Условията, при които се сключват въздухоплавателните споразумения със страните извън Европейския съюз, трябва да бъдат еднакви и одобрени от Европейската комисия. С Русия ние такова споразумение не можем да сключим, поради отказ от руската страна.
Това каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков, помолен да коментира съобщението на Европейската комисия (ЕК) от вчера, че открива процедури за нарушение срещу България и Чехия заради техните двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия.
Вчера беше съобщено, че комисията е изпратила до двете страни искания за информация под формата на официални уведомителни писма.ЕК се опасява, че е възможно споразуменията да възпрепятстват еднаквото третиране на европейските авиокомпании и да затруднят конкуренцията между тях, както и да дадат основание за въвеждането на такси за прелитане над Сибир, които биха били незаконни съгласно антитръстовите правила на ЕС, съобщиха от пресслужбата на ЕК.
Вчера от Министерството на транспорта (МТИТС) отказаха коментар с аргумента, че
официално писмо не е пристигнало.
Днес министърът обясни, че такъв проблем - със сключването на въздушни споразумения с Русия, има не само България, а общо 25 страни. За всички тях е отворена наказателна процедура, уточни Цветков.
По думите му проблемът е сериозен и обхваща почти всички европейски страни. Докато обаче проблемът не бъде генерално решен, ние трудно бихме се справили с него.
В противен случай има заплаха между България и Русия да не се извършват полети, което не е в интерес на никого, коментира транспортният министър.
На въпрос какво ще бъде паричното измерение на подобна
санкция от ЕК за България Цветков отговори, че тя няма да бъде
значителна, но при евентуалното спиране на полетите между
България и Русия,
загубите за авиацията ни ще са много големи.
През октомври 2010 г. подобни официални уведомителни писма бяха изпратени до Австрия, Германия, Финландия и Франция, през януари 2011 г. — до Белгия, Дания, Италия, Люксембург, Холандия, Обединеното кралство и Швеция през февруари 2011 г. — до Ирландия, Испания, Кипър, Полша, Португалия и Словакия, а през март 2011 г. — до Гърция, Естония, Литва, Малта, Словения и Унгария.Фактът, че авиокомпании от Европейския съюз трябва да плащат при прелитане над Сибир на път за дестинации в Азия може не само да оскъпи полетите, но и да доведе до нелоялна конкуренция между авиокомпаниите от ЕС и тези извън него, подчертава ЕК.
Позицията на Европейската комисия е, че споразуменията за въздушен транспорт трябва да гарантират равнопоставеност между всички авиокомпании от ЕС и спазване на антитръстовите правила. В противен случай може да се окаже, че някои авиокомпании от ЕС са поставени в по-неизгодна позиция от своите преки конкуренти или че са принудени да плащат неоснователни допълнителни такси, в резултат на което цените на самолетните билети за потребителите биха се повишили.
Процедурата за нарушение разглежда два основни въпроса:
Свобода на установяване
Двустранните споразумения за въздухоплавателни услуги между отделна държава членка и трета държава трябва да включват така наречената "клауза за назначаване на ЕС", според която разпоредбите се прилагат еднакво за всички авиокомпании от ЕС, а не само за тези от въпросната държава членка. Тя е съществена част от създадения в началото на 90-те години единен европейски пазар на въздушни превози и гарантира, че за авиокомпаниите важат еднакви правила навсякъде в ЕС.
Русия е една от малкото държави в света, която не приема да третира по еднакъв начин всички превозвачи от ЕС и не е съгласна условията в двустранните споразумения да включват "клауза за назначаване на ЕС". Това поражда сериозни практически проблеми, като застрашава например правата за превоз на авиокомпании, закупени от превозвач от друга държава членка на ЕС.
Такси за прелитане над Сибир
Определени авиокомпании от ЕС са задължени да плащат такси за прелитане над Сибир по маршрутите си към редица дестинации в Азия. Само през 2008 г. въпросните европейски превозвачи са заплатили такси в размер на около 420 млн. щатски долара, като по-голямата част от тази сума е платена директно на руската авиокомпания "Аерофлот".
Комисията изразява опасение, че това е в нарушение на антитръстовото законодателство на ЕС, съгласно което авиокомпаниите не трябва да бъдат принуждавани да сключват търговски споразумения с преките си конкуренти
Следващи стъпки
Държавите членки разполагат с два месеца, за да отговорят на официалните уведомителни писма. Ако отговорите им бъдат сметнати за незадоволителни, ЕКще изпрати мотивирано становище с искане те да променят своите двустранни споразумения за въздухоплавателни услуги с Русия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!