1

Прочутият часовник Биг Бен, един от символите на британската столица, попаднал в епицентъра на друга първоаприлска шега, замислена отново от Би Би Си. През 1980 г. излъчва репортаж, според който часовниковият механизъм на Биг Бен ще бъде заменен с кварцов, а камбаните и циферблатът щели да отстъпят място на дигитален дисплей. Причината? Така Биг Бен щял да бъде в крак с времето.

Стотици възмутени британци прегрели телефоните на Би Би Си, но британските журналисти не спрели дотук. В предаването си на японски станцията съобщава, че стрелките на легендарния часовник ще бъдат подарени на първите четирима слушатели, които успеят да се свържат със студиото.

Сред хилядите позвънили имало и един японски яхтсмен, който прекосявал Атлантическия океан и изпратил офертата си по бордовата радиостанция.

"Титаник" в Ламанша

През 2001 г. хиляди англичани били подмамени да се съберат на ветровита и както ще се окаже - опасна скала в Бийчи Хед, източен Съсекс, с надеждата да зърнат копие на прочутия презокеански лайнер "Титаник".

Виновник за това било радио Southern FM, което обявило че на първи април в толкова и толкова час копие на "Титаник", спуснато на вода в корабостроителниците AFD, ще прекоси Английския канал, както британците упорито наричат Ламанша.

Хората заприиждали отдалеч, някои дори изминали повече от 100 км., за да видят кораба, и полицията се видяла в чудо ? дори заградила района и въвела нещо като пропускателен режим. Огромната скала не издържала тежестта на събралото се множество и се пропукала. Слава Богу, всичко завършило благополучно, тъй като скалата се срутила в морето едва няколко дни по-късно.

Никсън президент!

Американското национално обществено радио шокира своите слушатели на 1 април 1992 г., като в своята програма Talk of the Nation обявява, че Ричард Никсън е предприел изненадващ ход, обявявайки току-що кандидатурата си за предстоящите президентски избори.

Кампанията му щяла да се проведе под мотото: "Не съм направил нищо лошо и няма да го направя отново!" (I didn't do anything wrong and I won't do it again!)

Съобщението е придружено с откъси от речта на Никсън, с която бившият президент, принуден да подаде оставка заради скандала "Уотъргейт", обявява кандидатурата си. Слушателите реагират мигновено, изразявайки възмущението си.

Едва във второта половина на предаването водещият Джон Хокънбъри разкрива, че това всъщност е шега, а гласът на Никсън е имитиран умело от комика Рич Литъл.

26-дневен маратон

През 1981 г. "Дейли Мейл" публикува история за злощастен японски бегач на дълги разстояния на име Кимо Накаджими, който участвал в Лондонския маратон, но вследствие на грешка в превода разбрал, че трябва да бяга не 26 мили, а 26 дни.

Според "Дейли Мейл" Накаджими се намирал в момента някъде по пътищата на Англия, продължавайки да тича и изпълнен с решимост да спечели маратона. Според вестника мнозина го били виждали, но никой не успял да го спре.

Грешката в превода била приписана на Тимъти Брайънт, който дори заявил пред репортер на "Дейли Мейл": "Преведох правилата и му ги изпратих. Но все пак уча японски едва от две години и явно съм допуснал грешка."

Англичаните, които били запознати от пресата с историите на неколцина японски войници, които така и не разбрали, че Втората световна война е свършила и продължили години наред да се крият от "врага" в джунглите на Югоизточна Азия, с лекота повярвали на статията.

Маунт Еджкум в пламъци!

Тава е спящ вулкан край градчето Ситка в Аляска. На 1 април 1974 г. над кратера се издигат облаци черен дим, които хвърлят в паника местните жители, които се страхуват той да не избухне. Бързата проверка показва, че в кратера горят стотина стари автомобилни гуми, подпалени от местния шегаджия Порки Бикар.

През 1997 г. след като по кината излиза филмът "Вулкан" с Томи Лий Джоунс, една телевизионна станция в Лос Анджелис използва кадри от кинолентата, представяйки ги като новинарски репортаж за истински вулкан, избухнал в центъра на Ел Ей.

И тъй като става въпрос за първоаприлски шеги, довели до страх и паника, може би тук му е мястото да припомним онова предаване на "Ку-ку" от 1991 г., което макар да твърдеше, че ситуацията около АЕЦ "Козлодуй" е под контрол, внушаваше тъкмо обратното. При това само 5 години след трагедията в Чернобил.

Акули в Мичиган

През 1981 г. вестник "Хералд Нюз" в Роскомън, Мичиган, съобщава, че в най-скоро време в три езера в северната част на щата ще бъдат пуснати 2000 акули. Това било част от програма за "задълбочено изследване на размножителните навици на няколко вида сладководни акули".

Вестникът цитира и представител на Националната биологическа фондация, според когото в езерата щели да бъдат пуснати и "големи бели акули, сини акули и акули-чук", които първоначално щели да "изяждат по 10 кг риба дневно, а впоследствие и повече".

Вестникът изразява и загрижеността на местни официални лица, според които акулите можело да представляват заплаха за плувците и рибарите. "Хералд Нюз" получава стотици възмутени писма в отговор на тази първоаприлска шега.

Операция "Паралакс"

На 1 април 1979 г. лондонското Capital Radio разкрива правителствен план, наречен "Операция "Паралакс". Целта му била да синхронизира британския календар с този на останалия свят, тъй като Великобритания постепенно била избързала с 48 часа спрямо останалите страни и за да бъде коригирана ситуацията, се налагало да бъдат "отменени" (т. е. прескочени) 5 и 12 април.

Наивните, но практични англичани, които се вързали на тази безумна измислица, започнали да звънят в редакцията на радиото с въпроси като дали ще получат надници за тези два дни, какво да правят, ако рождените им дни се падат на тези дати, и прочие.

Развалена кόла

През 1996 г. компанията Virgin Cola информира обществеността, че грижейки се за здравето на своите клиенти, е разработила революционна технология, която вече е вградена в кутийките с нейните безалкохолни напитки.

Когато срокът на годност на кόлата изтичал, течността в кутийката реагирала с метала и цветът му се променял в яркосиньо. Затова от Virgin Cola предупреждавали клиентите да не купуват яркосини кутийки.

Къде е уловката? Кутийките на Virgin Cola са червени, а само няколко седмици по-рано "Пепсни" лансирали на пазара новите си кутийки. Те били яркосини.

Сан Сериф

През 1977 г. британският вестник "Гардиан" публикува специално приложение, посветено на Сан Сериф, малка островна република в Индийския океан. Статиите описват географията и културата на екзотичната нация.

Двата най-големи острова се наричат Ъпър Кейс и Лоуър Кейс, столицата е Бодони, а държавата се управлява от генерал Пика. Други големи градове са Ариал, Емс и Порт Кларендън, най-голямото пристанище в Лоуър Кейс е разположено в Хелветик Бей, анай-прочутият плаж е Кокобанана Бийч.

Телефоните на "Гардиан" прегрели, тъй като хиляди читатели потърсили повече информация за това идилично кътче в тропиците. Явно никой от тях не съобразил, че почти всички имена на хора, градове, местности и прочие в Сан Сериф са заимствани от типографията.

Сандвич за леваци

През 1998 г. Burger King публикува на цяла страница в "Ю Ес Ей Тудей" реклама на нов продукт - бургер за леваци (Left-Handed Whopper), предназначен за онези 32 млн. американци, които си служат по-добре с лявата, отколкото с дясната ръка.

Според рекламата, новият бургер имал същите съставки като оригиналния Whopper, но те били завъртяни на 1800 , така че центърът на тежестта на сандвича да се падне отляво за по-голямо удобство на леваците.

На следващия ден Burger King публикува прессъобщение, което разкрива, че бургерът за леваци е първоаприлска шега, но това не пречи на хиляди американци да влизат в заведенията от веригата, търсейки новия сандвич. Успоредно с това много други клиенти започнали да искат "сандвич за десняци".

Новости от Бе Ем Ве

Очевидният факт, че англичаните са най-лековерният народ, е оценен по достойнство от Бе Ем Ве. По традиция на всеки 1 април баварският производител на автомобили публикува на страниците на британската преса реклами, описващи несъществуващи технически нововъведения.

Веднъж става въпрос за миниатюрна чистачка, която чисти емблемата на предния капак, друг път - за изобретяването на автомобил без волан, който се управлява с гласови команди и с поглед, за предно стъкло, от което насекомите отскачат, без да се размажат, за гуми, които се помпат от арматурното табло, за система, която лъже полицейските радари, че скоростта, с която се движи автомобилът, е по-ниска с 30 км/ч от реалната, или за технология, която изписва думите на водача на предното стъкло, така че шофьорите, движещи се отпред, да могат да ги прочетат.

Taco Liberty Bell

На 1 април 1996 г. шестте най-големи американски вестника, включително "Ню Йорк Таймс" и "Вашингтон Пост" публикуват на цяла страница обява, според която веригата заведения за бързо хранене Taco Bell е купила Камбаната на свободата (Liberty Bell, един от най-святите символи за американците, камбаната, която на 8 юли 1776 г. призовала гражданите на Филаделфия да се съберат на площада и да чуят Декларацията за независимостта) и тя вече ще се нарича Taco Liberty Bell.

Стотици възмутени граждани се стекли към павилиона в Националния исторически парк във Филаделфия, където се пази камбаната, а журналистите атакували с въпроси Майк Маккъри, прессекретар на Белия дом.

Той обаче излязъл с чест от положението, заявявайки, че правителството е продало не само Камбаната на свободата, но и мавзолея на Линкълн, който вече щял да се нарича Ford Lincoln Memorial.

Най-голяма била печалбата на Taco Bell - 6-те реклами във вестниците стрували 300 000 долара, но генерирали отразяване, което се оценява на 25 млн. долара. Отделно от това, на 1 и 2 април продажбите на Taco Bell скочили с 1 млн.

Намалена гравитация

На 1 април 1976 г. британският астроном Патрик Мур заявява по Би Би Си Радио 2, че в 9,47 ч ще станат свидетели на изключително рядко астрономическо явление - планетата Плутон ще мине зад Юпитер и ще породи гравитационна аномалия, вследствие на която земното притегляне ще отслабне.

Мур уведомил слушателите, че ако точно в този момент подскочат във въздуха, ще изпитат неподозирана лекота. В 9,48 стотици хора вече звънели в радиото, за да съобщят, че те са изпитали необикновеното усещане. Една жена дори заявила, че тя и нейните приятелки се издигнали над фотьойлите си и левитирали във въздуха.

Смущения от сутиени

Британският вестник "Дейли Мейл" отбелязва първия ден на април през 1982 г. със статия, озаглавена "Повредата не е във вашия телевизор, а във вашия сутиен" (Do not adjust your set - it could be your bra!).

В нея се обяснява как местен производител пуснал на пазара 10 000 сутиена с необичаен дефект. Банелите им били изработени от специална медна тел, предназначена за противопожарните аларми. Когато въпросната медна тел влезе в реакция с найлона и телесната топлина, тя създава статично електричество, което на свой ред смущава телевизионните и радиовълните.

В статията се казва още: "Смущенията в телевизионните предавания, от които през последните седмици се оплакват зрители от всички краища на Великобритания, са причинени не от необичайни атмосферни условия, а от 10-те хиляди сутиена".

Вестникът призовава жените да се подложат на прост тест, за да установят дали техният сутиен е от въпросната партида: "След като носите сутиена поне половин час, свалете го и го размахайте над телевизора".

Статията е илюстрирана със снимка на модел, която размахва сутиена си над телевизора. След като прочел статията, главният инженер на "Бритиш Телеком" светкавично наредил на колежките си да проверят какъв тип сутиен носят.

Реколта от спагети

На 1 април 1957 г. 8 милиона зрители на новинарското предаване "Панорама" (отново на Би Би Си) гледат репортаж, който разказва как благодарение на меката зима и успешната борба с гъгрицата (житен вредител от разред бръмбари) швейцарските фермери се радват на изобилна реколта от спагети.

Зрителите виждат как швейцарски селяни берат спагети, които висят на гроздове по клоните на дърветата. Хиляди британци се връзват на шегата и звънят в Би Би Си, за да питат как могат да се сдобият с фиданки и да започнат да отглеждат собствени спагети-дървета.

На тези въпроси от апаратната на телевизионното студио дипломатично отговаряли, че зрителите "трябва да поставят клонче от спагети в кутия с доматен сос и да се надяват на най-доброто". Или с други думи, какъвто въпросът, такъв и отговорът!

Проблемът Y2K

През 1999 г. една канадска радиостанция влиза в "заговор" с Warner Music и Universal Music и уведомява слушателите си, че с настъпването на новото хилядолетие ще се сблъскат с проблем, аналогичен с този при компютрите, и аудиоуредбите няма да бъдат в състояние да разчитат CD­-та, произведени преди 2000 г.

За щастие, казва водещият, има решение. Специални холограмни стикери позволявал на плеърите да четат "старите" дискове. Въпросните стикери щели да бъдат продавани по 2 долара парчето.

Възмутените слушатели веднага блокирали телефоните както на радиостанцията, така и на двете музикални компании с настояване стикерите да бъдат раздавани безплатно. Те продължили да звънят, дори след като водещият признал, че това е само шега.