На гости на Renault e.dams от Формула Е
Източник: netinfo

А з съм луд фен на моторните спортове, а за Формула 1 съм чупил стъклена маса. Жена ми беше очарована. Затова останах изключително възмутен от първия ми досег с Формула Е. Приближавам се и чувам усилен многократно звук на тролей. Това ли ще гледам?

Отстрани на пистата обаче е по-различно. На най-запалените фенове на Формула 1 вероятно няма да им хареса. Но аз промених мнението си само за ден, защото установих, че това не е състезание само за най-запалените фенове (не още, но ще стане). Това е състезание за едно ново и разнообразно прекарване на почивния съботен ден, който хората в големите мегаполиси по света оценяват много. Ден за забавление и разтоварване, но и със запознаване с бъдещето на автомобила.

Намираш се в центъра на Париж, трасето минава на не повече от 100 метра от Айфеловата кула, като върти пред Дома на Инвалида, лобното място на Наполеон. Кръговото отпред е павирано, но за състезанието се асфалтира, а в неделя този асфалт се маха и остава оригиналният паваж. Пресцентърът пък е в Музея на армията, чийто двор е голям колкото две футболни игрища. Отново се изумявам от мащаба, с който са се правили нещата преди столетия.

Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.
Себастиен Буеми не остави шансове на конкурентите си, зарадвайки шефовете на Renault e.dams с пети успех от шест старта този сезон. Но най-важният - този пред родна публика.

Състезателният ден (20 май) принадлежи на настоящия световен шампион Себастиен Буеми и шампионския екип Renault e.dams. Това е най-важното състезание от целия календар, тъй като се провежда пред родната за Renault публика. И Буеми на разочарова шефовете и феновете. Полпозишън и победа №5 от шест старта от началото на сезона. Лукас ди Граси, основният му конкурент в шампионата, имаше отчайващ ден. Слаба квалификация, катастрофира веднъж, наказаха го за това, за да се върне на пистата и да катастрофира втори път. Не взе нищо, а Буеми сложи 28 точки към актива си, като така увеличи преднината си в шампионата на 43 точки.

Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.
Част от успеха, който тепърва набира сили, е фактът, че Формула Е се провежда в центроете на големите мегаполиси по света. В конкретния случай единият край на трасето бе на не повече от 100-ина метра от Айфеловата кула, другият минаваше пред Дома на Инвалида, където е погребан Наполеон.

Организаторите на Формула Е не щадят сили. Срещу това получават разпродадени билети, а на трасето френските медии твърдят, че е имало близо 45 000 човека. Максималната цена е 50 евро на централната трибуна, но другите места са доста по-евтини. За сравнение европейски кръг от Формула 1 започва от 250 евро. Но в центъра на Париж в събота задръствания няма (като на традиционна писта от Ф1), отиваш с метрото и най-готиното е, че можеш да гледаш всичко безплатно. Нещо повече, най-интересният завой в Париж бе именно на място, от което можеше да се гледа и безплатно.

Но интересното е вътре. Парк, бира, забавления… В свободното време банда забавлява налягалите на поляната хора. За децата има няколко къта, а за родителите им - стриди с вино или хотдог с бира. Jaguar и Citroen са опънали големи шатри, в които демонстрират болидите си и последните достижения в сферата на електромобилите. Болидът на от Roborace привлича погледите, а двама факири на велосипед и мотор правят акробатични чудеса (буквално) на две колела, а тълпата ги окуражава с бурни аплодисменти. В това време от пистата се чува пилене на гуми: електрическо Renault Zoe, специално пригодено за дрифт (с предно, но се държи като с 4х4), прави шоу за хората, а мирисът на изгоряла гума е чудесен. С пръскането на едната гума екшънът свършва, но след него излиза колона от BMW i8 (BMW i е официален партньор на Formula E), които въртят няколко обиколки на трасето. И всичко това е част от забавленията в парка, които се грижат за приятното прекарване на хората, когато на пистата не се случва нищо.

Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.
Това е тълпата в питлейна, където хората имат досег до болидите и отборите.

А в този шампионат тепърва ще има много още какво да се случва. Бърни Екълстоун така и не успя да реализира мечтата си да направи състезание под Айфеловата кула, но организаторите на Формула Е срещат пълната подкрепа на общината на Париж. И не само на Париж, тъй като шампионатът се провежда само на улични трасето в едни от най-големите гадове в света. Там, където хората имат близък допир до бъдещето на автомобилостроенето, а вероятно и на моторния спорт. В това съм абсолютно убеден.

Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.
Това е шатрата на Citroen, където публиката може да се докосне до електрическото бъдеще на марката.

Идеята започва плахо и с много рестрикции. Това обаче привлича 10-те отбора, които участват в момента. Бюджетът в началото на един отбор е около 3,5 млн. евро годишно. Толкова един от големите отбори във Ф1 харчи за уикенд. Но нещата вероятно ще се променят, защото надпреварата е като неразорана нива за компаниите и инженерите. Интересът от тяхна страна е огромен. Jaguar влезе тази година, а следващата с Andretti на старт ще застане и BMW. Audi пък ще си стане заводски отбор (ще се отдели от сегашния Abt), единственият на марката в моторния спорт. Mercedes също ще се присъедини към кервана след две години, а Ferrari се престрашиха да изявят интерес към Формула Е. Не се съмнявам, че и ще се присъединят и те. А когато всички се съберат, ще стане страшно.

В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.
В парка хората можеха да видят и дистанционно управлявания болид RoboCar, но, макар и да изглежда иключително атрактивно, тази идея за моторно състезание без пилоти не ми дапада.

Страшно, защото неексплоатираният потенциал на тези болиди е огромен. През първите три сезона Renault e.dams е абсолютен доминатор, макар да изпусна титлата през дебютния сезон. През миналата година Буеми и e.dams станаха шампиони, сега това вероятно ще се повтори, защото Renault e.dams води на Abt Audi със 77 точки в класирането, а Буеми с 43 пред Ди Граси.

Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.
Фиестата си тече с пълна сила, а красивите, леко облечени жени винаги са предпоставка за приятни емоции.

Правилата също са много различни спрямо Ф1. От този сезон отборите получиха право сами да правят някои неща по болидите. Предното крило има 10 настройки, задното 5. Това е еднакво за всички. Еднакво е и ограничението от 180 kW (200 в квалификацията) на мощността на мотора, но зад гърба на пилота инженерите имат свобода. Едни монтират мотора надлъжно, други напречно. Едни използват 3- или 4-степенна трансмисия, докато Renault разчитат на безстепенна такава. След два сезона (2018-2019) вече батериите трябва да издържат цялото състезание, докато сега пилотите задължително сменят болидите, защото с един не може да се стигне до финала. Квалификацията също е много интересна, дават се допълнителни 3 точки за полпозишън и 1 за най-бърза обиколка в състезанието… Все неща, които съм убеден, че ще превърнат Формула Е в лидер в моторния спорт, което може и да не ви харесва, но просто ще се случи. Интересът на производителите го гарантира.

Четете още:

Тежки обвинения за условията на труд в завода на Tesla

Skoda представи новия кросоувър Karoq

Porsche, каквото не сте виждали: с екстрите гони $20 млн.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
След катастрофата на „Възкресение": Живеещи в отсечката се оплакват - превърната е в писта

След катастрофата на „Възкресение": Живеещи в отсечката се оплакват - превърната е в писта

България Преди 3 минути

На бул. „Възкресение” се карало с високи скорости и имало чести инциденти, казват хората

<p>Мащабни протести в Израел: Десетки хиляди искат край на офанзивата в Газа</p>

Мащабни протести в Израел: Десетки хиляди искат край на офанзивата в Газа и освобождаване на заложниците

Свят Преди 12 минути

Дори бивши ръководители на израелската армия и разузнавателни служби вече призовават за сделка за прекратяване на войната

Магичната красота на Царска Бистрица

Магичната красота на Царска Бистрица

Любопитно Преди 52 минути

Царска Бистрица е много важна част от историята на последната българска царска династия

Омбудсманът внася в НС искане за назначаване на свой заместник

Омбудсманът внася в НС искане за назначаване на свой заместник

България Преди 1 час

В петък се проведе изслушване на тримата кандидати за поста

Започва ремонт на част от пътя между София и Перник

Започва ремонт на част от пътя между София и Перник

България Преди 1 час

Алтернативен маршрут за пътуване е автомагистрала "Струма"

На извънредно заседание: Фонд "Земеделие" одобрява средствата за ощетените от пожарите

На извънредно заседание: Фонд "Земеделие" одобрява средствата за ощетените от пожарите

България Преди 1 час

Фермерите ще могат да бъдат компенсирани за загуби на нереколтирана селскостопанска продукция, животни, пчелни семейства и фураж

„Чиста самоомраза“: Как Роби Уилямс успя да свали 12 кг и до какво доведе това

„Чиста самоомраза“: Как Роби Уилямс успя да свали 12 кг и до какво доведе това

Любопитно Преди 2 часа

През 2023 г. Роби Уилямс говори откровено за това как е отслабнал с над 12 кг

<p>Истории на последните лунни хора</p>

Мисии на НАСА Аполо: Истории на последните лунни хора

Любопитно Преди 2 часа

Те бяха пионерите в космическите изследвания

<p>18 август: Мистериозната смърт на Всемирния владетел Чингис хан</p>

18 август: Мистериозната смърт на Всемирния владетел Чингис хан

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Изкуственият интелект вече променя и света на хакерите

Изкуственият интелект вече променя и света на хакерите

Технологии Преди 2 часа

Киберсигурността става все по-сложна и рискова

.

Софи Търнър: Целувките с Кит Харингтън бяха отвратителни

Любопитно Преди 9 часа

Двамата актьори си партнират в готическия хорър „The Dreadful”

а

Колко хора в световен мащаб притежават цял биткойн

Любопитно Преди 10 часа

Според проучване броят им е между 800 и 850 хиляди души

,

17-годишен българин с дебют за "Милан"

България Преди 11 часа

Централният защитник започва втория си сезон в академията на "росонерите"

Вучич: И фризьорите останаха без хляб заради уличните банди, ще възстановя реда в Сърбия

Вучич: И фризьорите останаха без хляб заради уличните банди, ще възстановя реда в Сърбия

Свят Преди 12 часа

Вучич подчерта, че е горд да принадлежи към партията, чиито помещения са били подпалвани

Макрон: Слабост пред Русия днес означава бъдещи конфликти

Макрон: Слабост пред Русия днес означава бъдещи конфликти

Свят Преди 12 часа

Според него руският президент Владимир Путин не желае мир

.

Протестно бдение в София в памет на жертвите на катастрофи

България Преди 12 часа

То е организирано от Сдружение „Ангели на пътя”