Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Моят герой влиза в опасна двойна игра в света на богаташите

Любопитно Преди 35 минути

След големия успех на криминалната драма тази вечер в 22:00 ч. започва и вторият сезон

Финалът на Big Brother прикова вниманието на зрителите в събота вечер

Финалът на Big Brother прикова вниманието на зрителите в събота вечер

Любопитно Преди 1 час

Близо една трета от телевизионната аудитория в активна възраст проследи избора на победителя в риалити формата на NOVA

Пощенска банка инвестира в бъдещето – чрез хората си

Пощенска банка инвестира в бъдещето – чрез хората си

Любопитно Преди 1 час

Future Skills Academy е новата и най-мащабна програма за обучение и развитие на всички служители в компанията

<p>Най-много бездомни хора има в центъра на София</p>

Проучване: В центъра на София има най-висока концентрация на бездомни хора

България Преди 1 час

По предварителни данни бездомността в София е значително по-ниска, отколкото в големите европейски градове

<p>Снежана Апостолова замести кмета на Варна днес</p>

Снежана Апостолова изпълнява функцията на кмет на Варна днес

България Преди 1 час

Основанието е заповед за заместване по полагаем отпуск, издадена от Благомир Коцев

Официално: Антъни Джошуа ще се бие с Джейк Пол на 19 декември

Официално: Антъни Джошуа ще се бие с Джейк Пол на 19 декември

Любопитно Преди 1 час

Двубоят, който ще се проведе шест дни преди Коледа, е първи за 36-годишния Джошуа от 14 месеца насам

В Германия: Русия може да нападне НАТО догодина

В Германия: Русия може да нападне НАТО догодина

Свят Преди 2 часа

Това заяви министърът на отбраната на Германия Борис Писториус

Ретроградна седмица променя плановете - какво да НЕ правите

Ретроградна седмица променя плановете - какво да НЕ правите

Любопитно Преди 2 часа

Украинският астролог Катерина Соловьова подготви седмичен хороскоп и обясни какво ще ни донесат Лилит и ретроградният период

Моника Белучи блесна със стил на среща с папа Лъв XIV (СНИМКИ)

Моника Белучи блесна със стил на среща с папа Лъв XIV (СНИМКИ)

Любопитно Преди 2 часа

Моника Белучи избра безупречен черен костюм с класическа кройка, съчетаващ елегантност и строг протокол

Автомобил с маскирани бандити се вряза в луксозен бутик в Рим, обраха го

Автомобил с маскирани бандити се вряза в луксозен бутик в Рим, обраха го

Свят Преди 2 часа

Все още не е установено каква е стойността на открадната стока

Първи кадри на Андрю, след като беше „изтрит“ от кралското семейство

Първи кадри на Андрю, след като беше „изтрит“ от кралското семейство

Любопитно Преди 2 часа

Сара Фъргюсън „обвинява себе си“ за падението на Андрю и може да напусне Великобритания след унижението на бившия ѝ съпруг

Денонощни патрули пазят Карлово след сигнали за забелязана мечка

Денонощни патрули пазят Карлово след сигнали за забелязана мечка

България Преди 2 часа

МЗХ напомня на гражданите да не оставят храни на открити места

„Никога нямаше да се получи по-рано“: Джейн Сиймур срещна любовта на 70

„Никога нямаше да се получи по-рано“: Джейн Сиймур срещна любовта на 70

Любопитно Преди 2 часа

Актрисата признава, че дори не е смятала, че на този етап от живота ѝ е възможна здрава и любяща връзка

Опасност от експлозия: Румъния евакуира 15 души заради горящ кораб до границата с Украйна

Опасност от експлозия: Румъния евакуира 15 души заради горящ кораб до границата с Украйна

Свят Преди 3 часа

Окръжният инспекторат за извънредни ситуации на Тулча съобщи, че мярката е превантивна и е предприета заради товара на кораб