5 любопитни факта за новия космически телескоп
Илюстрация на космическия телескоп "Джеймс Уеб"
Източник: NASA

С лед години трудности и отлагания, на 25-ти декември т.г. НАСА, Европейската космическа агенция и останалите партньори на проекта, най-сетне успешно изведоха в космоса новия космически телекоп "Джеймс Уеб". Проектът на обща стойност около 10 млрд. долара се оказа много по-труден от предвиденото, а има и огромни очаквания.

И макар телескопът вече да е в космоса, все още не е сигурно, че ще работи по план. Ето няколко любопитни факта за него:

Излезе златен

Проектът за "Джеймс Уеб" датира още от 1996 г. Първоначалната оценка беше за цена от около 500 млн. долара. След това последваха години на преработка, преизчисления и постоянно повишаване на разходите. До 2005 г. цената вече е 4,5 млрд. долара.

Въпреки това започва конструкцията на телескопа, която също се оказва много по-трудна и бавна... и скъпа. Разходите растат, сроковете постоянно се отлагат. Вече около 8.8 млрд. долара са похарчени за разработката. Планирани са отделно още 861 млн. долара за самата мисия. Преобладаващата част от парите са от НАСА. Самият телескоп буквално е златен, като 25 кв. метра от неговата площ са покрити с общо 48,25 гр. злато.

Трудният път

И макар най-сетне "Джеймс Уеб" да е в космоса, все още не е сигурно, че всичко е наред с него. В момента той пътува към своята орбита, която се намира на около 1,6 млн. км от Земята. Ще отнеме около месец докато телескопът застане в нужната орбита.

Поредно отлагане на старта на телескопа "Джеймс Уеб"

През това време той постепенно активира различните си модули. До момента вече са разгънати слънчевите пана, активирана е и комуникацията. Предстои постепенното разгъване и активиране на уредите и огледалата.

След заставане в орбита ще се проведат и серия тестове, за да е сигурно, че всичко работи, като това трябва да отнеме около шест месеца. Неговият предшественик "Хъбъл" например има проблем с едно от основните си огледала, което "изкривява" светлината. Това за малко не провали мисията, но учените успяха да намерят начин да компенсират софтуерно проблема, а по-късно астрономи ремонтираха телескопа. Второто няма да е възможно за "Джеймс Уеб".

Никога няма да го видим

Телескопът "Хъбъл" е в ниска околоземна орбита и до него дори са ходили астронавти, за да го ремонтират. Това обаче няма да е възможно за "Джеймс Уеб". Той ще е много по-далеч и най-вероятно нито един човек повече няма да го види. Но пък ще видим много впечатляващи гледки от него...

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е готов за път

Основните задачи

"Джеймс Уеб" е много по-мощен от "Хъбъл" и е на по-далечна орбита в сянката на Земята, за да има възможно най-малко смущения. Той ще може да вижда как се формират звезди през облаците прах, ще предложи безпрецедентна точност на наблюденията и изчисленията, ще има възможност да погледне черни дупки отблизо, както и да открие много повече галактики и планетарни системи.

Също така ще преразгледа много от основните открития на астрономите, за да ги потвърди. Освен това амбицията е "Джеймс Уеб" да "погледне" 13,7 млрд. години назад до 100 млн. години след раждането на Вселената. Сред най-смелите очаквания е откриването на обитаеми и дори обитавани други планети, но това не е основната му цел. Главната задача е опознаване на процесите на Вселената по-добре от всякога.

Потенциално кратък живот

При толкова много задачи, "Джеймс Уеб" ще е постоянно натоварен със заявки. Официалната мисия на телескопа трябва да продължи между 5 и 10 години. Това е доста кратко време, особено като се има предвид колко години отне разработката и изграждането му.

Телескопът обаче е с много по-модерни технологии и може да събира, обработва и изпраща в пъти повече информация от "Хъбъл". Наблюденията с "Джеймс Уеб" ще са доста по-бързи и прецизни. Освен това е напълно възможно мисията му да бъде продължена, ако всичко е наред с него.

Снегът на Марс може да се стопява до течна вода

"Хъбъл" също беше предвиден за по-кратка мисия, но заради възможността да бъде обслужван (докато имаше совалки) и цялостното му добро представяне, през 2020 г. отбеляза 30 г. работа в космоса. Общите разходи са над 11 млрд. долара, като е предвидено, че телескопът ще може да продължи да работи и през следващото десетилетие.

НАСА записа звука от полета на марсианския хеликоптер

Проект за 10 млрд. долара – какво да очакваме от наследника на „Хъбъл“

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Семеен скандал: - Стига си врещяла, комшиите ни чуха! Влез в чата да се разберем като хората...

В Пекин уволниха високопоставен представител на здравните власти

Това става в момент, когато сянката на потенциален локдаун надвисва над Пекин

<p>Какво поиска Турция от Швеция и Финландия</p>

Турция е поискала от Швеция и Финландия да предприемат конкретни стъпки за премахване на нейните безпокойства за сигурността

В Анкара се проведоха преговори с делегациите на Швеция и Финландия във връзка с кандидатурите на двете страни за членство в НАТО

Надежда Йорданова

Надежда Йорданова обжалва определение на Върховния административен съд

Надежда Йорданова обжалва определението на тричленен състав на ВАС в частта му, с която е отхвърлил като неоснователна жалбата на министъра на правосъдието против решение на пленума на ВСС от 4 април 2022 г.

Разследват случай на насилие спрямо 12-годишно момиче в Свиленград

Разследването е за проявено насилие спрямо 12-годишно момиче от други малолетни лица

Украйна: Руските сили напредват в Донбас

Руската армия и местните сепаратисти вече на практика контролират голяма част от Луганска област. Техните сили "напредват едновременно във всички посоки", каза губернаторът на източния украински регион Серхий Гайдай

Кейт Мос за Джони Деп: Той никога не ме е бутал по стълби

"Той никога не ме е бутал, ритал или хвърлял по стълби", заяви Кейт Мос в защита на Джони Деп

Стоичков

Христо Стоичков кани чужди туристи на почивка в България

"Бил съм много пъти в Румъния и знам как ме посрещате, затова тази година ви очакваме на нашето Черноморие", казва Стоичков

Мария Захарова

Захарова: Това не са помощи, това е просто съучастие в унищожаването на една страна, наречена Украйна

Според Захарова САЩ и техните съюзници от НАТО правят всичко възможно, за да удължат конфликта в Украйна

Легендите от АББА отново на сцената, но само виртуално

АББА стартира поредица от концерти с най-съвременни дигитални аватари, които ще "заместят" четиримата истински изпълнители

Принцеса Шарлийн

Принцеса Шарлийн: Здравето ми все още е крехко

"Пътят беше дълъг, труден и толкова болезнен", признава принцесата на Монако

<p>Колко дни работим за държавата през 2022 година</p>

Експерти: Точно 146 дни работим за държавата през 2022 година

Официалната дата на данъчната свобода - 26 май

„Аквамен“ е най-касовият филм на „Ди Си комикс“

Заради липса на химия с Джейсън Момоа: Обмислят да заменят Амбър Хърд в „Аквамен 2“

Това заяви президентът на филмовото студио "DC Films" - отдел на "Warner Bros."

Борис Джонсън