И лулисат – известен като „световната столица на айсбергите“ – е град в северна Гренландия, разделен на две, където приятели и съседи са спрели да си говорят заради спор около круизните кораби, които привличат туристи, дошли да видят замръзналите природни чудеса, пише The Guardian.
Леденият фиорд, включен в списъка на ЮНЕСКО, привлича хиляди посетители през лятото, носейки доходи на града. В същото време обаче местните туроператори изразяват разочарование, тъй като са изключени от по-големи компании от други части на Гренландия и Дания, които подбиват цените или директно ги изместват, а собствените им лодки остават неизползвани в пристанището.
Кметът на Илулисат, Ларс Ерик Габриелсен, призова жителите да протестират срещу пристигането на круизните кораби чрез демонстрации и плакати, което разгневи министър от правителството на Гренландия, който го обвини, че плаши туристите.
„Общността е разделена. Някои са избрали да работят с Greenland Cruises – гренландска компания със седалище в Нуук, и с датската фирма Vela Nordic, а други не“, обяснява Габриелсен.
"Дори не се поздравяваме, защото сме разделени.“
По думите му, ако круизните оператори спрат да работят с посочените две фирми и с транспортната компания Diskoline – собственост на датската туристическа група Topas Explorer – това би довело до подкрепа за местните данъкоплатци.
„Ситуацията е много тежка. Изпитваме тъга. А нашето правителство сякаш не ни разбира.“
От своя страна министърът на бизнеса на Гренландия, Наая Натаниелсен, осъди призивите на Габриелсен, определяйки ги като „нещастно съчетание на упражняване на власт и активизъм“. Тя посочи, че кметът изпраща „ясен сигнал“ на операторите, предупреждавайки ги за риска от „демонстрации, организирани от властите“.
Натаниелсен отбеляза, че няколко круизни кораба вече са отменили посещенията си в Илулисат, а други обмислят да заобикалят града. Миналата година на един круизен кораб дори бе забранено влизането в пристанището заради използване само на чуждестранни туроператори.
Този спор идва в критичен за Гренландия момент, където традиционният риболов постепенно отстъпва място на туризма.
Туризмът се смята за ключов икономически фактор, който подпомага стремежа на Гренландия към икономическа независимост от Дания – страна, която управлява територията като колония до 1953 г. и все още контролира външната й политика и сигурността.
Междувременно вниманието на САЩ към Гренландия расте, особено след заплахите на президент Доналд Тръмп за придобиване на територията. Основните интереси са свързани с инвестициите в минерални ресурси и развитие на туризма. Това лято бяха пуснати директни полети от Ню Йорк до Нуук, столицата на Гренландия, след откриването на ново международно летище. Подобна инфраструктура в момента се изгражда и в Илулисат и се очаква да бъде открита догодина.
Габриелсен обвини министър Натаниелсен, че го представя него и съюзниците му като „лоши хора“, но подчерта, че техният стремеж е само да гарантират участието на местните жители в круизния бизнес.
„Искаме да бъдем ангажирани в туризма и занапред, за да могат нашите деца и внуци да намерят развитие в тази разрастваща се индустрия“, добави той.
Миналата година бе приет закон, насочен към устойчиво развитие на туристическия сектор и подпомагане на туризма с местен произход, но Габриелсен оспорва ефективността на тази регулация.
Той предлага създаването на туристическа агенция, управлявана съвместно от общините и индустрията, която да разпределя задачите и клиентите по по-справедлив начин. Според него за окончателното разрешаване на проблема е необходимо и изменение на данъчното законодателство.