Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"БСП за България" се отчете за свършеното в управлението

"БСП за България" се отчете за свършеното в управлението

България Преди 52 минути

Председателят на парламента заяви, че промяната в международните отношения ще доведе до промени и в Европейския съюз

Георг Георгиев разговаря с Марко Рубио: Работим със САЩ

Георг Георгиев разговаря с Марко Рубио: Работим със САЩ

България Преди 1 час

Георг Георгиев и Марко Рубио направиха преглед на водещите елементи от стратегическото партньорство

Стратегическо партньорство между България и САЩ за ядрени мощности

Стратегическо партньорство между България и САЩ за ядрени мощности

България Преди 3 часа

Министър Жечо Станков разговаря с ръководителя на Департамента по енергетика Крис Райт

Голям протест в Скопие заради Кочани

Голям протест в Скопие заради Кочани

Свят Преди 3 часа

В писмено изявление организаторите на протеста посочиха по-рано, че "заслужават отговори"

<p>Дървото на Робин Худ било отсечено с резачка, вандалите снимали с телефон&nbsp;</p>

Започна делото за отсеченото "дърво на Робин Худ"

Свят Преди 4 часа

Дървото стана известно, след като беше представено във филма на Кевин Костнър от 1991 г. „Робин Худ: Принцът на крадците“

Избягало куче в Австралия е спасено след 529 дни само в дивата природа

Избягало куче в Австралия е спасено след 529 дни само в дивата природа

Свят Преди 4 часа

Мини дакелът Валери оцеля сама в суровите условия на остров Кенгуру

Ужасът в Луковит: Обвиниха мъж за пребитото дете с две счупени ръце

Ужасът в Луковит: Обвиниха мъж за пребитото дете с две счупени ръце

България Преди 4 часа

Случаят се разиграва на 27 април, малко след 17:00 часа, в градската градина

<p>Дъщерите на Бионсе излязоха на сцената на старта на турнето&nbsp;ѝ</p>

Дъщерите на Бионсе откраднаха сърцата на феновете на старта на турнето ѝ

Любопитно Преди 4 часа

Най-малката дъщеря на Бионсе дебютира на сцената

<p>Дете повреди картина за милиони лири в музей в Ротердам</p>

Дете повреди картина на Марк Ротко за милиони лири в музей в Ротердам

Свят Преди 4 часа

Музеят не уточни кой ще поеме отговорността за щетите по емблематичната картина

Нова измама: Жена преведе пари с QR код

Нова измама: Жена преведе пари с QR код

България Преди 5 часа

Потърпевшата дала 5000 лева

Зов за помощ: Млад мъж отново се нуждае от средства, за да продължи битката с рака

Зов за помощ: Млад мъж отново се нуждае от средства, за да продължи битката с рака

България Преди 5 часа

Състоянието на Иво се влошава с всеки изминал ден

Първите 100 дни на Тръмп – изпитание за бъдещето на двете основни партии в САЩ

Първите 100 дни на Тръмп – изпитание за бъдещето на двете основни партии в САЩ

Свят Преди 5 часа

Американският президент има най-ниския рейтинг на одобрение за такъв период от началото на който и да е президентски мандат през последните 80 години

Гуцанов: Не трябва да има увеличение на пенсионната възраст

Гуцанов: Не трябва да има увеличение на пенсионната възраст

България Преди 5 часа

Социалният министър увери, че т. нар. швейцарско правило остава

<p>&quot;Възраждане&quot; подписа споразумение с партията на Путин</p>

"Възраждане" подписа споразумение за сътрудничество с партията на Путин

България Преди 6 часа

„Благодарим на нашите домакини от партия ‘Единна Русия’ за честта да присъстваме на това събитие“, заяви Георги Георгиев от трибуната на форума

Осъден италиански кардинал няма да участва в конклава

Осъден италиански кардинал няма да участва в конклава

Свят Преди 6 часа

„Реших да се подчиня, както винаги съм правил, на папа Франциск"