5 любопитни факта за новия космически телескоп
Илюстрация на космическия телескоп "Джеймс Уеб"
Източник: NASA

С лед години трудности и отлагания, на 25-ти декември т.г. НАСА, Европейската космическа агенция и останалите партньори на проекта, най-сетне успешно изведоха в космоса новия космически телекоп "Джеймс Уеб". Проектът на обща стойност около 10 млрд. долара се оказа много по-труден от предвиденото, а има и огромни очаквания.

И макар телескопът вече да е в космоса, все още не е сигурно, че ще работи по план. Ето няколко любопитни факта за него:

Излезе златен

Проектът за "Джеймс Уеб" датира още от 1996 г. Първоначалната оценка беше за цена от около 500 млн. долара. След това последваха години на преработка, преизчисления и постоянно повишаване на разходите. До 2005 г. цената вече е 4,5 млрд. долара.

Въпреки това започва конструкцията на телескопа, която също се оказва много по-трудна и бавна... и скъпа. Разходите растат, сроковете постоянно се отлагат. Вече около 8.8 млрд. долара са похарчени за разработката. Планирани са отделно още 861 млн. долара за самата мисия. Преобладаващата част от парите са от НАСА. Самият телескоп буквално е златен, като 25 кв. метра от неговата площ са покрити с общо 48,25 гр. злато.

Трудният път

И макар най-сетне "Джеймс Уеб" да е в космоса, все още не е сигурно, че всичко е наред с него. В момента той пътува към своята орбита, която се намира на около 1,6 млн. км от Земята. Ще отнеме около месец докато телескопът застане в нужната орбита.

Поредно отлагане на старта на телескопа "Джеймс Уеб"

През това време той постепенно активира различните си модули. До момента вече са разгънати слънчевите пана, активирана е и комуникацията. Предстои постепенното разгъване и активиране на уредите и огледалата.

След заставане в орбита ще се проведат и серия тестове, за да е сигурно, че всичко работи, като това трябва да отнеме около шест месеца. Неговият предшественик "Хъбъл" например има проблем с едно от основните си огледала, което "изкривява" светлината. Това за малко не провали мисията, но учените успяха да намерят начин да компенсират софтуерно проблема, а по-късно астрономи ремонтираха телескопа. Второто няма да е възможно за "Джеймс Уеб".

Никога няма да го видим

Телескопът "Хъбъл" е в ниска околоземна орбита и до него дори са ходили астронавти, за да го ремонтират. Това обаче няма да е възможно за "Джеймс Уеб". Той ще е много по-далеч и най-вероятно нито един човек повече няма да го види. Но пък ще видим много впечатляващи гледки от него...

Космическият телескоп "Джеймс Уеб" е готов за път

Основните задачи

"Джеймс Уеб" е много по-мощен от "Хъбъл" и е на по-далечна орбита в сянката на Земята, за да има възможно най-малко смущения. Той ще може да вижда как се формират звезди през облаците прах, ще предложи безпрецедентна точност на наблюденията и изчисленията, ще има възможност да погледне черни дупки отблизо, както и да открие много повече галактики и планетарни системи.

Също така ще преразгледа много от основните открития на астрономите, за да ги потвърди. Освен това амбицията е "Джеймс Уеб" да "погледне" 13,7 млрд. години назад до 100 млн. години след раждането на Вселената. Сред най-смелите очаквания е откриването на обитаеми и дори обитавани други планети, но това не е основната му цел. Главната задача е опознаване на процесите на Вселената по-добре от всякога.

Потенциално кратък живот

При толкова много задачи, "Джеймс Уеб" ще е постоянно натоварен със заявки. Официалната мисия на телескопа трябва да продължи между 5 и 10 години. Това е доста кратко време, особено като се има предвид колко години отне разработката и изграждането му.

Телескопът обаче е с много по-модерни технологии и може да събира, обработва и изпраща в пъти повече информация от "Хъбъл". Наблюденията с "Джеймс Уеб" ще са доста по-бързи и прецизни. Освен това е напълно възможно мисията му да бъде продължена, ако всичко е наред с него.

Снегът на Марс може да се стопява до течна вода

"Хъбъл" също беше предвиден за по-кратка мисия, но заради възможността да бъде обслужван (докато имаше совалки) и цялостното му добро представяне, през 2020 г. отбеляза 30 г. работа в космоса. Общите разходи са над 11 млрд. долара, като е предвидено, че телескопът ще може да продължи да работи и през следващото десетилетие.

НАСА записа звука от полета на марсианския хеликоптер

Проект за 10 млрд. долара – какво да очакваме от наследника на „Хъбъл“

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

- Сине, как си? Изглеждаш ми много блед! И си отслабнал след сватбата - бузите ти са хлътнали! Тая изобщо храни ли те?! - Мамо!…

100-те национални туристическа обекта в шепата ни

Технологии Преди 15 минути

Научи повече в статията

Google Chrome

Google отстрани активно използвана "дупка" в Chrome

Технологии Преди 17 минути

Това е пети подобен проблем за тази година

<p>Откриха микропластмаса в облаците</p>

Микропластмаса в облаците: Как ще се отрази това на климата?

Технологии Преди 33 минути

Микропластмасата - дефинирана като частици под 5 милиметра, идва от промишлени отпадъци, текстил или дори автомобилни гуми и продукти за лична хигиена

Тежък инцидент и опасна дилема в премиерния епизод на сериала „Клетката“

Любопитно Преди 1 час

Катастрофа на пътя бележи завръзката на криминалната драма в петък, от 22:00 ч. по NOVA

Островите Кинмен Тайван Китай

Тайван представи първата в историята подводница собствено производство

Президентката на Тайван Цай Ингвен, която даде начало на плана при заемането на поста през 2016 г., представи днес първата от осемте нови подводници в южния град Гаосюн

Звезда от Хари Потър стана майка за първи път

Любопитно Преди 1 час

32-годишната актриса публикува снимка на новородения си син и сподели с феновете, че е родила вкъщи

Присъдата срещу подсъдимия бе произнесена от окръжните магистрати по реда на съкратеното съдебно следствие.

Следствието остава в прокуратурата

Парламентът прие на второ четене промени в Закона за съдебната власт, с които се задължава Висшият съдебен съвет в шестмесечен срок да изгради и въведе единна система за случайно разпределение

Какво е KIVI Kids TV?

Технологии Преди 1 час

Рамка съвместима с конструктори, защитно стъкло, вградена нощна лампа и безопасно съдържание: KIVI пусна на пазара смарт телевизор, специално проектиран за детски стаи

.

Двете момчета, задържани за грабеж в София, остават в ареста

Двете момчета – на 15 и на 17 години, бяха привлечени към наказателна отговорност след като бяха задържани за грабеж при акция на полицията

<p>Земята не спира да се люлее: Земетресение&nbsp;разтърси турския окръг Кахраманмараш</p>

Земетресение с магнитуд 4 по Рихтер разлюля турския окръг Кахраманмараш

Не се съобщава за нанесени щети от земетресението

Радослав Рибарски

ПП отрече обвиненията за привилегировани фирми

Днес лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов обяви, че е разговарял с премиера и Кирил Петков да бъдат изчистени неточности в текстовете за процедурата

Саботажът на "Северен поток": Кой стои зад него

Преди година четири експлозии разрушиха централен елемент от европейската енергийна инфраструктура

<p>&quot;Бащата на атомната бомба&quot; и още 9 изобретатели, които съжаляват за творенията си</p>

Опенхаймер и още 9 изобретатели, които съжаляват за творенията си

Любопитно Преди 1 час

Изобретения, които са нанесли много повече вреда, отколкото полза

<p>Танцувал ли е Зеленски бели денс: Проверка на фактите</p>

Изкуственият интелект и дезинформацията: Танцувал ли е Зеленски бели денс

Откакто се използват дигитални инструменти като ChatGPT, има все повече опасения, че фалшификатите ще стават все по-трудни за разпознаване

<p>По лекарска препоръка: Брус Спрингстийн отлага турнето си</p>

Брус Спрингстийн отлага всички дати от турнето си тази година

Любопитно Преди 1 час

Пренасрочените концерти ще бъдат обявени тази седмица и ще се проведат на първоначалните места.

Атанас Славов