А мериканските стелт бомбардировачи B-2, които извършиха атаката срещу ядрените съоръжения на Иран на 22 юни, са сред най-мистериозните самолети на нацията, като много рядко се разкриват подробности за вътрешността им, съобщава New York Post.
Военновъздушните сили на САЩ са позволили само на малцина да надникнат в пилотската кабина, където екипажът на B-2 Spirit се обучава за дълги мисии с висока степен на секретност.
През 2019 г. документалистът Джеф Болтън получи разрешение да се качи на B-2 за полет от базата Уайтман край Канзас Сити, Мисури — първият случай, в който цивилен журналист бе допуснат вътре в бомбардировача.
Inside the cockpit of a B-2 bomber, one of America’s most secret aircraft https://t.co/ylm2PIoaH1 pic.twitter.com/XbRSTaOajB
— New York Post (@nypost) June 24, 2025
Военновъздушната база Уайтман — домът на флота от B-2 — бе и мястото, от което седем бомбардировача излетяха за 37-часовата двупосочна мисия до иранския ядрен обект Фордоу в събота.
Кратък клип от преживяването на Болтън в B-2 показва сложното арматурно табло на самолета и пилота по време на полет над територията на САЩ.
WATCH 🔴
— Krishna AMBALAVANAR (@krishnaambalav1) June 23, 2025
Watch rare new footage from inside the cockpit of the B-2 bomber.#khamenei #khameneispeech #israelunderattack #iranattacksisrael #telaviv #haifa #iranisraelwar #Israeliranwar #iran #israel #Khamenei #netanyahu #idf #DonaldTrump #US #b2spirit #Iran #IsraeliranWar… pic.twitter.com/wq026J9TWC
Видеото препраща към първия път, когато американската публика надникна в B-2 — в епизод на PBS от 1997 г. с покойния Хюел Хаузър.
В предаването Хаузър с възхита наблюдава самолета и остава изненадан от тясното пространство в пилотската кабина, която едва побира него и двамата пилоти, които интервюира.
Въпреки че армията допуска Хаузър до вътрешността, таблото на бомбардировача е било изключено, а челното стъкло — закрито от съображения за сигурност. Пилотите подчертават колко критична е дискретността за мисията на B-2.
Създадени с цел да проникват незабелязано в Съветския съюз и да нанасят ядрен удар, B-2 започват да се използват през 1997 г., като всяка машина струва над 2 милиарда долара.
Военновъздушните сили разполагат с флот от 19 такива самолета. Това е единственият американски летателен апарат, способен да носи 15-тонните бомби GBU-57, които са необходими за пробив в ядрени съоръжения като Фордоу, разположено на 91 метра под планинска маса.