НАСА откри 7 планети, които може да поддържат живот
Илюстрация на планетарната система Trappist-1
Източник: NASA/R. Hurt/T. Pyle

А строномите на НАСА са открили планетарна система, в която има поне 7 планети с размерите на Земята. Те са в т.нар. "обитаема зона" и са най-реалистичната възможност да имат течна вода и условия на живот. Това е откритието на космическата агенция, което тя обяви по време на специална пресконференция.

Планетарната система обикаля около звездата Trappist-1, която се намира на около 40 светлинни години от Земята и за която досега учените смятаха, че е твърде слаба и не ѝ обръщаха голямо внимание. През миналата година те обявиха, че около нея има поне 3 планети и те бяха първите екзопланети, които астрономите откриват да обикалят около хладна звезда.

Учени искат да се промени дефиницията какво е планета

В процеса на допълнително проучване на трите планети с повече телескопи, учените са открили, че трите планети всъщност са поне седем. Интересното е, че и седемте са в т.нар. "обитаема зона". Учените за пръв път откриват толкова много екзопланети с потенциална наличност на условия на живот в една обща планетарна система.

Астероид изненада учените, преминавайки близо до Земята

И седемте планети обикалят много по-близо до Trappist. Дори най-отдалечената от тях има по-малка орбита от тази на Меркурий спрямо нашето Слънце. Според Майкъл Жилон, един от учените направили откритието, системата прилича повече на групата луни, които обикалят около Юпитер.

Учени ще направят първата снимка на черна дупка

Астрономи откриха първия пулсар бяло джудже

Тъй като Trappist-1 е доста по-малка от Слънцето седемте планети получават приблизително толкова енергия от нея колкото Венера, Земята и Марс. Характерното е, че и седемте планети са скалисти. Учените са направили компютърни модели, които да симулират условията на планетарната система. Те показват, че първите три планети най-вероятно нямат вода на повърхността си. Вторите три обаче може да имат условия на живот, а седмата е наблюдавана само веднъж и все още не е добре позната на учените. Най-вероятно тя е твърде далеч и ще е много студена, за да има течна вода на повърхността си.

Учени направиха подробна карта на Млечния път

Вселената може да има 10 пъти повече галактики от очакваното

Учените казват, че е възможно около Trappist-1 да има още планети, но е трудно звездата да бъде наблюдавана от Земята. През следващите около две години обаче се очаква да започнат работа новото поколение телескопи, включително космическият телескоп "Джеймс Уеб", който ще наследи "Хъбъл". Според учените това създава реална възможност в рамките на следващите десетина години да се започне реално и активно търсене на извънземен живот.

За сега обаче тепърва предстоят допълнителни наблюдения и анализи на планетите, за да се определи дали действително планетите имат вода и потенциални условия на живот. Според учените откритието е значимо не само, защото е първата подобна планетарна система по рода си, но и защото отваря вратата за наличие на планети около още десетки хиляди подобни хладни звезди, с което възможностите за наличие на живот на някоя от тях стават все по-големи.

Стайко Стайков