Днес на бул. акад. "Йордан Йосифов" в Студентски град бе монтирана първата от общо три нови светещи пешеходни пътеки, които ЕКО България дарява на Столична община.
До края на април ще бъдат монтирани светлинни сигнализации на още две места - на кръстовището на бул. "Янко Сакъзов" и ул. "Сан Стефано" и до пазар "Слатина" на бул. "Шипченски проход".
Новите пътеки са с усъвършенствана технология, разработена от екип от Института за космически изследвания и технологии към БАН.
Така иновативните пешеходни пътеки в София, дарение от бензиностанции ЕКО, стават общо четири.
Първата светеща зебра в България беше открита на 30 октомври 2012 г. на бул. "Васил Левски", до сградата на Софийски университет "Св. Климент Охридски". Проектът е реализиран със средства от фонда на бензиностанции ЕКО "Обади се като стигнеш!".
"Това е първата система в България, която подава ранна сигнализация на водачите на моторни превозни средства за наличието на пешеходци, още преди те да са стъпили на пътното платно. Радвам се, че продължаваме да допринасяме за толерантността на пътя", каза Георги Деянов, изпълнителен директор на ЕКО България.
Светещите пешеходни пътеки са разработени от секция Аерокосмическа техника и технологии към Института за космически изследвания и технологии. Светлинната предупредителна система регулира силата на светлината в зависимост от метеорологичните условия: ден, нощ, мъгла, дъжд или сняг с помощта на сензори, вградени във всяко съоръжение. Изобретението помага на шофьорите да възприемат по-добре пътната обстановка. При разпознаване на пешеходец, системата подава сигнали към светлинните модули, монтирани на пътното платно, които генерират сигнализация, тип бягаща светлинна вълна. Посоката на светене съответства на посоката на пресичане на пътното платно от пешеходеца. Пътеките са видими в прав участък от разстояние 50 м при дневна светлина и 500 м нощем.
Новите три пътеки са усъвършенстван вариант на тази, монтирана до сградата на Софийския университет. Изградени са от специално разработени, изцяло български датчици, които позволяват много по-висока надеждност и достоверност при разпознаване посоката на движение на пешеходеца в зоната за подход към пешеходната пътека.
Новите сензори са непретенциозни към условията за монтиране в съществуващата градска инфраструктура. Към системата е разработен и добавен модул за дистанционен контрол на съоръжението. С помощта на този модул в информационен център постъпват данни за работоспособността на всички светлинни тела, които са монтирани на пътното платно, както и за състоянието на сензорите за разпознаване на пешеходци. Наличността на това устройство дава възможност за бърза диагностика и своевременно отстраняване на неизправности, за натрупване на статистическа информация относно пешеходния трафик по дни и часове, както и информация за метеорологичните условия на мястото на пътеката.
Системата може да бъде захранвана и със слънчева енергия посредством фотоволтаичен панел. Това я прави изключително удобна за монтиране на места без достъп до националната електропреносна мрежа.
Програмата се развива с подкрепата на Столична община.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!