В динамичната икономическа среда на 2025 г. кредитирането остава ключов инструмент за лични и семейни финанси. Независимо дали става дума за покупка на жилище, финансиране на образование или покриване на текущи нужди, индивидуалните клиенти имат достъп до разнообразни кредитни продукти, които отговарят на техните цели и възможности.
- Какви са актуалните тенденции и очакванията в кредитирането?
Според икономическите анализатори на Банка ДСК през лятото на 2025 г. кредитната активност в България продължава да отчита стабилен годишен ръст. Кредитирането на домакинствата се увеличава с близо 20% на годишна база, докато при нефинансовите предприятия се наблюдава по-умерен ръст от около 10%.
Лихвите при жилищните кредити остават на исторически ниски нива, което благоприятства динамиката на пазара. Тази тенденция е допълнително подкрепена от силния пазар на труда и високата активност на жилищния пазар. Очакванията на икономическите анализатори от Банка ДСК са лихвите да се запазят около текущите си стойности в периода около приемането на еврото. Основен фактор за това ще бъде повишената ликвидност в сектора, както и очакваният засилен интерес към ипотечното кредитиране в контекста на валутната интеграция.
Към края на юни 2025 г. данните показват сериозен интерес при ипотечното кредитиране, което на годишна база отчита ръст от 26%, според данни предоставени от Банка ДСК. При потребителското кредитиране ръстът е значително по-нисък: 11%. Тези динамики показват стабилен ръст и засилено участие на индивидуалните клиенти в кредитния пазар, но очакванията за следващата година са леко охлаждане на кредитирането и на двата продукта.
- Начини на кредитиране за индивидуални клиенти
Банките в България предлагат разнообразни продукти за кредитиране за физически лица. Най-широко разпространени са:
Потребителски кредити – за текущи нужди, покупки, ремонти или пътувания. Те могат да бъдат със или без обезпечение, с гъвкави срокове и лихви.
Ипотечни кредити – за покупка или ремонт на недвижим имот. Те се отличават с по-дълги срокове и по-ниски лихви.
Стоков кредит -За покупки на стоки и услуги на изплащане.
Банка ДСК предлага всички тези продукти с удобни онлайн услуги, бързо одобрение и прозрачни условия.
- Дигитализация– бъдещето на кредитирането
С навлизането на финтех решения, процесът на кандидатстване за кредит става все по-лесен и персонализиран. Онлайн платформи, автоматизирана оценка на риска, електронно подписване, идентификация с биометрични данни са само част от иновациите, които променят начина, по който клиентите взаимодействат с банките.
Например с мобилно приложение DSK Mobile, което Банка ДСК пусна преди няколко месеца за широка употреба, всеки може да стане клиент на банката само в рамките на няколко минути. Единственото, което е необходимо да направи е да се регистрира в приложението. След това може да кандидатства и получи потребителски кредит изцяло онлайн през DSK Mobile за 5 минути, както и да достъпи платформата за жилищно кредитиране DSK Home и да кандидатства за жилищен кредит.
- Заключение
Съвременните тенденции в кредитирането показват, че индивидуалните клиенти са все по активни на кредитния пазар, имат все по-голям избор и лесен достъп до финансови услуги. Независимо дали ползвателите търсят потребителски заем, жилищен или стоков кредит, Банка ДСК предлага надеждни и гъвкави решения, които отговарят на персоналните нужди. Въпрос на личен избор е да се запознаеш с възможностите за кредитиране и направиш информиран избор в управлението на личните ти финанси.