В цифровата гора
Рибар в езерото Уолдън, Масачузетс, САЩ   
Източник: БГНЕС

К нигата „Уолдън: Живот в гората“ (1854 г.) на американския мислител и писател Дейвид Торо (идеолога на индивидуалното бунтуване и на гражданското неподчинение) вдъхновява френския режисьор Жан-Франсоа Пейре (Jean-François Peyret) за спектакъла „Re:Walden“. Среща на новите технологии с една прочута творба, почитана като библия на екологията.

Книгата се ражда от двегодишното уединение на Торо на брега на езерото Уолдън в Масачузетс. Той живее сам в гората в построена от него колиба, слуша, наблюдава живите твари и природата през различните сезони, радва се, тревожи се и размишлява за света и човека. Торо обяснява в началото на книгата си, че се е оттеглил сред природата, за да се срещне с важните неща от живота, вместо в часа на своята смърт да открие, че не е живял.

Век и половина по-късно пейзажът е почти непроменен, макар че се е превърнал в място за поклонение. Там разполагат камера, подхранвана от слънчев панел, която в продължение на година непрекъснато снима, ден и нощ, есен, зима, пролет, лято. Образите от езерото Уолдън – 2000 снимки, запечатали промяната на пейзажа час по час и при различни атмосферни условия – са използвани не просто като декор, а са вградени като интерактивен елемент в спектакъла.

Re, връщане, ответ. От много години режисьорът се опитва да върви по дирите на Торо. Набираният материал e представен първо като звуков пърформанс, после като изложба и инсталация. „Не поставям „Уолдън“ заради актуалността (зелени хоризонти и устойчиво развитие), а навярно за да се освободя от един шедьовър, занимаващ мислите ми още от времето на моята младост – обяснява Пейре. – Впрочем не поставям текста, това не е адаптация, а по-скоро театрално упражнение, опит да се уловят реминисценциите от „Уолдън“: какво си спомняме от един текст, какво да правим с упоритите следи, оставени от него в паметта, какъв отговор можем да им дадем?“

С остро чувство за детайла и нюанса спектакълът съчетава образи и музика, движение и глас (на английски и френски), всичко постепенно прелива в странна виртуална вселена с появата на аватари, удвояващи сценичното пространство в почти призрачна двуизмерност. Но актьорите от плът и кръв не отстъпват пред нашествието на цифрово генерираните им двойници и водят играта с хумор и елегантност, подкрепяни от музиканта Александрос Маркеас, който омагьосва прожектираните в дъното картини от езерото със звуците, изтръгвани от две пиана под ъгъл, специално измайсторени за случая.

„Re: Уолдън“ не е нито адаптация, нито четене, а размишление на няколко гласа с фрази, които се повтарят в ехо, с комични двойки от актьори и машини. Актьорите, които сравняват преводите и се питат за избора на думите, мерят сили с преводачески програми, чиито предложения смесват груби грешки и находки. Естествените гласове, които обсъждат смисъла, набъбват, закънтяват компютърно синтезирани, за да се слеят накрая в нова птича песен...

Четиримата актьори сами избират пасажите от книгата, които им говорят най-много. Казват ги накъсано, поспират насред фраза, колебаят се, връщат се назад. Като че споделят със зрителите своите съмнения и трудности, възпроизвеждайки опита от първото четене. „Уолдън“ е мина за цитати. Актьорите сякаш ги копаят от текста или ловят думите – буквално, когато с истинска въдица един изтегля късове фрази, прожектирани в дъното на сцената.

Представлението е построено като диалог между картините от езерния пейзаж, постепенно размивани до абстрактни платна, думите на Торо, които се превръщат в образи, музиката на живо, много личния начин, по който актьорите усвояват текста, и техните виртуални аватари, придаващи ново измерение на приключението.

Оркестърът, който изпълнява тази колкото звукова, толкова и визуална композиция, е видим: компютри и други машини, строени на предна линия пред публиката, всеки със своя солист.

Пейре е един от първите във френския театър, които се замислят за новите медии, за възможностите на цифровата технология, за отношението между актьори и машини: „В живота не се интересувам от „Фейсбук“. Но не мога да си затварям очите за онова, което е около мен. Покажете ми някой без техническа джаджа. Затова отказвам да видя театъра като последно убежище на човешкото.“

Няма ли форма на ирония в широкото използване на авангардни технологии в служба на творба, посветена на природата? Не за първи път Пейре работи в екип със звуков сценограф, музикант, видео артист и уеб артист. „Това е моят начин на работа, за да си припомням аз, човек на книгата и текста, че живеем в цифровата революция и че от художествена гледна точка е интересно да застанем там, където боли, в точката на триене между книгата и компютъра. „Уолдън“ е литература от най-висша степен и ни беше любопитно да подложим книгата на теста на цифровите машини“ – казва режисьорът.

Проектът е започнат в САЩ. Преди няколко години, когато Пейре е поканен да работи в EMPAC (Експериментален център по медийно-перформативни изкуства), го осенява идеята – нелишена от щипка хумор и парадоксален привкус – да прекара през мелницата на новите машини и техники добрия стар Торо, белязал съзнанието на неговото поколение. Проектът преминава през различни етапи. Миналото лято на фестивала в Авиньон вече е показан спектакълът „Re: Уолдън“, който в момента може да се види в парижкия Theatre de la Colline.

Жан-Франсоа Пейре, режисьор, автор и преводач, отдавна се интересува от новите технологии като част от естествената среда на човека днес, поради убеждението си, че театърът има смисъл само ако е свързан със своето време. Прибягва до новите медии, за да среща художествената с философската и научната мисъл. Обича да работи в трайни екипи, интересно му е да създава спектакли по недраматургични текстове, около Монтен, Спиноза, Галилей, Дарвин, британския разбивач на секретни кодове Алън Тюринг, руската математичка София Ковалевска...

За своите сценични размисли и бленувания относно развитието на отношенията между живото и машинното или участта на човека в роботизирания свят той се обръща към водещи умове в съответната област. Веднъж към специалист по изкуствен интелект, друг път към невробиолог, с чието сътрудничество създава цикъла „Трактат за формите“ и спектакъла „Ex vivo/ In vitro“. Текстовете биват публикувани и като книги.

Жан-Франсоа Пейре е убеден, че „техническата и научната съдба на човешкия вид е театрална материя също толкова, колкото и психологията на двойката например“.     

Сега родителите имат приложение за местоположение. По мое време родителите викаха през терасата и ако приложението не отговореше, му правеха актуализация чрез шамар
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Премиерът на Валенсия подаде оставка година след потопа с 229 жертви

Премиерът на Валенсия подаде оставка година след потопа с 229 жертви

Свят Преди 2 минути

Отказът на Масон подаде оставка досега предизвика масови демонстрации в автономната област от миналия октомври насам

ЕК предупреждава Северна Македония: Българите остават извън конституцията, реформите закъсняват

ЕК предупреждава Северна Македония: Българите остават извън конституцията, реформите закъсняват

България Преди 41 минути

В годишния доклад на Европейската комисия се подчертава, че въпреки съгласуваната външна политика с ЕС и усилията за реформи, Северна Македония все още не защитава правата на малцинствата и изостава в борбата с корупцията

Трима работници пострадаха при срутване на историческа кула в Рим

Трима работници пострадаха при срутване на историческа кула в Рим

Свят Преди 41 минути

Кулата на графовете е висока 29 метра и датира от 13-и век

Верижна катастрофа с автобус на градския транспорт в Бургас

Верижна катастрофа с автобус на градския транспорт в Бургас

България Преди 44 минути

Не се съобщава за пострадали при инцидента

<p>Вълчев съобщи кога се очаква да влезе в сила забраната на мобилни телефони в училищата</p>

Вълчев: Очаква се през януари да влезе в сила забраната на мобилни телефони в училищата

България Преди 58 минути

Вече около 800 училища са приели забраната по решение на училищните ръководства

Дженифър Анистън потвърди новата си връзка със сладка снимка

Дженифър Анистън потвърди новата си връзка със сладка снимка

Любопитно Преди 1 час

Това е първата публична връзка на Анистън от 2018 г.

Лекар с важни съвети за температурата при децата

Лекар с важни съвети за температурата при децата

България Преди 1 час

Това пише във Фейсбук доц. Валери Велев - специалист инфекционист и паразитолог в София

Антъни Хопкинс за алкохолизма, агресията и агнетата

Антъни Хопкинс за алкохолизма, агресията и агнетата

Любопитно Преди 1 час

„Още съм тук. Силен съм, във форма съм, а много от приятелите ми ги няма... Голям съм късметлия“

Принц Уилям и принцеса Катрин с децата им: Джордж, Шарлот и Луи

Уилям и Кейт напуснаха „прокълнатата си къща“

Любопитно Преди 1 час

„За съжаление, всяка част от Аделаида котидж носеше неприятен спомен“, каза вътрешен човек

Потребителската кошница е поскъпнала с 1 лев за седмица

Потребителската кошница е поскъпнала с 1 лев за седмица

Пари Преди 1 час

Според председателя на ДКСБТ това явление е характерно за есенно-зимното предлагане на храните

Кралица Елизабет II и принц Чарлз

Крал Чарлз III надмина майка си: Личното му богатство вече е почти двойно

Любопитно Преди 1 час

След наследството от покойната кралица Елизабет II и умели инвестиции, монархът показва, че кралското богатство може да расте дори без разточителство

Жесток побой в Чирпан, 20-годишен е с опасност за живота

Жесток побой в Чирпан, 20-годишен е с опасност за живота

Свят Преди 2 часа

Трима мъже са задържани за срок до 24 часа

Мистерията в Пирин: Мъжът, обявен за мъртъв преди 12 години, отказва помощ и социални услуги след откриването си

Мистерията в Пирин: Мъжът, обявен за мъртъв преди 12 години, отказва помощ и социални услуги след откриването си

България Преди 2 часа

Мъжът, който беше намерен в Пирин планина, след като изчезнал преди 17 години, а преди 12 е обявен за починал, отказал да бъде настанен в социално заведение