Еа а ли в автомобилния свят има други думи, които да звучат толкова величествено, всяващи респект и почитание, колкото словосъчетанието Rolls-Royce. Тази марка автомобили наред с много други неща като пари власт и снобарство поставя хората, които ги карат под един знаменател. Ако някой ви попита каква кола имате и вие му отговорите Mercedes или BMW, вероятността да последва втори въпрос "Колко струва, 2000 или 200 000 лв." е голяма. Ако обаче отвърнете на първия въпрос с думичките Rolls-Royce, едва ли бихте могли да се изразите по-ясно. Втори въпрос просто няма да последва. За разлика от всички други производители "английският благородник" няма скъпи и евтини модели. В неговия случай можем да говорим за скъпи, много скъпи и по-скъпи от много скъпите. В този брой на любимият ви седмичник ще се спрем на една нова категория Rolls-Royce, а именно най-скъпият измежду много скъпите, скъпи модели.
Пред широката публика бе представен новият Rolls-Royce Phantom. Тази уникална кола може да бъде приета по два начина. Или като един обикновен, малко по-голям, по-луксозен и по-скъп Rolls-Royce или като поредния баварски отговор на щутгарската атака. По габарити, лукс, представителност и блясък, британският Phantom попада в класа, в който се подвизава само още един единствен автомобил в целия свят, новият Maybach. За разлика от Щутгартската суперлимузина баварският сноб залага много повече на ретроелементите. Докато при Maybach те са само загатнати, при Phantom носталгия към миналото блика буквално от всеки детайл. Арматурното табло е в стил 50-те години и човек не може да разбере дали наистина не е произведено тогава и преаранжирано днес. Огромната радиаторна решетка ни връща дори още по-назад във времето, към 30-те и силно контрастира с правоъгълните биксенонови фарове. Задните врати се отварят в противоположна на предните посока. Дължината на изпънатата каросерия е 583 мм или с единадесет см повече от късата версия на Maybach. Височината на призрачния автомобил от 1.63 м обаче е с шест см повече и от двете версии на Щутгарския конкурент.
Много изненади очакват бъдещите клиенти и по отношение на оформянето на задната седалка. Силно тонираните стъкла, малкият заден прозорец и преградата от шофьорския отсег гарантират дискретност. Седалките отзад са с интересна конфигурация, разположени значително по-високо от предните, за по-добра видимост напред. Клиентите ше имат възможност да избират между два варианта. Единият е тип "Канапе" или цяла седалка, а другият е тип "Театър" с две седалки които са за по един пасажер, както е формулата при Maybach, разделени една от друга с голяма средна конзола, в която по желание може да се монтира барче или други средства за забавление на пътуващите.
Теглото на колата е 2485 кг, малко повече от VW Phaeton W 12 или с 250 кг по-малко от Maybach 57. все пак тези стойности никак не са малки и напълно натоварен Phantom-ът достига над 3 т.
Съвсем естествено е, за такъв солиден автомоби да се подготви и подходящ двигател. Работният обем на V-образния осмак е 6750 куб. см. максималната мощност от 4600 к.с. при 5350 об.мин. отстъпва на тази при Maybach, но не бива да се забравя, че двигателят, разработен от BMW е атмосферен, без турбокомпресор. Въпреки това максималният въртящ момент достига 720 Nm при 3500 об.мин., а при едва 1000 об.мин. той вече е достигнал 75% от стойността си. Тези невероятни мощности се предават към пътя чрез задните колела, а до тях достигат през шестстепенна автоматична скоростна кутия.
По скорост и динамика Rolls-Royce Phantom отстъпва на прекия си конкурент Maybach съвсем малко. Ускорението от място до 100 км/ч се осъществява за 5.9 сек., а максималната скорост е ограничена по елктронен път до 240 км/ч.
Хубавите неща си имат своята цена, а за този великолепен автомобил тя е подобаващо астрономическа. За базовата версия ще трябва да се разделите с 351 000 Евро. Годишното производство ще се изчерпва с 1000 бройки.
Реално видение (Автосалон)
Едва ли в автомобилния свят има други думи, които да звучат толкова величествено, всяващи респект и почитание, колкото словосъчетанието Rolls-Royce. Тази марка автомобили наред с много други неща като пари власт и снобарство поставя хората, които ги карат под един знаменател. Ако някой ви попита каква кола имате и вие му отговорите Mercedes или BMW, вероятността да последва втори въпрос "Колко струва, 2000 или 200 000 лв." е голяма.
24 януари 2003, 12:05