Британският вестник "Файненшъл таймс" коментира успеха на аутсорсинг сектора в България.
Секторът на аутсорсинга може и да не е особено бляскав, а думите "кол център" да се асоциират с дразнещи нежелани телефонни разговори, но това определено е голям източник на приходи за множество пазари с нововъзникваща пазарна икономика, пише изданието.
Две от най-известните дестинации за аутсорсинг в света са Индия и Филипините.
Някои източноевропейски страни обаче също имат важно място в този сектор - заради географското си положение, ниските разходи и работната сила на технически грамотни висшисти.
В България аутсорсингът на бизнес процеси постигна успех, давайки работа на около 15 000 души и създавайки приходи от 200 млн. долара, според Българската агенция за инвестиции (БАИ).
Канадската компания "Телус" (Telus.com) е последната засега голяма международна компания, навлизаща на българския пазар, където само преди 15 години секторът почти не съществуваше, пише изданието.
През 1999 г. е основана местната компания AII Data Processing (AiiDataPro.com), която навремето е имала само 10 души персонал, занимаващ се индексиране на информация и редакторски услуги за бизнеспродукти на Ройтерс.
След това през 2005 г. на пазара в България стъпва "Кока-Кола" (Coca-Cola.com), чийто център обслужва 26 страни, а на следващата година това прави и "Хюлет-Пакард" (HP.com).
През 2010 г. HP направи в страната един от своите шест основни центъра за доставки. През годините в страната се установиха и центрове на Ай Би Ем (IBM.com) и "Съдърланд" (SutherlandGlobal.com).Изданието отбелязва стимулите, предоставени от българските власти и предимствата на българският пазар, цитирайки експерти в бранша.
Българските власти желаеха този сектор да се развива и осигуриха подходящи условия за това. Компаниите могат да купуват общински имоти на изгодни цени, а Агенцията за инвестиции иска да се въведат още по-добри условия - по отношение на осигуряваната заетост или данъчни облекчения при разходите за изследвания и развитие, казва Елена Кожухарова от БАИ.
Разходите - най-вече за работна ръка, са значително по-ниски от тези в Западна Европа и независимо че са по-високи от тези в Азия, България има други конкурентни предимства.
"Тъй като членуваме в ЕС, политическият риск е малък, а икономическата среда - стабилна за инвеститорите. Освен това сме по-близо до Западна Европа и САЩ - и чисто географски, и като култура", казва Искра Йовкова, експерт в бранша и съосновател на една от големите местни аутсорсинг компании "Софика" (Sofica-Group.com).
През 2011 година консултантската компания "Ей Ти Кърни" (ATKearney.com) класира България на пето място в Европа като дестинация за аутсорсинг - добра позиция, но все пак спад спрямо първото място през 2009 г., посочва "Файненшъл таймс".
Във все по-конкурентния и мобилен в географско отношение сектор обаче България не може да си позволи да почива на лаврите си, заключава изданието.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!