В цифровата гора
Рибар в езерото Уолдън, Масачузетс, САЩ   
Източник: БГНЕС

К нигата „Уолдън: Живот в гората“ (1854 г.) на американския мислител и писател Дейвид Торо (идеолога на индивидуалното бунтуване и на гражданското неподчинение) вдъхновява френския режисьор Жан-Франсоа Пейре (Jean-François Peyret) за спектакъла „Re:Walden“. Среща на новите технологии с една прочута творба, почитана като библия на екологията.

Книгата се ражда от двегодишното уединение на Торо на брега на езерото Уолдън в Масачузетс. Той живее сам в гората в построена от него колиба, слуша, наблюдава живите твари и природата през различните сезони, радва се, тревожи се и размишлява за света и човека. Торо обяснява в началото на книгата си, че се е оттеглил сред природата, за да се срещне с важните неща от живота, вместо в часа на своята смърт да открие, че не е живял.

Век и половина по-късно пейзажът е почти непроменен, макар че се е превърнал в място за поклонение. Там разполагат камера, подхранвана от слънчев панел, която в продължение на година непрекъснато снима, ден и нощ, есен, зима, пролет, лято. Образите от езерото Уолдън – 2000 снимки, запечатали промяната на пейзажа час по час и при различни атмосферни условия – са използвани не просто като декор, а са вградени като интерактивен елемент в спектакъла.

Re, връщане, ответ. От много години режисьорът се опитва да върви по дирите на Торо. Набираният материал e представен първо като звуков пърформанс, после като изложба и инсталация. „Не поставям „Уолдън“ заради актуалността (зелени хоризонти и устойчиво развитие), а навярно за да се освободя от един шедьовър, занимаващ мислите ми още от времето на моята младост – обяснява Пейре. – Впрочем не поставям текста, това не е адаптация, а по-скоро театрално упражнение, опит да се уловят реминисценциите от „Уолдън“: какво си спомняме от един текст, какво да правим с упоритите следи, оставени от него в паметта, какъв отговор можем да им дадем?“

С остро чувство за детайла и нюанса спектакълът съчетава образи и музика, движение и глас (на английски и френски), всичко постепенно прелива в странна виртуална вселена с появата на аватари, удвояващи сценичното пространство в почти призрачна двуизмерност. Но актьорите от плът и кръв не отстъпват пред нашествието на цифрово генерираните им двойници и водят играта с хумор и елегантност, подкрепяни от музиканта Александрос Маркеас, който омагьосва прожектираните в дъното картини от езерото със звуците, изтръгвани от две пиана под ъгъл, специално измайсторени за случая.

„Re: Уолдън“ не е нито адаптация, нито четене, а размишление на няколко гласа с фрази, които се повтарят в ехо, с комични двойки от актьори и машини. Актьорите, които сравняват преводите и се питат за избора на думите, мерят сили с преводачески програми, чиито предложения смесват груби грешки и находки. Естествените гласове, които обсъждат смисъла, набъбват, закънтяват компютърно синтезирани, за да се слеят накрая в нова птича песен...

Четиримата актьори сами избират пасажите от книгата, които им говорят най-много. Казват ги накъсано, поспират насред фраза, колебаят се, връщат се назад. Като че споделят със зрителите своите съмнения и трудности, възпроизвеждайки опита от първото четене. „Уолдън“ е мина за цитати. Актьорите сякаш ги копаят от текста или ловят думите – буквално, когато с истинска въдица един изтегля късове фрази, прожектирани в дъното на сцената.

Представлението е построено като диалог между картините от езерния пейзаж, постепенно размивани до абстрактни платна, думите на Торо, които се превръщат в образи, музиката на живо, много личния начин, по който актьорите усвояват текста, и техните виртуални аватари, придаващи ново измерение на приключението.

Оркестърът, който изпълнява тази колкото звукова, толкова и визуална композиция, е видим: компютри и други машини, строени на предна линия пред публиката, всеки със своя солист.

Пейре е един от първите във френския театър, които се замислят за новите медии, за възможностите на цифровата технология, за отношението между актьори и машини: „В живота не се интересувам от „Фейсбук“. Но не мога да си затварям очите за онова, което е около мен. Покажете ми някой без техническа джаджа. Затова отказвам да видя театъра като последно убежище на човешкото.“

Няма ли форма на ирония в широкото използване на авангардни технологии в служба на творба, посветена на природата? Не за първи път Пейре работи в екип със звуков сценограф, музикант, видео артист и уеб артист. „Това е моят начин на работа, за да си припомням аз, човек на книгата и текста, че живеем в цифровата революция и че от художествена гледна точка е интересно да застанем там, където боли, в точката на триене между книгата и компютъра. „Уолдън“ е литература от най-висша степен и ни беше любопитно да подложим книгата на теста на цифровите машини“ – казва режисьорът.

Проектът е започнат в САЩ. Преди няколко години, когато Пейре е поканен да работи в EMPAC (Експериментален център по медийно-перформативни изкуства), го осенява идеята – нелишена от щипка хумор и парадоксален привкус – да прекара през мелницата на новите машини и техники добрия стар Торо, белязал съзнанието на неговото поколение. Проектът преминава през различни етапи. Миналото лято на фестивала в Авиньон вече е показан спектакълът „Re: Уолдън“, който в момента може да се види в парижкия Theatre de la Colline.

Жан-Франсоа Пейре, режисьор, автор и преводач, отдавна се интересува от новите технологии като част от естествената среда на човека днес, поради убеждението си, че театърът има смисъл само ако е свързан със своето време. Прибягва до новите медии, за да среща художествената с философската и научната мисъл. Обича да работи в трайни екипи, интересно му е да създава спектакли по недраматургични текстове, около Монтен, Спиноза, Галилей, Дарвин, британския разбивач на секретни кодове Алън Тюринг, руската математичка София Ковалевска...

За своите сценични размисли и бленувания относно развитието на отношенията между живото и машинното или участта на човека в роботизирания свят той се обръща към водещи умове в съответната област. Веднъж към специалист по изкуствен интелект, друг път към невробиолог, с чието сътрудничество създава цикъла „Трактат за формите“ и спектакъла „Ex vivo/ In vitro“. Текстовете биват публикувани и като книги.

Жан-Франсоа Пейре е убеден, че „техническата и научната съдба на човешкия вид е театрална материя също толкова, колкото и психологията на двойката например“.     

Накарай мързеливия на работа, та да те научи на акъл.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Летището в Тел Авив е временно затворено след ракетен удар от Йемен

Летището в Тел Авив е временно затворено след ракетен удар от Йемен

Свят Преди 1 минута

Ракета пада в летищния комплекс за първи път

Тръмп предизвика гнева на католиците със снимката му като папа

Тръмп предизвика гнева на католиците със снимката му като папа

Свят Преди 24 минути

Конклавът се събира на 7 май, за да избере новия папа

Путин: Не се е налагало да използваме ядрени оръжия... и се надявам, че няма да се наложи

Путин: Не се е налагало да използваме ядрени оръжия... и се надявам, че няма да се наложи

Свят Преди 2 часа

Путин казва, че Русия има силата и средствата да доведе конфликта в Украйна до "логичен завършек"

"Forbidden Stories" разкрива тайните на руския затвор Таганрог

"Forbidden Stories" разкрива тайните на руския затвор Таганрог

Свят Преди 2 часа

Един от най-зловещите центрове за задържане на Русия е този в Таганрог

Президентът на Малдивите постави рекорд с 15-часова пресконференция

Президентът на Малдивите постави рекорд с 15-часова пресконференция

Свят Преди 2 часа

Около 20 журналисти са присъствали на пресконференцията

Чарлз III ще присъства на военния парад за Деня на победата в Лондон

Чарлз III ще присъства на военния парад за Деня на победата в Лондон

Свят Преди 3 часа

Възпоменателните събития ще завършат с концерт в присъствието на краля и кралицата

Снимката е илюстративна

Нефтени петна заляха плажната ивица в Поморие

България Преди 3 часа

Замърсяването обхваща близо трикилометрова зона в района на Стария град

<p>Ескалация&nbsp;в Газа: Израел изпрати&nbsp;повиквателни на хиляди войници от резерва</p>

Ескалация на конфликта в Газа: Израел решава дали да разшири военната си операция

Свят Преди 3 часа

Военен служител заяви, че властите вече са изпратили повиквателни на хиляди войници от резерва

Сърна изскочи на пътя и причини тежка катастрофа в Хърватия

Сърна изскочи на пътя и причини тежка катастрофа в Хърватия

Свят Преди 4 часа

Двама души са загинали, а 31 са ранени

Три земетресения в Благоевградско

Три земетресения в Благоевградско

България Преди 4 часа

Първите два труса са регистрирани на българо-гръцката граница

Си Цзинпин ще присъства на честванията за Деня на победата в Москва

Си Цзинпин ще присъства на честванията за Деня на победата в Москва

Свят Преди 5 часа

Китайският президент ще бъде на официално посещение в Русия от 7 до 10 май

7 малко известни факта за Деня на победата

7 малко известни факта за Деня на победата

Любопитно Преди 6 часа

В началото на май 1945 г. нацистка Германия окончателно капитулирала пред съюзническите сили, с което се сложил край на войната в Европа

Клиниката, в която издъхна 6-годишният Ангел: Настъпиха неочаквани усложнения

Клиниката, в която издъхна 6-годишният Ангел: Настъпиха неочаквани усложнения

България Преди 6 часа

От „Медикус Алфа" допълват, че медицински екип с дългогодишен опит незабавно е предприел пълен обем реанимационни действия

Променят движението в центъра на София за 6 май

Променят движението в центъра на София за 6 май

България Преди 6 часа

Това се налага заради тържественото честване на Деня на храбростта и празника на българската армия

<p>Съкровените тайни на Драго Драганов: Любов, вина и лични изпитания</p>

Драгомир Драганов: Не забравям любовта, която можеше да ме направи баща

Любопитно Преди 7 часа

„Няма нужда да си правя татуировка с буквичка, защото сърцето ми е татуирано за вечни времена”