На гости на Renault e.dams от Формула Е
Източник: netinfo
1

А з съм луд фен на моторните спортове, а за Формула 1 съм чупил стъклена маса. Жена ми беше очарована. Затова останах изключително възмутен от първия ми досег с Формула Е. Приближавам се и чувам усилен многократно звук на тролей. Това ли ще гледам?

Отстрани на пистата обаче е по-различно. На най-запалените фенове на Формула 1 вероятно няма да им хареса. Но аз промених мнението си само за ден, защото установих, че това не е състезание само за най-запалените фенове (не още, но ще стане). Това е състезание за едно ново и разнообразно прекарване на почивния съботен ден, който хората в големите мегаполиси по света оценяват много. Ден за забавление и разтоварване, но и със запознаване с бъдещето на автомобила.

Намираш се в центъра на Париж, трасето минава на не повече от 100 метра от Айфеловата кула, като върти пред Дома на Инвалида, лобното място на Наполеон. Кръговото отпред е павирано, но за състезанието се асфалтира, а в неделя този асфалт се маха и остава оригиналният паваж. Пресцентърът пък е в Музея на армията, чийто двор е голям колкото две футболни игрища. Отново се изумявам от мащаба, с който са се правили нещата преди столетия.

Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.
Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.

Състезателният ден (20 май) принадлежи на настоящия световен шампион Себастиен Буеми и шампионския екип Renault e.dams. Това е най-важното състезание от целия календар, тъй като се провежда пред родната за Renault публика. И Буеми на разочарова шефовете и феновете. Полпозишън и победа №5 от шест старта от началото на сезона. Лукас ди Граси, основният му конкурент в шампионата, имаше отчайващ ден. Слаба квалификация, катастрофира веднъж, наказаха го за това, за да се върне на пистата и да катастрофира втори път. Не взе нищо, а Буеми сложи 28 точки към актива си, като така увеличи преднината си в шампионата на 43 точки.

Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.
Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.

Организаторите на Формула Е не щадят сили. Срещу това получават разпродадени билети, а на трасето френските медии твърдят, че е имало близо 45 000 човека. Максималната цена е 50 евро на централната трибуна, но другите места са доста по-евтини. За сравнение европейски кръг от Формула 1 започва от 250 евро. Но в центъра на Париж в събота задръствания няма (като на традиционна писта от Ф1), отиваш с метрото и най-готиното е, че можеш да гледаш всичко безплатно. Нещо повече, най-интересният завой в Париж бе именно на място, от което можеше да се гледа и безплатно.

Но интересното е вътре. Парк, бира, забавления… В свободното време банда забавлява налягалите на поляната хора. За децата има няколко къта, а за родителите им - стриди с вино или хотдог с бира. Jaguar и Citroen са опънали големи шатри, в които демонстрират болидите си и последните достижения в сферата на електромобилите. Болидът на от Roborace привлича погледите, а двама факири на велосипед и мотор правят акробатични чудеса (буквално) на две колела, а тълпата ги окуражава с бурни аплодисменти. В това време от пистата се чува пилене на гуми: електрическо Renault Zoe, специално пригодено за дрифт (с предно, но се държи като с 4х4), прави шоу за хората, а мирисът на изгоряла гума е чудесен. С пръскането на едната гума екшънът свършва, но след него излиза колона от BMW i8 (BMW i е официален партньор на Formula E), които въртят няколко обиколки на трасето. И всичко това е част от забавленията в парка, които се грижат за приятното прекарване на хората, когато на пистата не се случва нищо.

Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.
Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.

А в този шампионат тепърва ще има много още какво да се случва. Бърни Екълстоун така и не успя да реализира мечтата си да направи състезание под Айфеловата кула, но организаторите на Формула Е срещат пълната подкрепа на общината на Париж. И не само на Париж, тъй като шампионатът се провежда само на улични трасето в едни от най-големите гадове в света. Там, където хората имат близък допир до бъдещето на автомобилостроенето, а вероятно и на моторния спорт. В това съм абсолютно убеден.

Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.
Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.

Идеята започва плахо и с много рестрикции. Това обаче привлича 10-те отбора, които участват в момента. Бюджетът в началото на един отбор е около 3,5 млн. евро годишно. Толкова един от големите отбори във Ф1 харчи за уикенд. Но нещата вероятно ще се променят, защото надпреварата е като неразорана нива за компаниите и инженерите. Интересът от тяхна страна е огромен. Jaguar влезе тази година, а следващата с Andretti на старт ще застане и BMW. Audi пък ще си стане заводски отбор (ще се отдели от сегашния Abt), единственият на марката в моторния спорт. Mercedes също ще се присъедини към кервана след две години, а Ferrari се престрашиха да изявят интерес към Формула Е. Не се съмнявам, че и ще се присъединят и те. А когато всички се съберат, ще стане страшно.

В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.
В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.

Страшно, защото неексплоатираният потенциал на тези болиди е огромен. През първите три сезона Renault e.dams е абсолютен доминатор, макар да изпусна титлата през дебютния сезон. През миналата година Буеми и e.dams станаха шампиони, сега това вероятно ще се повтори, защото Renault e.dams води на Abt Audi със 77 точки в класирането, а Буеми с 43 пред Ди Граси.

Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.
Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.

Правилата също са много различни спрямо Ф1. От този сезон отборите получиха право сами да правят някои неща по болидите. Предното крило има 10 настройки, задното 5. Това е еднакво за всички. Еднакво е и ограничението от 180 kW (200 в квалификацията) на мощността на мотора, но зад гърба на пилота инженерите имат свобода. Едни монтират мотора надлъжно, други напречно. Едни използват 3- или 4-степенна трансмисия, докато Renault разчитат на безстепенна такава. След два сезона (2018-2019) вече батериите трябва да издържат цялото състезание, докато сега пилотите задължително сменят болидите, защото с един не може да се стигне до финала. Квалификацията също е много интересна, дават се допълнителни 3 точки за полпозишън и 1 за най-бърза обиколка в състезанието… Все неща, които съм убеден, че ще превърнат Формула Е в лидер в моторния спорт, което може и да не ви харесва, но просто ще се случи. Интересът на производителите го гарантира.

Четете още:

Тежки обвинения за условията на труд в завода на Tesla

Skoda представи новия кросоувър Karoq

Porsche, каквото не сте виждали: с екстрите гони $20 млн.

Коментари 1
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
- Къде срещнахте мъжа си? - Абе, аз ако знаех, че ще го срещна, щях да си остана в къщи, мляко с ориз да варя…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

БСП и "Възраждане" ще внесат вот на недоверие, ако президентът не смени Главчев

БСП и "Възраждане" ще внесат вот на недоверие, ако президентът не смени Главчев

България Преди 1 минута

Това заяви Корнелия Нинова в кулоарите на парламента

Разкриха мащабна международна мрежа за трафик на хора в Германия

Разкриха мащабна международна мрежа за трафик на хора в Германия

Свят Преди 6 минути

Операцията е обхванала осем провинции

Убити и ранени при руска ракетна атака в украинския град Чернигов

Убити и ранени при руска ракетна атака в украинския град Чернигов

Свят Преди 58 минути

Нанесени са щети на социалната инфраструктура

Иззеха колата на пиян полицай във Велико Търново

Иззеха колата на пиян полицай във Велико Търново

България Преди 1 час

Той е участвал в катастрофа между два автомобила

<p>Обрат: Шефът на НЗОК оттегли оставката си</p>

Шефът на НЗОК подаде оставка, след това я оттегли

България Преди 1 час

Станимир Михайлов е подал молба, съобщи председателя на парламента Росен Желязков

Шест причини да вярваме в извънземните

Шест причини да вярваме в извънземните

Любопитно Преди 1 час

Това, че има много лоши твърдения, не означава, че няма и добри

Бетоновоз удари автобус в София, младеж с кола влетя в двора на детска градина

Бетоновоз удари автобус в София, младеж с кола влетя в двора на детска градина

България Преди 1 час

При единия инцидент са пострадали две жени – на 60 и 65 години

<p>Пеевски: Това е най-големият корупционен скандал, който сме имали в България</p>

Делян Пеевски: Не може България да седи без външен министър

България Преди 2 часа

Това е най-големият корупционен скандал, който сме имали в България, коментира председателят на ДПС по темата с Живко Коцев

"Случайно съвпадение е": Бойко Борисов за смяната на външния министър

"Случайно съвпадение е": Бойко Борисов за смяната на външния министър

България Преди 2 часа

Той отрече да обсъжда със служебния министър-председател кадровите назначения и смени както на външния, така и на земеделския министър

Вулкан

Вулкан изригна в Индонезия, евакуираха стотици хора

Свят Преди 2 часа

Повече от 800 души бяха евакуирани от две села на остров Руанг

<p>Внимание! Опасни гъсеници плъзнаха у нас, как да се предпазим</p>

Опасни гъсеници плъзнаха у нас: Предизвикват тежки алергии, задушаване и дори смърт

България Преди 2 часа

Насекомото е опасно не само за домашните любимци, но и за децата, алармират специалисти

САЩ готвят нови санкции срещу Иран

САЩ готвят нови санкции срещу Иран

Свят Преди 2 часа

Това съобщи съветникът по въпросите на националната сигурност в Белия дом Джейк Съливан

След побой в Самоков: Мъж е със счупени крак и ръка (ВИДЕО)

След побой в Самоков: Мъж е със счупени крак и ръка (ВИДЕО)

България Преди 3 часа

Нападателят твърди, че защитавал сестра си

<p>МОСВ предупреди за повишени нива на реките у нас</p>

МОСВ предупреждава: Очакват се значителни повишения на нивата на някои реки

България Преди 3 часа

От НИМХ издадоха за 17 април предупреждение от втора и първа степен - оранжев и жълт код, за интензивни валежи и гръмотевични бури в 16 области от страната

Дете намери 2000-годишна златна гривна, разхождайки кучето си

Дете намери 2000-годишна златна гривна, разхождайки кучето си

Свят Преди 3 часа

За уникалната находка може да прочетете в следващите редове