С игурно си мислите, че компютърните клубове са пълни с младежи на крехка възраст, които настървено стрелят по всевъзможни демони. Веднъж попаднал в тази среда, човек трудно забравя гледката.

И вероятно това е причината да запази до края на живота си чувството, че геймърите задължително са деца и тийнейджъри.

Истината обаче е друга. По домовете вече е пълно с татковци (в редки случаи - и майки), преминали тридесетте години, които играят с подобен ентусиазъм. При това на почти същите игри.

Именно те носят най-голeми приходи на индустрията, която всячески се опитва да се нагоди към техните променящи се предпочитания. Индустрия, чиито приходи вече се съизмеряват с кинопроизводството.

По данни на Screen Digest, публикувани на сайта на Би Би Си, за изминалата година приходите от компютърни и конзолни игри възлизат на почти 15 млрд. долара. Застаряването на геймърите води и до все по-засилено потребление на онлайн базирани заглавия.

А компаниите производители, освен че се опитват да се нагодят към новите вкусове, изграждат стратегия за извличане на максимална печалба от трансформирането на този сегмент от развлекателната индустрия.

Възрастовото разделение

Тезата "играят само децата" започва да се пропук?ва още през 2003 г. Според тогавашно проучване на InernetNews непълнолетните потребители на видео- и компютърни игри по това време вече са едва 29,7%.

От изследването става ясно, че геймърите на възраст между 18 и 35 години са 2,7%, а тези, които вече са празнували 35-ия си рожден ден, са над 41%.

През следващите години тази тенденция се запазва. Средната възраст на играещите се увеличава все повече и повече.

Днес над половината потребители на компютърни игри и конзоли са навършили 30 години. Т.е. те вече са напълно платежоспособни хора, разполагащи изцяло със свободното си време и свободната преценка да го прекарат по един или друг начин.

Именно този факт поставя нови хоризонти за развитие пред компаниите, които разработват компютърни и конзолни игри.

Пазарни рефлексии

Днес битката за сърцето на потребителя на компютърни игри се вихри с пълна сила. Все повече производители и разпространители осъзнават, че сигурните печалби се крият в онлайн продуктите.

Създаването на паралелни виртуални светове гарантира на поддържащите ги фирми сигурни ежемесечни доходи под формата на абонаментни такси, чиято основна част едва ли се генерира от спестяванията на 15-годишни младежи.

В теоретичен план гейм индустрията може да бъде разделена на три сегмента - компютърни, конзолни и онлайн базирани игри. От известно време последният навлиза все по-агресивно в останалите два.

Успоредно с това се наблюдава усложняване на игрите, продиктувано от увеличаването на средната възраст на геймърите. Хората, които преди десет години са харесвали по-неангажиращи заглавия, днес търсят стимулиращи мисълта предизвикателства, все повече реализъм и визия, която максимално да се доближава до реалността.

Аудиторията от работещи, платежоспособни геймъри променя не само игрите, но и бизнес модела на създателите им.

Особено добър пример за това е компанията Linden Labs - създателите на онлайн продукта Second Life ("Втори живот"). В неговия виртуален свят ежедневно се генерират хиляди банкови транзакции, тъй като виртуалната валута в играта може да се обменя съвсем официално за пари от реалния живот.

"Втори живот"

Second Life е онлайн игра, известна с либералното си устройство. Попадайки в нея, човек може да прави почти всичко - да твори, да стартира собствен бизнес и дори да генерира приходи в истинска валута.

На пръв поглед всеки може да се регистрира и заживее своя втори живот напълно безплатно. На практика обаче, след като попаднете във виртуалния свят, ще се сблъскате с редица разходи - покупки на дрехи, аксесоари, земя и т.н.

Любопитен факт е, че по подобие на реалността тези от вас, които имат желанието да притежават земя или друг вид недвижимо имущество, биват облагани с данъци.

Транзакциите в играта се извършват с виртуална валута, наречена линден долари. Те се разменят за щатски долари в курс от порядъка на 250 към 1. Печалбата, генерирана от Linden Labs, постоянно нараства.

Увеличава се и броят потребители - към момента те са над пет и половина милиона. На всеки 24 часа в играта се харчат почти два милиона линден долара, или около 8000 истински щатски долара.

Време за абонаменти

Най-съществената промяна в модела на игрите, която значително е повлияна от изменените геймърски вкусове, е навлизането на абонаментната система - плащането на месечна такса.

Т.е. игрите постепенно мигрират от продукт, който се закупува еднократно, в услуга. И ако в Second Life потребителят е освободен от подобни задължения, то има други игри, които се уповават именно на добре познатата формула "плати и играй".

В популярната онлайн ролева игра World of Warcfart например всеки потребител ежемесечно заплаща своя акаунт. Таксата, която се превежда на сметките на поддържащата компания, варира между 11 и 15 евро за Европа.

Това обаче, изглежда, не възпира устрема на хората да населяват тази фентъзи реалност. Регистрираните потребители само в World of Warcraft вече са над осем и половина милиона - повече от гражданите на България.

През последните 15 години гейм индустрията преживя множество трансформации. Сега обаче е на път да се превърне в нещо по-значимо от развлекателен бизнес.

Днес все повече работещи хора на средна възраст търсят позитивни емоции във виртуалните светове, вместо да инвестират своето свободно време в традиционни развлечения като кино, телевизия, хобита и т.н.

И ако продължавате да се чудите кое прави онлайн игрите толкова привлекателни, просто посетете някое виртуално приключение. Ако не друго, поне вече знаете, че едва ли сте прекалено възрастни, за да го направите.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Неврохирургът д-р Петров напусна “Игри на волята” след зрелищна елиминационна битка

Неврохирургът д-р Петров напусна “Игри на волята” след зрелищна елиминационна битка

Любопитно Преди 5 часа

Програмистът Александър, треньорът по борба Дино и миньорът Теодор-Чикагото продължават напред в надпреварата

СГС остави в ареста общинските съветници Йордан Кателиев и Николай Стефанов

СГС остави в ареста общинските съветници Йордан Кателиев и Николай Стефанов

България Преди 5 часа

Адвокатите на двамата обвиняеми заявиха, че ще обжалват решението на съда

Нови два самолета F-16 Block 70 пристигнаха в България

Нови два самолета F-16 Block 70 пристигнаха в България

България Преди 8 часа

Самолетите кацнаха в Трета авиационна база в Граф Игнатиево

ЕК одобри плащане за България по НПВУ

ЕК одобри плащане за България по НПВУ

България Преди 8 часа

Но предлага временно да отложи част от него

Прокуратурата разпита отново бившия зам.-кмет на Варна

Прокуратурата разпита отново бившия зам.-кмет на Варна

България Преди 9 часа

Диан Иванов е сочен за основен свидетел срещу кмета Благомир Коцев

ЕС удължи санкциите срещу руски граждани и организации

ЕС удължи санкциите срещу руски граждани и организации

Свят Преди 9 часа

Засегнати са 47 физически лица и 15 организации

Влак помете велосипедист на прелез в Пловдив

Влак помете велосипедист на прелез в Пловдив

България Преди 10 часа

Инцидентът е станал при спуснати бариери на ул. "Пещерско шосе", жертвата е млад мъж

Сарафов се срещна с главните прокурори на Литва и Румъния

Сарафов се срещна с главните прокурори на Литва и Румъния

Свят Преди 10 часа

Борислав Сарафов проведе поредица от двустранни срещи с ръководители на прокуратури от държавите-членки на ЕС

Капитан на танкер от руския "сенчест флот" отива на съд във Франция

Капитан на танкер от руския "сенчест флот" отива на съд във Франция

Свят Преди 11 часа

Тримата членове на екипажа на петролния танкер бяха обвинени, че са влачили котвата по морското дъно, повреждайки пет подводни кабела в залива на Финландия

Парламентът забрани колите на НСО за президентската администрация

Парламентът забрани колите на НСО за президентската администрация

България Преди 11 часа

В четвъртък депутатите отнеха и правомощията на президента да подписва укази за назначаването на шефове на служби

Тайните в „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи

Тайните в „Тайната вечеря“ на Леонардо да Винчи

Любопитно Преди 11 часа

„Тайната вечеря“ е не само сред най-известните картини на Леонардо, но и сред най-разпознаваемите в целия свят

<p>Откриха&nbsp;съкровище на стойност $1 млн. край Флорида</p>

Отдавна изгубено испанско съкровище на стойност $1 млн. е открито край бреговете на Флорида

Любопитно Преди 11 часа

"Всяка монета е частица от историята – осезаема връзка с хората, които са живели, работили и плавали по време на Златния век на Испанската империя"

Тетрадка с имена и 15 000 лева в къща в Алеко Константиново

Тетрадка с имена и 15 000 лева в къща в Алеко Константиново

България Преди 11 часа

Мъж предлагал облага на граждани, с цел да ги склони да упражнят правото си на глас

Бургас, Монтана и Перник са в бедствено положение

Бургас, Монтана и Перник са в бедствено положение

България Преди 12 часа

ДНСК ще бъде изпратена на място, за да се установи дали има отклонения в строителството