Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault
0

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Декември - месец на Националната изложба на любителски снимки на шарани, прасета и сарми...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

празник на Бургас обща снимка

На Никулден: Именици в Бургас си направиха обща снимка

България Преди 12 минути

За първи път след двугодишно прекъсване имениците в Бургас си направиха обща снимка

Яйцата подобряват работата на мозъка ни

Яйцата подобряват работата на мозъка ни

Любопитно Преди 14 минути

Изследователите са установили, че протеиновият хидролизат NWT-03 има способността да подобрява когнитивните функции

Петков

Петков: ПП няма да подкрепи правителство на ГЕРБ, знаейки, че Борисов стои зад него

България Преди 1 час

Няма как да подкрепим правителство на ГЕРБ, знаейки, че г-н Борисов "стои и дебне всяка минута за всяко действие на хората от ГЕРБ", заяви Петков

Наркотици, изневери и секс: Най-големите лъжи, изречени от звездите

Наркотици, изневери и секс: Най-големите лъжи, изречени от звездите

Любопитно Преди 1 час

Вижте някои от най-големите лъжи, изричани някога от знаменитостите

Министър-председателят на Албания пристига на срещата върха ЕС-Западни Балкани в Тирана

По-ниски цени за роуминг между ЕС и Западните Балкани от 1 октомври 2023 г.

Свят Преди 1 час

Съветът за регионално сътрудничество очаква, че по-ниските цени за роуминг между Западните Балкани и ЕС ще осигурят стимули за бизнеса и туризма

Зеленски посети Донбас, близо до фронтовата линия (ВИДЕО)

Зеленски посети Донбас, близо до фронтовата линия (ВИДЕО)

Свят Преди 2 часа

Във видеоматериал със Зеленски, заснет преди влизането в град Славянск, държавният глава приветства „от цялото си сърце“ военните на страната си

<p>Австрия официално казва &quot;не&quot; на България и Румъния за Шенген</p>

Австрия официално казва "не" на присъединяването на България и Румъния към Шенген

Свят Преди 2 часа

"В Австрия имаме 75 000 нерегистрирани нелегални имигранти. Това означава, че те са прескочили външната граница на Европейския съюз и са се озовали във вътрешна държава, каквато е Австрия", каза Нехамер

Александър Новак

Новак: До края на годината Русия ще отговори на западните петролни санкции

Свят Преди 2 часа

Той очаква лек спад на производството след новите санкции

През последните две години насилието в Мексико се е увеличило

Зловеща история: Разрязаха мексиканка, за да вземат нероденото ѝ бебе

Свят Преди 2 часа

Заподозрените са мъж и жена, които не могат да имат деца

Владимир Салдо

Русия налага рублата като единствена официална валута в Херсонска област от 1 януари

Свят Преди 2 часа

Столицата на областта Херсон и други градове бяха върнати под украински контрол. Въпреки това голяма част от областта остава окупирана от руските войски

Христо Иванов

Иванов: ДБ няма да подкрепи правителство с мандат на ГЕРБ-СДС, въпреки кандидатурата на Габровски

България Преди 2 часа

Той декларира, че от ДБ са готови да продължат преговорите с "Продължаваме Промяната" (ПП) за изработване на формула, която би дала някакъв шанс за кабинет на малцинството с втория мандат

<p>&quot;Не желая нито стотинка от този, който искаше да ме убие на терен&quot;</p>

Диана Димитрова: Не желая нито стотинка от лицето, което искаше да ме убие на терен

България Преди 3 часа

Актрисата споделя, че седмицата, която отмина, е била най-кошмарната в живота ѝ, "защото е еманация на преживяното насилие цял живот"

Хитлер

Пътят към властта: Как Хитлер поведе Германия към Втората световна война

Свят Преди 3 часа

И как Версайският договор и Голямата депресия допринесли за възхода на нацистите в Германия

<p>Караш бясно, оставаш без книжка, но и без кола</p>

В Австрия: караш бясно, оставаш без кола

Свят Преди 3 часа

Не само без шофьорска книжка, но и без кола: Австрия взема строги мерки срещу агресивните шофьори на пътя

Александър Вучич

Вучич: По-добре да сме на масата, отколкото в менюто

Свят Преди 3 часа

За първи път среща на върха между Европейския съюз и страните от Западните Балкани се провежда в една от държавите от региона