Дарио Бенуци, главният тестови пилот на Ферари, не е просто готин. Той е великан. Когато се разхожда покрай пита на "Фиорано", сградите се смаляват с няколко метра.

Механиците около FXX замръзват. Другите служители на Ферари го приветстват топло, но с почитание. Един от тях го нарича Принца.

Първата ми среща с Дарио бе преди 10 години. Сега изглежда дори по-млад. Той е на 63-64 години - никой не знае със сигурност, но тества ферарита от 1971 г.

Представете си само - всичките ВВ512-ки, F40 и "Енцо"-та. Това е човекът, направил най-много обиколки на "Фиорано" - повече от всеки друг на планетата.

Голяма част от тях по-бързо от всеки друг.

Този човек показваше на Жил Вилньов и Михаел Шумахер

къде да завиват наляво или надясно, къде да натискат спирачките...

За кратко тества болидите на Скудерията, а според фолклора във "Ферари" е бил достатъчно бърз, за да се състезава на най-високо ниво. Никога досега обаче не го е правил. Просто не му харесва идеята.

Но истинската причина за супертежкия статус на Дарио е, че никога не се е опитвал да научи и дума английски. Дори hello. Така той говори със специфичния си акцент за любимите салами и плюе по Романо Проди.

Думите от устата му излизат бързо дори когато говори бавно. А Найджъл Менсъл примерно звучи бавно дори когато говори бързо.

Buongiorno, възкликва той към мен и сваля слънчевите очила. Нито косъм не е паднал от главата му, обувките са безупречни, очите - проницателни.

И моите биха били, ако имах FXX, с което да си играя. Това ферари е определяно като мобилна лаборатория. Ако си спомняте, компанията покани 29 от най-знатните си клиенти да участват в този експеримент.

Става въпрос за програмата "Корсе клиенти", която включва продажба и поддръжка на болиди от "Формула 1". Това е начинът да си живеете живота, ако сте много богат.

Аз все още мечтая да си купя употребявано F355. А този модел е с няколко класи над него.

Накратко: Програмата FXX стартира в края на 2005 г.

За 2,9 млн. лв. получавате колата и 12 специално организирани състезания

за две години. Можете да държите колата в гаража си или да я оставите в щаб-квартирата на "кончетата".

За благодарност Ферари ще транспортира FXX-а ви заедно с екипа механици на писта, която пожелаете. За да не провокират спекулации, всички собственици на FXX са подписали недвусмислен обвързващ договор.

Защо? Ето защо: Произведените автомобили "Енцо" са 399, но 65 от тях вече ги няма. Можете да си купите един за около 750 хил. паунда (2 175 000 лв.)Така че контрактът е резонен.

Но има и нещо друго.

FXX е движещ се прототип на "Ферари" за технологии и бъдещ супермодел, до който малцина богопомазани могат да се докопат. Дори да сте богат колкото Крез, само това е най-близката възможна форма за сближаване с компанията.

Срещу вашите почти 3 млн. лв. получавате не само среща с Дарио.

Имате шанс да се научите да карате като него? Невъзможно. А и той настоява, че това не е същността на програмата.

"Да, FXX e нещо като състезателна кола, обяснява ми спецът, а присъствието на красивата "римлянка" и пиарка Беатриче, много помага и на двамата. - Но също така трябва да бъде достъпна и за нашите клиенти.

Разбира се, тя е за екстремно каране. Собствениците й обаче трябва да усещат, че владеят колата, че тя не е твърде опасна за тях.

Най-доброто нещо на FXX е... динамика, динамика и динамика

Въпреки че предавателната кутия и спирачките също са феноменални."

Дарио спира за момент, за да си събере мислите. Все още не казва нищо за салами.

"Виж, това е кола, която наистина можеш да контролираш. Тя е добре балансирана точно до лимита на възможностите. Програмата FXX не е за да се развие отбор от суперталантливи пилоти. Какъв е смисълът, след като имаме Михаел?"

Наистина, Михаел притежава FXX. Кола №30, черна на цвят. Нито един от елитната 29-ка не възразява. Както и от уникалната динамика.

През миналата година на "Нюрбургринг" най-бързият клиент бе с 11 секунди по-бавен от Шумахер.

Явно има хляб в това момче

На "Фиорано" йерархията на времената е следната. Настоящият болид от F1 върти обиколка за 58 секунди. "Енцо" се нуждае от 1 мин и 25 сек, а F430 я прави с 2 сек по-бавно.

Времето на Дарио с FXX е 1:18,06 - с цели 6 сек по-бързо от колата, от която се е родил бутиковият автомобил. Дори с втори човек в колата (аз), пак се целим в това време.

О, Боже.

Нека хвърлим бърз поглед към сградата на музея "Галерия Ферари". Тук можете да откриете всички вулгарно ръмжащи и красиви ферарита. FXX не е красив, но със сигурност може да ръмжи.

Много от класическите модели в музея са аеродинамични като теракотна плочка. Докато FXX не е просто произведение на изкуството, то е

това, което изкуството се надява да бъде след няколко години

Президентът на ФИА Макс Мозли винаги мърмори за нуждата от обмен на високи технологии между "Формула 1" и бъдещите серийни коли. FXX осигурява подобен мост.

Тя включва няколко аеро концепции, които комбинират въздушни отвори, покрити с клапи и свързани със серия от електромеханични механизми, чиято цел е да пренасочат въздушната струя около колата.

Зависи от скоростта. При ниска скорост въздухът охлажда FXX отвътре. Над 240 км/ч ролята му е да осигури максимално сцепление. Умно.

Разбира се, голям спойлер върши същата работа, но и увеличава съпротивлението. А FXX получава ефекта без увеличаване на съпротивлението, нищо че разполага с няколко регулируеми задни крила.

Настройката им зависи от това на коя писта сте. Окончателният резултат е 40% повече прилепяне от "Енцо". Както и повече мощност. Когато за пръв път видях FXX на "Муджело" в края на 2005-а, моторът от "Енцо" бе 6,2-литров V12 с 789 к.с., някъде при 8500 об./мин.

Сега е над 850 к.с. като доказателство, че колата наистина е развита до лимита.

Подобрения са направени в горивния процес, камерата и коляновия вал, както и в ауспуховата система. Предавателната кутия превключва скоростите за 100 милисекунди - дори

болидът на Фелипе не може по-бързо

"Брембо" са доставили специални керамични дискове (398 x 36 мм отпред и 380 x 34 мм отзад); "Бриджстоун" използват проекта да тестват нови сликове, които не са толкова чувствителни на температура.

От началото на програмата през септември няколко FXX-а навъртяха общо 24 754 км. А сега ние ще добавим още 15.

В колата е уникално тясно. Повярвайте ми, нито един от щастливата 29-ка не е редовен клиент на близката сладкарница. Седалките са неудобни дори за стандартите на състезателна кола.

Но на Дарио май това не му пречи. Шейсет години ядене на фетучини и нито следа от ударите на средната възраст.

Кабината на FXX е като скелет. Въглеродните нишки може би са уникално здрави, но изглеждат чупливи. Налице е информационен дисплей от "Маньети Марели" и палци за смяна на предавките от волана, направени от въглеродни нишки.

Но лостчетата на волана не са по-добри от тези във "Фиат Панда". Трябва да си майстор, за да оперираш с педалите за газта и спирачката, които са с еднаква големина. Добре, че спирането не е взето толкова насериозно, както ускорението.

Климатичната система на "Енцо" вече е със стартов бутон, както и с такъв за гасене на мотора, а друг командва настройките за аеродинамиката. Има и няколко копчета, с които да отбиват времето изнервени пасажери.

Ами ако нещо пламне или избухне?

Я по-добре не пипайте нищо.

Дарио е облечен в състезателен гащеризон на FXX и ръкавици. Да, милионите за колата включват и някои екстри, макар че логото на тях не струва. Както и името на модела, ако трябва да сме честни.

Виж, двигателят е на много, ама на много светлинни години от фразата "не струва".

Дори звукът от V12 е едно от чудесата на света. Зад главата ми са разположени 48 опитомени клапана. Макар че вените и кръвообращението на мотора са от "Формула 1", поведението му е културно.

Правим загряваща обиколка.

Това не е просто кола, която има нужда от приспособяване. Излизайки от пита, Дарио ми дава насока. Клапаните не са толкова спокойни сега. 850 "коня" в кола с маса 1155 кг означават ускорение на куршум. А едва сега започваме...

Време е да се запознаем с трасето. "Фиорано" е конструирана през 1972 г. по заръка на Енцо Ферари. Секцията над моста създава усещането, че с "Ферари FXX" ще отидете по-далеч в завоя. Но колата завива точно където трябва.

Мръсният ляв завой в края на основната права е страховит. Боже, седалките са наистина твърди.

В гаража сме. Двигателят е изключен. Механиците на FXX включват лаптопите си. Има един канадски режисьор - Дейвид Кроненберг. Той обича автомобилните състезания и обожава "Ферари". Някои от неговите филми са Videodrome и "Мухата" - за злокобен вирус и машини. Той явно ще хареса FXX с неговите пулсиращи вени.

Тръгваме отново. След встъплението идва и основното шоу - на "метла" в завоите, двигателят реве, черните дебели сликове скубят асфалта в търсене на сцепление на втора предавка. Да, скоростта е висока. Трета. Уау.

Сякаш сте завързан за експлозив

Отново на втора, през дългия десен завой №1. Настанява се чувство за пълно спокойствие на волана, чисто и меко управление.

На трета излизаме от завоя и приближаваме следващия със 153 км/ч. Едва забележимо колата се повдига. Въпреки това имам чувството, че вътрешностите ми ще излетят.

Газ до дупка. Преминаваме през завой №3, спирачките работят активно, след което четвърта и завой на ляво, втора и скорост от 80 км/ч. Тук, между трети и четвърти завой, е любимата за Дарио секция от пистата. Нивото на сцепление е зашеметяващо.

Скок над моста. Знаете ли, че движението е на сляпо и не знаете какво има отсреща? А преди това задницата на FXX занася неочаквано. Дарио контрира с ляв,

избягвайки занасянето още преди да се е случило

Ускорението е феноменално. Лудо. И отново сме на спирачките. Скоростта пада невероятно бързо. Не, тя просто изчезва! Ако не си напълно екипиран със състезателни колани и облекло, направо си свършен.

Все още няма и следа от шофьорско усилие. Завой №5: много е забавен. Но навлизането в него не е забавно. Почти 200 км/ч по хълма и изведнъж втора предавка за завой №6 - тясна фиба. Има презавиване на изхода. Вдигам палци на Дарио и чета задоволство в очите му през визьора. А колко ли пъти го е правил вече?

Завой №7 е епичен. С близо 200 км/ч облизваме бордюра и излизаме по-широко. На шеста и седма летим към завой №8. Това е моята любима секция. На втора предавка сме само с 64 км/ч. Частица време за спокойствие и поемане на въздух. Следва основната права и питът.

Нещо ви подсказва, че ще излетите точно преди левия завой

Но пилотът на "Ферари" знае какво да направи, за да се движи по този начин. Дарио не е напускал пистата от април 1971 г. и скоро няма да го направи.

Срамежливата стойност от 273 км/ч се появява на дисплея, преди да изчезне след заковаването на спирачките до пода. Време на обиколката - 1 минута и 18 секунди.

А новият супер модел на Ферари ще се появи през 2010 г.

Той ще тръгва, спира и вози както FXX, но ще използва нови технологии като регенеративно спиране с улавяне и повторно използване на изразходваната енергия. Подгответе се за нещо извънземно.

Дарио Бенуци не мисли да се пенсионира.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
„Ох, на мама!“ събра бъдещи и настоящи родители на двудневното си събитие

„Ох, на мама!“ събра бъдещи и настоящи родители на двудневното си събитие

Любопитно Преди 1 час

Лектори и експерти дадоха ценни насоки за ранното детско развитие, здравето и спокойствието на родителите

„Полезно, позитивно и с мисъл за родителите“ – Калина Кузманова за събитието на „Ох, на мама!“

„Полезно, позитивно и с мисъл за родителите“ – Калина Кузманова за събитието на „Ох, на мама!“

Любопитно Преди 1 час

На 17 и 18 май 2025 г. в Event Space 2020 в София се проведе едно от най-значимите безплатни събития за бременни и родители

Разкриха причината за сблъсъка на кораб в Бруклинския мост

Разкриха причината за сблъсъка на кораб в Бруклинския мост

Свят Преди 4 часа

Корабът Cuauhtémoc, на борда на който имаше 277 души, удари емблематичната забележителност на Ню Йорк на 17 май

България дава ток на РС Македония и Сърбия заради сривовете в енергийните им системи

България дава ток на РС Македония и Сърбия заради сривовете в енергийните им системи

България Преди 4 часа

Това каза министърът на енергетиката Жечо Станков на брифинг по повод токовите прекъсвания на Балканите

Папа Лъв XIV се срещна със Зеленски

Папа Лъв XIV се срещна със Зеленски

Свят Преди 4 часа

Двамата са провели двучасова лична среща

Украйна под атака: Русия изстреля 273 дрона след мирните преговори

Украйна под атака: Русия изстреля 273 дрона след мирните преговори

Свят Преди 5 часа

Атаките дойдоха два дни след първите преки мирни преговори в Истанбул между представители на Русия и Украйна

Румъния избира президент: Балотаж между националист и кмет

Румъния избира президент: Балотаж между националист и кмет

Свят Преди 5 часа

На балотажа един срещу друг днес се изправят Джордже Симион и Никушор Дан

Ден на България на ЕКСПО 2025 в Осака: Президентът Радев посети българския павилион

Ден на България на ЕКСПО 2025 в Осака: Президентът Радев посети българския павилион

България Преди 5 часа

Днешният 18 май е Ден на България в рамките на световното изложение

Министър Вълчев: Таксита и доброволци са готови до превозват зрелостници за матурите

Министър Вълчев: Таксита и доброволци са готови до превозват зрелостници за матурите

България Преди 5 часа

Ще ангажираме целия автомобилен и автобусен парк на министерството, посочи Красимир Вълчев

Нападение в бар в Билефелд: Полицията издирва въоръжен заподозрян

Нападение в бар в Билефелд: Полицията издирва въоръжен заподозрян

Свят Преди 6 часа

Заподозреният е нападнал хора пред бар през нощта, след което е избягал от местопрестъплението

Демонтираха "Гъбката" - символът на Морската градина в Бургас

Демонтираха "Гъбката" - символът на Морската градина в Бургас

България Преди 7 часа

На мястото ще бъде поставен нов павилион от Община Бургас

Папа Лъв XIV ще има лична среща със Зеленски

Папа Лъв XIV ще има лична среща със Зеленски

Свят Преди 7 часа

Двамата разговаряха в понеделник

Visit Bulgaria - новото дигитално лице на българския туризъм

Visit Bulgaria - новото дигитално лице на българския туризъм

България Преди 7 часа

Националният туристически портал на България вече е с ново име и домейн

Оставяте ли телефона си да се зарежда до леглото си? Ето защо е опасно

Оставяте ли телефона си да се зарежда до леглото си? Ето защо е опасно

Технологии Преди 7 часа

Батерията се загрява по време на зареждане

Два нови златни медала за България при девойките на Европейската купа по художествена гимнастика

Два нови златни медала за България при девойките на Европейската купа по художествена гимнастика

Любопитно Преди 7 часа

Анастасия Калева и Магдалена Вълкова донесоха отличията на финалите на отделните уреди при девойки индивидуално