Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault
0

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Цените на хранителните стоки в света растат</p>

Цените на хранителните стоки в света растат

Свят Преди 4 часа

За това предупредиха от Организацията на храните и земеделието към Организацията на обединените нации (FAO)

<p>Американци: Атомната бомба над Хирошима донесе мир</p>

Американци: Атомната бомба над Хирошима донесе мир

Свят Преди 6 часа

В САЩ и днес има много хора, които смятат, че е било правилно да се хвърлят атомни бомби над Япония. Преди 75 години в Хирошима загинаха над 140 000 души

Новите устройства на Samsung

Samsung добави нови устройства към гамата Galaxy

Технологии Преди 7 часа

Сред тях е новият Note20 и сгъваемият Galaxy Z Fold2

Привърженици на партия „Възраждане” пред кабинета на главния прокурор в Съдебната палата

Лидерът на „Възраждане” занесе оставка на Гешев в Съдебната палата

България Преди 8 часа

Прокуратурата започна процедура за заличаване на партията заради „мъртви души” и куп нередности при учредяването на „Възраждане”

Ангелов: Трябва да имаме дългосрочна политика за психичното здраве на гражданите

Ангелов: Трябва да имаме дългосрочна политика за психичното здраве на гражданите

България Преди 8 часа

Предстои Министерство на здравеопазването да внесе Националната стратегия за психично здраве в Министерския съвет

<p>Гешев набеляза целите до края на годината</p>

Гешев набеляза целите до края на годината

България Преди 9 часа

Главният прокурор участва в заседание на Апелативната прокуратура в София

<p>Защо COVID-19 може да причини и косопад</p>

Защо COVID-19 може да причини и косопад

Теми в развитие Преди 9 часа

Няколко членове на „Survivor Corps”, групата във Фейсбук за хора, преборили COVID-19, наскоро се сблъскали с оплешивяване месеци след като са се възстановили

Германски дипломат е сред жертвите в Ливан, те достигнаха 137 души

Германски дипломат е сред жертвите в Ливан, те достигнаха 137 души

Свят Преди 10 часа

Днес френският президент Еманюел Макрон пристигна в Бейрут и съобщи, че иска да организира международната помощ за Ливан

<p>Бейрут след експлозиите: най-чаровният квартал е в руини</p>

Бейрут след експлозиите: Чаровният квартал Мар Микаел е в руини

Свят Преди 10 часа

Кварталът с вековни традиционни къщи е сринат

Корнелия Нинова

БСП иска свикване на извънредно заседание на НС

България Преди 10 часа

Кирил Добрев е подал документи за участие в прекия избор за председател на БСП

Симеонов: Правителството остава, премиерът също

Симеонов: Правителството остава, премиерът също

България Преди 12 часа

Кабинетът продължава да изпълнява програмата си, обяви коалиционният партньор

Двама футболисти на "Лудогорец" са с COVID-19

Двама футболисти на "Лудогорец" са с COVID-19

Теми в развитие Преди 12 часа

От тима уточняват, че те са поставени под карантина

Марияна Николова

Николова: Ще търсим друг хотел в Несебър за туристи под карантина

Теми в развитие Преди 13 часа

Заради пандемията България отчита 60% спад на международни туристи от началото на годината, каза още министърът на туризма

ЛиЛана

Пуснаха под домашен арест ЛиЛана

България Преди 13 часа

Това реши Специализираният апелативен съд

Внесоха жалба заради блокираните кръстовища в София

Внесоха жалба заради блокираните кръстовища в София

България Преди 14 часа

"Ние сме граждани, които не сме съгласни да излизат и да блокират кръстовищата от наше име", се казва в жалбата, внесена от Веселин Георгиев

"Аушвиц"

Нацистката надзирателка, която бе спасена от собствените си пленнички

Любопитно Преди 14 часа

Йохана Лангефелд била убедена националсоциалистка и доброволно поискала да работи в женските лагери на нацистите. И все пак не била като другите надзирателки. Ето нейната необикновена история: