Е кипажът на българския кораб "Катя Зет", който заради ледоход заседна в плитчина в Азовско море, чака помощ от украински ледоразбивач.
Корабът плава под флага на карибската държава Сент Винсент и Гренадини, съобщи началникът на ИА "Морска администрация" към Министерството на транспорта кап. Венцислав Иванов.
"Катя Зет" е заседнал до пристанище Приморск в Азовско море в 17 ч. местно време на 28 януари, уточни Иванов.
Екипажът е от 14 души българи и четирима украинци. След засядането към екипажа се е присъединил и морски пилот (лоцман) от Украйна.
Това е задължително изискване, за да може плавателният съд да бъде изтеглен от украински влекач, обясни Иванов.
Всички 19 души на борда се чувстват добре, каза той. Няма опасност за кораба, чието изтегляне предстои.
Посолството ни в Киев се е свързало с ръководителя на Керченското търговско пристанище кап. Валентин Николаевич Пелипенко, който е информирал, че първите опити "Катя Зет" да бъде придвижен с помощта на два бускира са завършили без резултат заради недостатъчната мощност.
Предстои в акцията да се включи мощният буксир "Беларус", който в момента е на курс за изпълнение на друга подобна мисия.
След прибирането на плавателния съд той задължително ще мине на технически преглед, допълва "Дарик радио".
Фирмата, която е наела "Катя Зет" за превоз на 7800 т въглища от Украйна за Бургас, е "Варна шипинг енд трейдинг" (VSTVarna.com).
Тя е уредила единият от влекачите, осигуряващи кораба, да зареди гориво и вода от порт Бердянск, които да достави на борда на заседналия плавателен съд, съобщиха от компанията.
Причината за това е, че запасите са на изчерпване заради дълго продължилата кризисна ситуация.
От фирмата мениджър твърдят, че от 28 януари до днес не са получили отговор на молбите си към украинските власти за съдействие с помощта на специализиран кораб ледоразбивач.
Корабът е отплавал от Бердянск в полунощ на 22 януари.
Заради рязкото влошаване на метеорологичните условия няколко часа след отплаването корабът попада в тежко ледено поле и започва да дрейфа, уточняват от "Варна шипинг енд трейдинг".
Дрейфът в леденото поле е продължил до 25 януари, когато съдът засяда в плитчина. Едва тогава е бил изпратен буксирът "Портовик" от пристанището на Мариопол, който достига до "Катя Зет" след 24 часа.
След повече от денонощие работа корабът е освободен, но два часа след това "Портовик" е получил заповед да остави "Катя Зет".
16 часа след освобождаването и изминати едва четири мили корабът
отново попада в плитчина, пише в съобщението на фирмата мениджър.
Днес "Варна шипинг енд трейдинг" са поискали съдействие и от Министерството на външните работи.
Азовско море е характерно с това, че концентрацията на сол в него е твърде малка, заради което го определят като "сладко". Освен това морето е плитко и всичко това го прави особено опасно и рисково за корабите през зимата.
Правило в подобна ситуация е плавателните съдове да не пътуват самостоятелно, а в групи по няколко и задължително да бъдат предвождани от ледоразбивач, казаха още специалистите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!