурно мислене на ренесансовия творец (архитект, художник, изобретател, учен и дори музикант) в областта на модата.
Ескизът за пръв път е публикуван през 1978 г. от Карло Пердети, водещ изследовател на живота и творчеството на Леонардо, открил го сред десетките хиляди рисунки в "Атлантическия кодекс" на твореца.
Пренебрегван над три десетилетия, сега той е реконструиран от Агнезе Сабато и Алесандро Вецози, директор на "Музео идеале" в тосканското селце Винчи, където Леонардо е роден през 1452 г.
"Леонардо е създал няколко модни аксесоара,
но тази чанта наистина е уникална. Тя съчетава елегантност и практичност по изключително хармоничен начин", обяснява Вецози в ексклузивно интервю за "Дискавъри нюз".
Наречена "Претиоза," (което е означавало "ценна" по времето на Леонардо), чантата е изработена от известната флорентинска модна къща "Герардини", сред чиито семейни предци, твърди се, била самата Мона Лиза.
Изработена от фина кожа, чантата ще бъде представена днес пред света на модното ревю "Пити" във Флоренция. След това ще бъде изложена в Академията за изящни изкуства в града, основана през 1563 г.
Описван от съвременния историк и биограф Паоло Джово като "арбитър по всички въпроси, отнасящи се до красотата и елегантността", Леонардо да Винчи действително е
имал самобитни модни хрумвания и виждания
Според Вецози творецът силно се е противопоставял на конформизма и е осъждал излишествата в дрехите и прекаляването с орнаментите.
По време, когато наметалата са се носили дълги и на много гънки, Леонардо е носел "наметало с цвят на роза, стигащо едва до коленете му", твърди друг източник от XVI век.
В трактата си върху рисуването Да Винчи строго осъжда модерните по онова време "толкова тесни дрехи, че се пръскат и експлодират по много хора".
Да не говорим за обувките. "Те са толкова тесни, че пръстите се притискат един в друг и се покриват с кокоши тръни", безмилостен е творецът.
Не се изненадвам, че този необикновен мъж не е следвал сляпо модата на епохата, а е имал свой собствен стил, който се оказва доста актуален, коментира и Рафаело Наполеоне, директор на "Пити имаджин".
Креативна и провокативна, чантата на Леонардо наистина би изпъквала
сред модните аксесоари през XV век. Докато формата й напомня аналоя от картината "Благовещение", нарисувана в ателието на Андреа дел Верокио, сред шарките й има въртящи се спирали и флорални мотиви, листа и завъртулки, да не забравяме и уникалната закопчалка, обръща внимание Вецози.
Според него има и други рисунки на чантата, но за съжаление те са изгубени, вероятно завинаги.
Чанта на Леонардо да Винчи го разкрива и като моден дизайнер
Описван от биографа Паоло Джово като "арбитър по всички въпроси, отнасящи се до красотата и елегантността", Леонардо да Винчи действително е имал самобитни модни идеи и виждания
10 януари 2012, 17:00
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!