- Как приемате избирането Ви за председател на най-важната парламентарна комисия - по бюджет и финанси?
- В бюджетната комисия дейността е силно специализирана и аз в никакъв случай не се изживявам като експерт в тази област. По-скоро разглеждам тази задача като политически ангажимент и ще се постарая да го реализирам, разчитайки преди всичко на потенциала на Министерството на финансите.
- Кои ще са приоритетите и първите задачи на комисията?
- Започнах консултации с Комисията по европейска интеграция и с Министерството на финансите, за да уточним кои са приоритетните законодателни промени, свързани с ангажиментите ни пред ЕС. Ще направим всичко възможно, за да ги приемем.
Много ми се иска с по-бързи темпове да върви програмно-целевото бюджетиране, за да се дават пари за свършена работа. Досегашните бюджети приличаха на нашите пътища - където има дупка, се прави кръпка, без да се създава нещо ново.
- Как очаквате да работите със заместниците си - Милен Велчев, Алиосман Имамов и Мартин Димитров?
- Различията ни са по-скоро по действията на изпълнителната власт, а не в законодателната сфера. Защото винаги съм настоявал за прозрачно харчене на парите и за реализъм при планирането на бюджетните приходи и разходи.
През последните години се наблюдават огромни буфери в бюджета, които се превръщат горе-долу в персонални лостове на министъра на финансите.
- За какво ще преговаряте в очертаващите се трудни преговори с МВФ?
- С МВФ се говори преди всичко за политика. Голямото различие между тях и нас е, че те строят конкурентоспособността ни върху ниските работни заплати и през всичките тези години са ги дърпали надолу.
Ниските заплати на практика прогонват най-производителните, най-продуктивните ни сънародници в чужбина. Преди изборите декларирахме политика за ръст на доходите не само поради сиромахомилски тежнения, а защото трябва първо да си купим обратно българските мозъци, които изтекоха по света.
Иначе не виждам как страната ще се превърне в модерна европейска държава.
- Как виждате възможностите на държавата за справяне с щетите от наводненията?
- Чувам тревожна информация - дано декларираните суми за 1,2 млрд. наследено преизпълнение на бюджета не се окажат неистински. Подкрепата за пострадалите от наводненията трябва да бъде приоритет №1 - ако има излишък, съществена част от него да им се даде.
Всяко данъчно отклонение от стандарта е вратичка за корупция. От тази гледна точка е добре да няма специфични данъчни облекчения.
- А кои данъци задължително трябва да бъдат намалени за следващата година?
- Ако следваме логиката на Коалиция за България (но знаете, че не сме единствени в управляващото мнозинство), нулевата данъчна ставка върху реинвестираната печалба е изключително важна. Тя ще насърчи инвестициите.
При това условие нашата позиция бе категорична, че данък печалба трябва да се запази на 15%. Идеята е: който инвестира и създава работни места, да не плаща данък, който изнася печалба или я превръща в личен разкош, да плати.
Поет е ангажимент за намаляването на ДДС с 2%, но в средата на мандата. При ситуацията с наводненията и с очакваните плащания към ЕС може би няма да бъде разумно да бързаме.
- Срокът на МВФ за приемането на новите данъчни закони е 30 септември, ще успеете ли?
- Ако Министерството на финансите няма нови варианти, ще процедираме както с НПК - готовите проекти ще се променят между първо и второ четене, дори ако не са съвсем редни по правилника на НС.
- Ще инициирате ли контрол върху сделките с дълга?
- Признавам си, че нямам достатъчно информация. Чувството в обществото е, че при дълговите сделки са реализирани частни интереси.
Ако това е така, трябва да се докаже и да се носи отговорност, ако не е, да се каже: тези хора работиха за България.
Планиране:
"Исканията на МВФ за прозрачност са в интерес на България. Планирането на приходите трябва да е реалистично.
Да има шестмесечни отчети на изпълнението на бюджета пред парламента е добре, защото контролът, когато е минала годината, е след дъжд качулка. Трябва да се откажем от коледно-увеселителния начин на харчене на пари в края на годината, когато те се дават експресно накуп.
Тези средства се превръщат главно във внос на стоки и вместо развитието на икономиката стимулират вноса и ръста на инфлацията. Не разбирам съпротивата да се преодолее това по друг начин освен като политически егоизъм на определена политическа сила да изглежда благодетел на нацията с парите на същата тази нация."
От първо лице:
"По отношение на доходите мога да повторя ангажиментите на коалиция За България. Ние сме против плоския данък.
Смятаме, че най-богатите, които не участват нито в здравното, нито в пенсионното осигуряване, на практика спестяват или увеличават потреблението си. Това е допълнителна доходност и трябва да се търси начин тя да се компенсира, иначе не е справедливо.
Лично ще работя за изпълнение на ангажимента за повишаването на заплатите в бюджетната сфера от 1 януари 2006 г. Процентът ще се договаря с другите коалиционни партньори.
Бяхме казали ръстът на заплатите да е 20%, ако е възможно; ако наводненията не са прекалено скъпи за обществото, това увеличение ще е реалистично. То ще е обект на преговори с фонда и другите коалиционни партньори.
Не мисля да създаваме напрежение с международните финансови институции или пък да заплашваме финансовата стабилност."