"Sony Computer Entertainment America" (SCEA) поискали права върху "Шок и ужас" още на 21 март, само ден след началото на войната. В официалното изявление фирмата майка се съгласява с онези, които остро разкритикуваха тази стъпка и признава, че решението на клона й не било съобразено с контекста, в който се използвал терминът. Още в началото говорител на "Sony PlayStation" във Великобритания обаче заяви, че вероятно играта няма да бъде пускана в Европа заради големия обществен натиск и недоволството срещу войната. За заявката на "Сони" към Патентното бюро на САЩ (USPTO) първи писа британският вестник "Гардиън".
"Сони" обаче не бе единствената фирма, харесала ефектната фраза за своите изделия. В Патентното бюро имало повече от десет подобни заявки за регистриране - включително за фойерверки, бельо, бебешки играчки, шампоан, консултантски услуги, дори за пестицити и хербициди. Фирмите обаче често регистрират търговски марки за продукти, които така и не се появяват на пазара, припомнят осведомителните агенции.
Изразът "Шок и ужас" бе формулиран за първи път от военния стратег Харлан Улман в публикация от 1996 г., припомня "Ню Йорк таймс" в колонката си за езикови въпроси. Така авторите описвали тактиката, при която врагът бива подложен на интензивен натиск, за да се предаде почти без бой. Същата стратегия е била препоръчвана от Доналд Ръмсфелд и през 1999 г. при US бомбардировките над бившата Югославия.
"Пълното заглавие на тази книга е "Shock and Awe: Achieving Rapid Dominance" (1996) - пояснява Димитри Иванов във вестник "Сега". - Според авторите Япония капитулирала от шок и ужас след атомните бомбардировки."
Названието "Шок и ужас" придоби гражданственост у нас, но според автора на стратегията точното име е "Шок и страхопочитание", уточнява вестник "Новинар", който тази седмица публикува и интервю с Улман пред български медии.
За разлика от американските компании европейските фирми предпочетоха да бъдат актуални по друг начин - като включиха в рекламите си антивоенни сюжети. Френски производител на матраци започнал да рекламира изделията си с лозунга от 60-те "Правете любов, а не война". На витрината на магазина за италианска мода "Теранова" на централния софийски бул. "Витоша" пък се появи плакат с надпис: "Nothing is lost with peace; everything can be lost with war" (С мира не се губи нищо; с войната може да бъде загубено всичко). Автор на тези думи от 24 август 1939 г. е папа Пий XII. Той е избран на Светия престол в навечерието на Втората световна война, но не успява да предотврати конфликта въпреки усилията си.