Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault
0

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Вкусно и полезно: Супа от тиква и червена леща
Ексклузивно

Вкусно и полезно: Супа от тиква и червена леща

Любопитно Преди 8 часа

Вижте как да си я приготвите и да разнообразите менюто си

Тити Папазов

Тити Папазов дава пари на всеки, който го заснеме в нарушение на пътя

България Преди 10 часа

Аз имам слабост и това е управлението на автомобила, посочи баскетболният треньор и акционер на ПФК "Левски"

Камоли, Италия

Ето най-хубавите плажове в Европа

Любопитно Преди 13 часа

След разхлабването на мерките повечето плажове вече са отворени и очакват да приемат отново гости

Новото Start меню в Windows 10

Microsoft представи новото Start меню за Windows 10

Технологии Преди 13 часа

Дизайнът му вече ще може да се съобразява по-добре с избраната тема на интерфейса

Служителка от шивашки цех в Русе е заразена с COVID-19

Служителка от шивашки цех в Русе е заразена с COVID-19

Теми в развитие Преди 13 часа

Жената имала от четири дни оплаквания

Русия и опозицията в Турция коментират "Света София"

Русия и опозицията в Турция коментират "Света София"

Свят Преди 14 часа

Русия очаква балансирано решение за "Света София". А опозиционната НРП в Турция няма да възрази музеят да бъде трансформиран в джамия

Парис Джаксън

Парис Джаксън: Била съм с повече жени, отколкото мъже

Любопитно Преди 15 часа

Дъщерята на Майкъл Джаксън пусна документална поредица във Facebook Watch, чрез която феновете й могат да надникнат в личния й живот

<p>Швейцария уволни наши треньорки по художествена гимнастика&nbsp;</p>

Швейцария уволни наши треньорки по художествена гимнастика за "недопустими методи на тренировка"

България Преди 15 часа

Неназована гимнастичка се оплакала от Илиана Динева, президентът Илиана Раева защити треньорките

<p>Радев коментира чатовете, от &quot;Дондуков&quot; 1 отговориха&nbsp;&nbsp;</p>

Президентът Румен Радев на поход в Рила

България Преди 15 часа

Той посети спортната база „Белмекен” и, въпреки дъжда, тръгна към връх Зъбчето

Мохамед Ахмад Абдулкадер

Майката на обвинения в тероризъм: Снимките са само поза

България Преди 17 часа

Майката си спомня целия ужас от войната и споделя, че Мохамед и много от сирийските деца са носели бронежилетки, не за да участват във военните действия, а за да бъдат спасени от евентуални изстрели и бомбардировки

Кола на стълбите на поликлиника в Благоевград

Кола на стълбите на поликлиника в Благоевград

България Преди 17 часа

Куриозният инцидент стана към 23.20 ч. снощи

Снимка: Архив

Премиерът Бойко Борисов при Силите за специални операции в Пловдив

България Преди 18 часа

На тържествената церемония присъстваха още министърът на отбраната Красимир Каракачанов, началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на командването на Специалните сили на САЩ в Европа

<p>В кои държави е най-топло</p>

Държави с най-високи температурни рекорди

Любопитно Преди 19 часа

Вижте в кои седем точки на света е най-топло

Защо поскъпна потребителската кошница

Защо поскъпна потребителската кошница

България Преди 20 часа

Коментира Владимир Иванов от Държавна комисия по стокови борси и тържища

Доналд Тръмп

Тръмп със страстна реч за 4 юли

Свят Преди 21 часа

Американският президент заклейми "новия крайно ляв фашизъм", който има за цел да унищожи Америка