С обственикът и екипажът на луксозната суперяхта, потънала край бреговете на Сицилия и отнела живота на технологичния предприемач Майк Линч и още шестима души, не са знаели, че пориви на вятъра със скорост над 119 км/ч могат да доведат до преобръщането ѝ. Това сочи междинен доклад по случая.
Моделиране, поръчано след трагедията, показва, че вятър с такава сила, удрящ яхтата отстрани, когато платната са свалени, а швертът е вдигнат, „вероятно би довел“ до преобръщане.
Британският отдел за разследване на морски инциденти (MAIB), който ръководи международното разследване, съобщава, че ветрове със скорост над 130 км/ч са ударили силно плавателния съд, предизвиквайки наводнение в рамките на секунди.
Яхтата потъна близо до град Портичело на 19 август миналата година, по време на необичайно бурно време. Свидетели съобщават за водни фонтани в района.
Bayesian crew unaware wind speeds of over 73mph could topple yacht, report finds https://t.co/6JogQiUBw7 https://t.co/r0oHK9wgGY
— News Daily 🌍📰 (@DailyNewsonX) May 15, 2025
Седем от 22-мата души на борда загинаха, включително 59-годишният Майк Линч и 18-годишната му дъщеря Хана.
Разследващите установяват, че яхтата се е преобърнала под ъгъл от 90 градуса само за 15 секунди, в 04:06 ч. местно време, което е довело до падане на хора, мебели и предмети по палубата.
„Нямаше признаци за наводнение във вътрешността на Bayesian, докато водата не нахлу над десния парапет и буквално за секунди не проникна в долните помещения през стълбището“, се посочва в доклада.
Главният инспектор по морските произшествия в MAIB, Андрю Мол, заяви, че ситуацията е станала „необратима“, след като яхтата се е наклонила над 70 градуса.
По време на инцидента платната са били прибрани, а швертът — вдигнат.
MAIB е възложил на Университета в Саутхемптън изследване на стабилността на яхтата при подобни условия. Според него, ако вятърът духа директно отстрани на лодката, скорост над 115 км/ч е достатъчна за преобръщането ѝ.
„Възможно е Bayesian да е била уязвима дори при по-ниски скорости. Тази критична информация обаче не е била включена в ръководството за стабилност на борда, и „вследствие на това уязвимостите са били непознати както за собственика, така и за екипажа на Bayesian“, подчертава докладът.
Разследването се води от MAIB, тъй като яхтата е регистрирана във Великобритания. Засега не е определена дата за публикуване на окончателния доклад.
Doomed Bayesian’s vulnerabilities ‘unknown’ to crew before sinking https://t.co/tGaD75nQeN pic.twitter.com/StaEFuztkx
— The Independent (@Independent) May 15, 2025
От компанията заявиха, че настоящите констатации се основават на „ограничено количество проверени доказателства“, тъй като криминалното разследване на италианските власти е възпрепятствало достъпа до останките на яхтата.
Операцията по изваждането на 56-метровия съд от морското дъно беше прекратена през уикенда, след като водолаз загина по време на работа. Очаква се действията да бъдат възобновени в четвъртък.
Докладът представя допълнителни подробности около потъването. Разследващите уточняват, че яхтата е отплавала към мястото на трагедията още предния ден, търсейки подслон от очаквани гръмотевични бури. Платната са били прибрани.
Вятърът в 03:00 ч. е бил със скорост „не повече от осем възела (9 мили в час)“, но около 55 минути по-късно се е увеличил до 30 възела (34,5 мили в час), а до 04:06 ч. е достигнал 70 възела (80,6 мили в час) — моментът, в който яхтата се преобръща.
С наближаването на бурята няколко членове на екипажа са действали, за да реагират на влошаващите се условия. Палубен работник е излязъл да затвори прозорците.
Петима души са били ранени — или при падане, или от падащи предмети. Един от моряците е бил „хвърлен в морето“, се посочва в доклада.
Двама от гостите са използвали чекмеджета от мебели „като импровизирана стълба“, за да се измъкнат от кабината си.
Океанографът д-р Саймън Боксал от Университета в Саутхемптън коментира, че Bayesian е била „на грешното място в грешното време“.
„Приоритетът за екипажа е бил да затвори люковете и вратите, което те и направиха“, заяви той пред BBC. Спекулациите, че водата е нахлула заради отворени врати и прозорци, са „очевидно неверни“.
Interim safety report claims Bayesian crew were unaware of yacht's "vulnerabilities" in extreme weather... https://t.co/KMQgohGte0
— BOAT International (@boatint) May 15, 2025
„Следващата стъпка е била да се стартират двигателите, за да се осигури маневреност в бурята, и да се вдигне котвата — което екипажът направил, но това изисква време“, допълва Боксал. „Не е като автомобил, в който просто завърташ ключа. Необходими са 5 до 10 минути, за да се запалят двигателите на плавателен съд от този размер.“
Оцелелите са се спасили чрез спасителния сал на Bayesian и са били прибрани от малка лодка, изпратена от друга яхта в района, пише още в доклада.
Майк Линч бе знакова фигура в британската технологична индустрия. Подкрепата му за успешни компании му спечели прозвището „британския Бил Гейтс“. Последните години от живота му обаче бяха белязани от дълъг правен спор, довел до спорната му екстрадиция в САЩ.
Разследването във Великобритания се съсредоточава върху смъртта на г-н Линч и дъщеря му, както и на председателя на Morgan Stanley International Джонатан Блумър и съпругата му Джуди Блумър, които също са британски граждани.
Сред загиналите са и американският адвокат Крис Морвило и съпругата му Неда Морвило, както и канадско-антигуанският гражданин Рекалдо Томас, работил като готвач на яхтата.
Петнадесет души оцеляха благодарение на спасителната лодка, включително съпругата на г-н Линч — Анджела Бакарес.