0

П родажбите на нови автомобили в Европа са намалели с 26% през януари - рекорден спад за четвърт век, сочат данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители, цитирани от информационните агенции. Официалният доклад ще бъде публикуван в петък.

През декември продажбите са намалели средно със 17%, а през януари най-голям спад е отчетен в Испания, където са били продадени с 43% по-малко автомобили, отколкото през януари 2008 г.

Според експерти

тази година продажбите на световния пазар на коли ще продължат да намаляват

до 55 милиона автомобила спрямо 63 милиона миналата година.

Големи индустриални държави, начело с Франция и Германия, са готови да предприемат протекционистки мерки в защита на своята автомобилна индустрия, които засягат други европейски страни, особено в Източна Европа.

За изход от ситуацията Европейската комисия и Чехия, която е ротационен
председател на ЕС, ще организират извънредна среща на върха на ЕС на 1 март.

Русия не остана встрани от кризата на европейското автомобилостроене, посочва ИТАР-ТАСС. Брюксел прие изключително отрицателно решението на руското правителство да увеличи вносните мита за чуждестранни марки и го окачестви като противоречащо на пазарните принципи и правилата на Световната търговска организация (СТО), към която Русия възнамерява да се
присъедини.

Най-голямата европейска автомобилостроителна група

"Фолксваген" (Volkswagen AG) обяви, че продажбите й са намалели с над 21% през януари

заради световната икономическа криза, ограничила търсенето.

Германската компания посочи, че продажбите на автомобили с марката "Фолксваген" са спаднали с 14% до 246 700 броя в целия свят спрямо 287 500 коли за същия месец на 2008 г.

Общите продажби на групата, включващи и други марки като "Ауди" (Audi), "Шкода" (Skoda) и "Бентли" (Bentley), са намалели с 21,3% до 382 хил. превозни средства в сравнение с 485 300 през януари миналата година.

Френската автомобилостроителна компания Пе Ес А "Пежо-Ситроен" (PSA Peugeot Citroеn) отчете загуба от 343 млн. евро за 2008 г. спрямо печалбата от 885 млн. долара през 2007 г.

Освен това компанията предвижда

доброволно напускане на 11 хил. служители в Европа тази година.

Президентът на компанията Кристиян Стреф посочи, че очаква първите шест месеца на тази година да бъдат особено тежки, а като цяло за 2009 г. ще бъде година на загуба за групата. Целта е тя да стане отново рентабилна през 2010 г.

В перспективата на продължителна рецесия приоритетите ще бъдат да се съсредоточат всички усилия към намаляване на складовите наличности. Компанията очаква свиване на автомобилните пазари в Западна Европа с 20% през 2009 г.

През 2008 г. продажбите на "Пежо-Ситроен" са спаднали със 7,4% до 54,4 милиарда евро.

В понеделник френският президент Никола Саркози оповести отпускането на допълнителна помощ за автомобилостроенето на обща стойност 7,8 млрд. евро, включително заеми от 3 млрд. евро на всяка от компаниите Пе Ес А "Пежо-Ситроен" и "Рено" (Renault) при условие, че запазят заводите си във Франция.

Това условие бе остро разкритикувано от Чехия и Словакия, които обвиниха Париж в протекционизъм. Към края на 2007 г. "Пежо-Ситроен" имаше 207 850 служители в цял свят, 113 710 от които във Франция.

В понеделник компанията обяви, че няма да закрие нито един завод и няма да съкращава позиции във Франция в замяна на държавен заем от 3 млрд. евро.
През ноември Пе Ес А обяви план за доброволно напускане на 3550 служители от автомобилостроителното й подразделение във Франция.

Най-голямата американска автомобилна група

"Дженерал мотърс" (General Motors Corp.) обяви плановете си да съкрати 10 хил. работни места по света

и да понижи заплатите на служителите си с 10% в усилията да докаже на Вашингтон, че е жизнеспособна компания, предават информационните агенции.

"Дженерал мотърс" се опитва да не изпусне правителствените кредити на стойност от 13,4 млрд. долара, които могат да бъдат спрени, ако компанията не представи план за оцеляването си.

Около 3400 от общо 29 500 работници на компанията в САЩ ще бъдат освободени до май, обяви "Дженерал мотърс", цитирана от американската агенция за финансова информация Блумбърг (Bloomberg).

Президентът на компанията Рик Уагънър, който понижи заплатата си до 1 долар годишно, съобщи, че ще коригира заплатите и бонусите за чуждестранните работници. Заплатите на служителите на компанията в САЩ ще бъдат намалени с 10%.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@