На пресконференция в 11 ч. московско време Клебанов оповести, че "катастрофата е резултат на непреднамерено извеждане на самолета с пълно отклонение на штурвала на големи ъгли на атаката, което е довело до пропадането на самолета и влизането му в штопор с последващо сблъскване със земята". Това е един от шестте пункта в заключението на комисията. Всички системи на самолета са работели нормално; повредите са в резултат на удара в земята; диспечерските и метеорологични служби са работили по правилата; до падането самолетът е бил управляване от екипажа, не от автопилота; трагедията е причинена от "непреднамерена грешка", гласи останалата част от доклада.
Все още не е известно какво е причинило неадекватното поведение на екипажа. Това ще е и следващата задача на комисията. Сега ние сме длъжни да разберем, защо при абсолютно адекватно работещ самолет, в нормални метеорологични условия, при прости маневри, пилотите са извършили толкова невероятна техническа грешка, заяви Клебанов. Комисията ще разследва не толкова поведението на екипажа в последните часове и минути преди блъсъка, колкото четирите дни, които те прекарали в Екатеринбург. Според Клебанов пилотите са били много опитни - командирът на екипажа е имал 13 481 летателни часа, от които 3651 на Ту-154.
В момента в Междудържавния авиационен комитет се правел анализ на речта на пилотите малко преди слъсъка, за да се разбере емоционалното им състояние. Според предварителните данни, то е било нормално. Едва след като започнал да работи предупредителният датчик, състоянието на летците се приближило до стресовото.
Виж още по темата тук...