С лед осем години работа всеки новопостъпил учител ще може да получи няколко пъти по-висока заплата, обяви министърът на образованието и науката Даниел Вълчев.
Изобщо не е ясно обаче какво означава това "няколко пъти" и колко пари ще са нужни, за да нарастват възнагражденията.
В момента средната учителска заплата е 400 лв.q до края на годината трябва да достигне 500 лв.
Вълчев е представил пред синдикатите и работодателите модел за кариерно развитие на учителите, който предвижда
5 степени - младши учител, учител, старши учител, главен учител, учител методик.
Младшият учител ще се назначава на срочен трудов договор и адаптационен период 2 години, с възможност за удължаване с още една година.
Само че, според синдикатите такава практика ще влезе в противоречие с действащия Кодекс на труда.
Критериите за преминаване в по-висока длъжност са стаж, допълнителна квалификация и състезателност. Повишението ще се дава при поне две години стаж и курс за повишаване на квалификацията. Министърът предлага тези курсове да се плащат от държавата, а не от самите учители, както е сега.
За 9 години младши учител може да израсне до учител методик. Според работодателите периодът на израстване трябва да е 12-15 години. Директор пък ще може да става учител с минимум 5 години стаж, който успешно е издържал национален изпит за придобиване на директорска правоспособност.
И в момента учителите имат 5 професионално-квалификационни степени, но за преминаване в по-висока е достатъчна само една година практика. Всяка степен носи от 5.50 до 47 лв. към заплатата.
Основната заплата на висшист без стаж и квалификация е 272 лв., а на педагог с повече от 25 г. стаж и с най-висока квалификация - 387 лв.
Според Вълчев разликата между най-ниската и най-високата степен трябва да е в пъти. Хората трябва да бъдат стимулирани да остават в професията и различията да бъдат такива, че човек да вижда смисъл да полага усилия за повишаване на квалификацията си, каза той.
Синдикатите, работодателите и министерството са се разбрали, че
учителите сами ще решават как да се разпределят парите за диференцираното заплащане.
Педагогическият съвет на всяко училище ще преценява дали да раздаде на всички поравно, или да поощри само добрите преподаватели.
По плановете на министерството новата система за определяне на заплатите може да бъде приета тази есен като елементт онт нов закон за училищното образование, но ще действа от 2008 г.
По-рано учителският синдикат към "Подкрепа" и две софийски училища заплашиха, че ще бойкотират диференцираните заплати. Твърдят, че предвижданите критерии за оценяване на труда не са приложими, а парите са обидно малко.
Под натиска министър Вълчев отстъпи и предложи министерството да превежда парите на училищата според броя на педагозите, а колективите сами да ги разпределят.
Преди няколко дни министърът обеща и 25% увеличение на заплатите от януари. Необходимите 185 млн. лв. годишно щели да дойдат от икономии в администрацията.