В цифровата гора
Рибар в езерото Уолдън, Масачузетс, САЩ   
Източник: БГНЕС

К нигата „Уолдън: Живот в гората“ (1854 г.) на американския мислител и писател Дейвид Торо (идеолога на индивидуалното бунтуване и на гражданското неподчинение) вдъхновява френския режисьор Жан-Франсоа Пейре (Jean-François Peyret) за спектакъла „Re:Walden“. Среща на новите технологии с една прочута творба, почитана като библия на екологията.

Книгата се ражда от двегодишното уединение на Торо на брега на езерото Уолдън в Масачузетс. Той живее сам в гората в построена от него колиба, слуша, наблюдава живите твари и природата през различните сезони, радва се, тревожи се и размишлява за света и човека. Торо обяснява в началото на книгата си, че се е оттеглил сред природата, за да се срещне с важните неща от живота, вместо в часа на своята смърт да открие, че не е живял.

Век и половина по-късно пейзажът е почти непроменен, макар че се е превърнал в място за поклонение. Там разполагат камера, подхранвана от слънчев панел, която в продължение на година непрекъснато снима, ден и нощ, есен, зима, пролет, лято. Образите от езерото Уолдън – 2000 снимки, запечатали промяната на пейзажа час по час и при различни атмосферни условия – са използвани не просто като декор, а са вградени като интерактивен елемент в спектакъла.

Re, връщане, ответ. От много години режисьорът се опитва да върви по дирите на Торо. Набираният материал e представен първо като звуков пърформанс, после като изложба и инсталация. „Не поставям „Уолдън“ заради актуалността (зелени хоризонти и устойчиво развитие), а навярно за да се освободя от един шедьовър, занимаващ мислите ми още от времето на моята младост – обяснява Пейре. – Впрочем не поставям текста, това не е адаптация, а по-скоро театрално упражнение, опит да се уловят реминисценциите от „Уолдън“: какво си спомняме от един текст, какво да правим с упоритите следи, оставени от него в паметта, какъв отговор можем да им дадем?“

С остро чувство за детайла и нюанса спектакълът съчетава образи и музика, движение и глас (на английски и френски), всичко постепенно прелива в странна виртуална вселена с появата на аватари, удвояващи сценичното пространство в почти призрачна двуизмерност. Но актьорите от плът и кръв не отстъпват пред нашествието на цифрово генерираните им двойници и водят играта с хумор и елегантност, подкрепяни от музиканта Александрос Маркеас, който омагьосва прожектираните в дъното картини от езерото със звуците, изтръгвани от две пиана под ъгъл, специално измайсторени за случая.

„Re: Уолдън“ не е нито адаптация, нито четене, а размишление на няколко гласа с фрази, които се повтарят в ехо, с комични двойки от актьори и машини. Актьорите, които сравняват преводите и се питат за избора на думите, мерят сили с преводачески програми, чиито предложения смесват груби грешки и находки. Естествените гласове, които обсъждат смисъла, набъбват, закънтяват компютърно синтезирани, за да се слеят накрая в нова птича песен...

Четиримата актьори сами избират пасажите от книгата, които им говорят най-много. Казват ги накъсано, поспират насред фраза, колебаят се, връщат се назад. Като че споделят със зрителите своите съмнения и трудности, възпроизвеждайки опита от първото четене. „Уолдън“ е мина за цитати. Актьорите сякаш ги копаят от текста или ловят думите – буквално, когато с истинска въдица един изтегля късове фрази, прожектирани в дъното на сцената.

Представлението е построено като диалог между картините от езерния пейзаж, постепенно размивани до абстрактни платна, думите на Торо, които се превръщат в образи, музиката на живо, много личния начин, по който актьорите усвояват текста, и техните виртуални аватари, придаващи ново измерение на приключението.

Оркестърът, който изпълнява тази колкото звукова, толкова и визуална композиция, е видим: компютри и други машини, строени на предна линия пред публиката, всеки със своя солист.

Пейре е един от първите във френския театър, които се замислят за новите медии, за възможностите на цифровата технология, за отношението между актьори и машини: „В живота не се интересувам от „Фейсбук“. Но не мога да си затварям очите за онова, което е около мен. Покажете ми някой без техническа джаджа. Затова отказвам да видя театъра като последно убежище на човешкото.“

Няма ли форма на ирония в широкото използване на авангардни технологии в служба на творба, посветена на природата? Не за първи път Пейре работи в екип със звуков сценограф, музикант, видео артист и уеб артист. „Това е моят начин на работа, за да си припомням аз, човек на книгата и текста, че живеем в цифровата революция и че от художествена гледна точка е интересно да застанем там, където боли, в точката на триене между книгата и компютъра. „Уолдън“ е литература от най-висша степен и ни беше любопитно да подложим книгата на теста на цифровите машини“ – казва режисьорът.

Проектът е започнат в САЩ. Преди няколко години, когато Пейре е поканен да работи в EMPAC (Експериментален център по медийно-перформативни изкуства), го осенява идеята – нелишена от щипка хумор и парадоксален привкус – да прекара през мелницата на новите машини и техники добрия стар Торо, белязал съзнанието на неговото поколение. Проектът преминава през различни етапи. Миналото лято на фестивала в Авиньон вече е показан спектакълът „Re: Уолдън“, който в момента може да се види в парижкия Theatre de la Colline.

Жан-Франсоа Пейре, режисьор, автор и преводач, отдавна се интересува от новите технологии като част от естествената среда на човека днес, поради убеждението си, че театърът има смисъл само ако е свързан със своето време. Прибягва до новите медии, за да среща художествената с философската и научната мисъл. Обича да работи в трайни екипи, интересно му е да създава спектакли по недраматургични текстове, около Монтен, Спиноза, Галилей, Дарвин, британския разбивач на секретни кодове Алън Тюринг, руската математичка София Ковалевска...

За своите сценични размисли и бленувания относно развитието на отношенията между живото и машинното или участта на човека в роботизирания свят той се обръща към водещи умове в съответната област. Веднъж към специалист по изкуствен интелект, друг път към невробиолог, с чието сътрудничество създава цикъла „Трактат за формите“ и спектакъла „Ex vivo/ In vitro“. Текстовете биват публикувани и като книги.

Жан-Франсоа Пейре е убеден, че „техническата и научната съдба на човешкия вид е театрална материя също толкова, колкото и психологията на двойката например“.     

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Моята работа е да забавлявам хората": Константин за славата, 90-те и цената на публичния живот

"Моята работа е да забавлявам хората": Константин за славата, 90-те и цената на публичния живот

Любопитно Преди 1 час

Образът на „веселяка“ не е роля, а негова същност, но зад него стоят дисциплина, лишения и висока лична цена

<p>Почитаме 20 000 изгорени мъченици, какви са обичаите днес</p>

Почитаме 20 000 изгорени мъченици, какви са обичаите днес

България Преди 3 часа

Според поверията днес се канят гости

Владимир Путин

Путин: Русия ще постигне целите си в Украйна със сила, ако Киев не иска мир

Свят Преди 3 часа

Думите на Путин, изречени в събота и разпространени от държавната информационна агенция ТАСС, последваха мащабна руска атака с дронове и ракети

<p>Зеленски пристигна в САЩ за разговори с Тръмп</p>

Зеленски пристигна в САЩ за разговори с Тръмп

Свят Преди 3 часа

Dвустранните разговори са насрочени за днес по обяд местно време и ще се състоят в частната резиденция на Тръмп „Мар-а-лаго“ в щата Флорида

Почивни и празнични дни през 2026 г. - най-добрите комбинации за отпуск

Почивни и празнични дни през 2026 г. - най-добрите комбинации за отпуск

България Преди 3 часа

Какво ни очаква в календара за 2026 г. - колко дни ще работим и колко ще почиваме. Никога не е прекалено рано да започнем, да планираме следващата отпуска

Най-необикновените къщи по света, които очароват туристите

Най-необикновените къщи по света, които очароват туристите

Любопитно Преди 4 часа

Танцуваща къща, Крива къща, Сграда с кошници, Сграда „Горска спирала“ , Фюзелажна къща на Boeing 727 са част от шедьоврите, често пренебрегващи прави ъгли и познати форми, които се превръщат в задължителни атракции за туристите

5 духовни причини, поради които виждате змии в сънищата си

5 духовни причини, поради които виждате змии в сънищата си

Любопитно Преди 4 часа

В различни култури – от хиндуизма до тези на коренните американци – змията винаги е била същество с дълбоко духовно значение, символизиращо всичко – от трансформация и прераждане до скрити страхове

<p>Колко алкохол е твърде много през празниците?</p>

Колко алкохол е твърде много през празниците, според експерт

Любопитно Преди 4 часа

Празниците наближават, а с тях и поводите за едно питие, или пет

Внимание! Опасно време в неделя - оранжев и жълт код за цяла България

Внимание! Опасно време в неделя - оранжев и жълт код за цяла България

България Преди 4 часа

Вижте прогнозата за времето за следващите няколко дни

Огнено кълбо над Фуджи: Метеор озари небето в Япония

Огнено кълбо над Фуджи: Метеор озари небето в Япония

Любопитно Преди 12 часа

Метеор с ярка, многоцветна светлинна следа озари небето над планината Фуджи и бе заснет от камера в Хирацука, като кадрите се разпространиха онлайн и предизвикаха интерес сред астрономи и потребители в социалните мрежи

Макрон: Руските удари по Киев показват липса на мирни намерения

Макрон: Руските удари по Киев показват липса на мирни намерения

Свят Преди 12 часа

В разговор със Зеленски Макрон подчерта „контраста“ между „желанието на Украйна да изгради траен мир и решимостта на Русия да продължи войната, която тя започна“

Дъщерята на Гордън Рамзи се омъжи за олимпиеца Адам Пийти

Дъщерята на Гордън Рамзи се омъжи за олимпиеца Адам Пийти

Любопитно Преди 13 часа

Дъщерята на Гордън Рамзи – Холи, се омъжи за олимпийския шампион по плуване Адам Пийти на церемония в абатството Бат, сред известни гости като семейство Бекъм, а самият Рамзи я отведе до олтара и сподели, че „не би могъл да бъде по-горд баща“

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Зимна буря удари Швеция: Мъж загина, 40 000 домакинства са без ток

Свят Преди 14 часа

Студеното време също така е причинило широко разпространени транспортни проблеми

Зеленски пристигна в Канада

Зеленски пристигна в Канада

Свят Преди 14 часа

Украинският президент ще се срещне с министър-председателя на страната Марк Карни

2025 – година на политическа нестабилност, протести и европейски успехи за България

2025 – година на политическа нестабилност, протести и европейски успехи за България

България Преди 14 часа

Преглед на ключовите събития, белязали страната през изминалата година