Тази подправка бори депресията и подобрява сексуалното здраве
Източник: Getty images/ iStock

Ш афранът, известен като скъпата „червена подправка“, показва обещаващи резултати в борбата с депресията и ПМС, като според експерти може да подобри настроението, паметта и дори сексуалната функция, без страничните ефекти на традиционните антидепресанти, предаде New York Post.

В интервю за Fox News Digital д-р Даниел Еймън, психиатър и основател на Amen Clinics в Калифорния, сподели ентусиазма си относно използването на шафран за подкрепа на психичното здраве.

„Обожавам шафрана“, каза той. „Аз съм от ливански произход, а в Близкия изток готвим с много шафран. В Иран дори има фолклор: ако си прекалено щастлив, сигурно си ял шафран.“

Еймън цитира изследвания, според които около 30 милиграма шафран на ден са „еднакво ефективни“ като антидепресантите в клинични проучвания.

За разлика от повечето традиционни SSRI антидепресанти (селективни инхибитори на обратното захващане на серотонина), които могат да намалят сексуалната функция, шафранът действа в обратна посока, твърди д-р Еймън.

„Като психиатър не искам да развалям любовния живот на пациентите си“, каза той. „При шафрана изследванията показват повишаване на сексуалната функция.“

Шафранът също така помага за подобряване на паметта и концентрацията, според редица проучвания.

Скорошно изследване, публикувано през 2025 г. в Reviews in Clinical Medicine, установи, че шафранът намалява симптомите на предменструалния синдром (ПМС). След 8 до 12 седмици прием участничките съобщават, че добавката „значително намалява“ тежестта и броя на симптомите на ПМС.

Допълнително проучване, публикувано през май 2025 г. от Cambridge University Press, потвърди потенциала на шафрана за облекчаване на симптомите на депресия. Бяха анализирани 192 клинични проучвания с над 17 000 пациенти и 44 различни хранителни добавки, за да определи кои от тях действат най-добре при депресия.

Шафранът се оказа най-ефективният, проявявайки умерен до силен антидепресантен ефект.

Метаанализът също така проучи как тези хранителни добавки взаимодействат с предписаните антидепресанти. Установено е, че комбинацията от добавки като цинк и куркумини (натурални съединения от куркумата) с вече приемани антидепресанти подобрява симптомите.

„Ако вече приемате антидепресант и искате той да действа още по-добре, помислете за цинк и куркумини“, препоръчва Еймън. „Шафран, цинк и куркумини е страхотна комбинация.“

Макар готвенето с шафран да не може да осигури необходимото количество за подобряване на настроението, на пазара има шафранови добавки под формата на капсули, таблетки и прах. Обикновено препоръчителната доза за облекчаване на симптомите е 30 милиграма на ден.

Дългосрочната употреба на шафран все още не е достатъчно проучена и съществува известна несигурност относно стабилността на ефекта му като добавка, предупреждават изследователи и специалисти.

Според медицински проверена статия в WebMD, приемът на шафран във високи дози или за продължителни периоди „може да бъде рискован“ и да предизвика тревожност, промени в апетита, стомашно разстройство, сънливост или главоболие.

Всеки, който обмисля да започне прием на шафранови добавки, задължително трябва първо да се консултира с лекар.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

България Преди 9 минути

Ударили са се челно джип и товарен камион

Верижна катастрофа с три коли на входа на Банско

Верижна катастрофа с три коли на входа на Банско

България Преди 17 минути

По първоначална информация от полицията са пострадали две жени и един мъж

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 1 час

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

България Преди 1 час

Заради задимяването временно е ограничено движението по пътя между селата Леярово и Стефан Караджово

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 2 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 2 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 2 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

България Преди 2 часа

Народното събрание вече работи по законодателната програма

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Любопитно Преди 2 часа

Вижте дали сте сред късметлиите, кои зодии трябва да внимават и кои часове от вечерта крият астрологичен капан

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Свят Преди 2 часа

Процесът ще започне в четвъртък сутринта в 7:00 часа

<p>Дръжте се здраво! (Или всъщност няма нужда): НАСА успокои, че няма да политаме в 17:33 ч.</p>

НАСА опроверга конспирациите: Гравитацията на Земята няма да изчезне днес

Любопитно Преди 3 часа

Конспиративните твърдения за глобален катаклизъм и „7 секунди без гравитация“ се разпространяват в социалните мрежи от месеци

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

България Преди 3 часа

Инфлуенсърът е обвинен и за непристойно поведение в Съдебната палата в Пазарджик

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

България Преди 3 часа

Огънят е бил потушен, но пламъците са унищожили камион, стопански навес с около 100 бали сено и пет куб. м дървен материал

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

България Преди 3 часа

По информация на полицията мъжът е криминално проявен и осъждан

14-годишен опита да избяга от полицията, заби се челно в патрулка

14-годишен опита да избяга от полицията, заби се челно в патрулка

България Преди 3 часа

На негов родител е съставен акт за нарушение на Закона за движение по пътищата