"София е милионен град с инфраструктура на средноголямо село." Това обяви наскоро главният архитект на столицата Петър Диков, след като запозна общинските съветници с 4-годишната програма на неговия екип за отпушване на движението в града. За изпълнението й са нужни близо 1.5 млрд. лв., от които повече от половината трябва да осигури Столичната община.

Очаква се държавата да участва в проектите с 300 млн. лв., 200 млн. лв. главният архитект се надява да привлече от фондовете на Европейския съюз и 100 млн. лв. от публично-частно партньорство. Засега нито лев от необходимите милиард и половина не са осигурени, което оставя изходът от транспортния ад в столицата на ниво идеи без финансиране.

Неизградени рингове блокират движението

Съществуващата структура на уличната мрежа в София е радиална, но с недоизградени рингове, пише в анализа към 4-годишната инфраструктурна програма на арх. Петър Диков.

Основен проблем според специалистите е фактът, че поради липсата на високоскоростни трасета, които да свързват отделните части на града, болшинството автомобили минават през централната градска част, натоварвайки центъра на София с транзитно движение.

От 1988 г. до 2001 г. броят на автомобилите в столицата се е удвоил - от 205 автомобила на 1000 жители на 435 коли на 1000 души. Още по-бързо расте и процентът на хората, които ежедневно ползват колите си.

Центърът за икономическо развитие представи наскоро изследване за трафика в София, изводите от което бяха, че делът на хората, които се придвижват в столицата с автомобил, от 1991 г. досега е нараснал три пъти - от 6 на 18 на сто.

Повечето от най-натоварените улици и булеварди са твърде тесни за количеството леки коли, които трябва да поемат всеки ден, твърди главният архитект на София. Тезата му е ежедневие за столичани, които всяка сутрин засядат в задръстването я по бул. "Цариградско шосе" или по "Евлоги Георгиев", я по бул. "Васил Левски" или в някое от другите "основни" градски трасета.

Отделно сегашната инфраструктура силно затруднява връзката между югозападната и източната част на града и затова спешно трябва да се изградят нови свързващи маршрути.

Износеният автопарк на градския транспорт, липсата на отделни ленти само за автобуси и тролеи и оттам пълното обезсмисляне на графика за движение на обществените превозни средства допълнително утежняват обстановката, защото това е една от причините активните столичани все по-често да разчитат на колите си, за да се придвижат до мястото, където работят.

Оттам задръстванията стават още по-кошмарни, а замърсяването на града с вредните автомобилни газове е на път да премине критичните стойности.

Плановете за нови трасета и разширения

Програмата за подобряване на инфраструктурата на София съдържа седем части.

Една от тях е изграждането на главни входно-изходни артерии на града. Тук е включено продължение на Южната дъга на Околовръстното шосе от Симеоновско шосе до бул. "Ал. Малинов" в жк "Младост". Засега това продължение не е предвидено в договора за строителството на околовръстния път и според Петър Диков то трябва да се включи като анекс още през следващата година. Връзката на бул. "Ал. Малинов" с бул. "България" е една от най-важните за София, твърди главният архитект.

В западната част на града за 2008-2009 г. е планирана реконструкция и разширение на околовръстния път от бул. "Цар Борис ІІІ" до автомагистрала "Люлин". По същото време би трябвало да се изгради и дублиращ на бул. "Цар Борис III" път, който да свързва изхода на София към Перник с кв. "Овча купел".

За да се облекчи движението в северната част на София, в периода 2008 - 2010 г. се предвижда да се построи чисто ново трасе до "Ботевградско шосе", т.нар. северна скоростна тангента. По думите на Диков това ще отнеме голяма част от сегашния трафик по бул. "Сливница".

Втората група проекти включват доизграждането и "отпушването" на основни градски артерии. Един от тях се бави от години заради съдебни спорове - пробивът на бул. "Тодор Каблешков" от ул. "Луи Айер" в кв. "Гоце Делчев" до бул. "Черни връх" в кв. "Лозенец".

За да не се чака още години, Диков предлага на общината да внесе искане в правителството това трасе да се обяви за инфраструктура с национално значение и строителството да започне, без да чака приключването на делата.

Изреждайки поредица от проекти, главният архитект на столицата се застрахова, че реализацията им е предвидена така във времето, че да не блокира едновременно големи части от града. Поне на думи кметството явно вече има едно наум след това лято, когато грандиозната програма на кмета Бойко Борисов за едновременна реконструкция на основни столични улици доведе до бяс софиянци.

В 4-годишната инфраструктурна програма на Петър Диков е отделено място и за подобряване на градския транспорт. За подмяна на трамвайни линии главният архитект иска 4 млн. лв. за следващата година, които не са планирани в бюджета на общината, и 15 млн. лв. за 2008 г.

В плановете са включени и изграждането на канализационни системи и водопроводи - в кв."Витоша", местностите Манастирски ливади, Малинова долина и др.

За 2007 г. са нужни минимум 100 млн. лв.

За да се изпълни листата от най-неотложни ремонти и строеж на нова инфраструктура в София, за догодина са необходими около 100 млн. лв., твърди зам.-кметът по транспорта Велизар Стоилов. Засега в бюджета са предвидени само 11 млн. лв. за улични ремонти, разчита се и на неусвоените 5 млн. лв.

От 20-милионния кредит, който общината изтегли тази година. Стоилов обаче е оптимист, че пари ще се намерят. Той разчита на 32 млн. лв. от продажба на общински фирми и имоти. Ако не ни дадат тези пари, ще трябва отново да се теглят кредити, твърди зам.-кметът по транспорта.

Наскоро общинският съветник от ДСБ Вили Лилков обяви, че общината задлъжнява опасно, но от кметството отрекоха.

Стоилов се кълне, че тръжните процедури за ремонти през 2007 ще започнат още от януари, за да не се пускат машините едва в средата на лятото, както се получи тази година.

Подземни паркинги скоро няма да има

За по-добрата организация на движението в столицата, за която от години слушаме само идеи, засега се предвижда единствено да се разшири т.нар. синя зона в центъра на града, в която се плаща за престой. Според Велизар Стоилов до края на 2007 г. целият център ще стане платена зона и по думите му това сериозно ще облекчи трафика, отпушвайки улиците от паркираните в момента коли. За улеснение на хората, които паркират в центъра, от идната пролет ще се въведе плащане на престоя чрез SMS.

Столичани, които живеят в центъра, ще трябва да плащат годишен абонамент в размер от 50 до 100 лв., срещу който ще имат право да държат денонощно колата си пред кооперацията.

Обещанието за подземни паркинги в центъра на София скоро няма да стане факт. От Столичната община искаха да дадат на концесия три подземни гаража по протежението на жълтите павета - зад бившия Партиен дом, зад паметника на Цар Освободител и под градинката между Народното събрание и Софийския университет.

Наскоро председателят на парламента Георги Пирински е изпратил писмо до кметството, в което се казва, че мерките за сигурност на депутатите не позволяват около сградата на Народното събрание да има гаражи.

В пространството около бившия Партиен дом пък има много археологични разкопки, които също ще затруднят строителството на подземен гараж точно там.

Шанс засега има само паркингът под градинката пред НДК, на ъгъла на бул. "Патриарх Евтимий" и ул. "Фритьоф Нансен". Проектът е за 900 места, очаква се строителството да започне догодина. В момента зам.-кметът по транспорта търси възможности за изграждане на надземен паркинг в идеалния център.

Метро на един крак

Алтернативата на надземното задръстване в големите столици - метрото, продължава да се придвижва на куц крак в София. Засега то върви само по една линия - от "Обеля" през "Люлин" до пл. "Св. Неделя", и се очаква до октомври 2007 г. да стигне до "Интерпред". Продължението до "Младост 1" трябва да е готово до края на 2008 г., а по план връзката със софийското летище ще отлежава до 2020 г.

Наскоро зам.-кметът по транспорта предложи и проект за надземен железопътен превоз, т.нар. есбан, който да се движи по линиите на БДЖ около София. Този проект обаче може да стане реалност чак след около 3-4 години.


Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Кристина Апългейт призна, че вече не излиза от дома си</p>

Кристина Апългейт призна, че вече не излиза от дома си заради множествената склероза

Любопитно Преди 1 минута

„Първото нещо, което чувам от хората, е как го получихте? Това означава, че трябва да съм направила нещо лошо в живота си, за да имам това заболяване, че сам съм си го причинила", споделя актрисата

Напрежение и остри реплики в първия дебат между Джордже Симион и Никушор Дан

Напрежение и остри реплики в първия дебат между Джордже Симион и Никушор Дан

Свят Преди 7 минути

Дебатът се състоя преди втория тур на президентските избори, насрочен за 18 май

Четири момчета пребиха жестоко човек в Перник

Четири момчета пребиха жестоко човек в Перник

България Преди 51 минути

Той е настанен в хирургично отделение с различни травматични увреждания

Изнендаващо послание в първата литургия на Лъв XIV

Изнендаващо послание в първата литургия на Лъв XIV

Свят Преди 58 минути

Лъв XIV: Вярващите са осмивани, преследвани, презирани или, в най-добрия случай, толерирани и съжалявани

Краят на войната и пророчеството на генерал Дьо Гол

Краят на войната и пророчеството на генерал Дьо Гол

Свят Преди 1 час

Френският генерал Дьо Гол още през 1959 г. е подозирал, че САЩ и Русия един ден могат да се помирят и споразумеят зад гърба на европейците, за да владеят света

Суперкомпютър изчисли края на живота на Земята

Суперкомпютър изчисли края на живота на Земята

Любопитно Преди 1 час

Колкото и да сме очаровани от миналото, толкова сме обсебени от прогнозирането на бъдещето

"Те бяха обесили собствените си деца"

"Те бяха обесили собствените си деца"

Свят Преди 1 час

Американският войник Джордж Лейтман стига до Германия през пролетта на 1945 и преживява там шокиращи неща

<p>МОН обмисля&nbsp;връщането на 8 клас към основното образование</p>

Вълчев: МОН ще предложи връщането на 8 клас към основното образование

България Преди 1 час

Според просветния министър свалянето на основното образование до 7 клас е дало отрицателни резултати

На първо четене: Приеха законопроект за хората със заеми и купувачите на кредити

На първо четене: Приеха законопроект за хората със заеми и купувачите на кредити

България Преди 1 час

Законодателната инициатива е на Министерския съвет

MEЧ ще подкрепи вота на недоверие, иницииран от "Величие", този на "Възраждане" - не

MEЧ ще подкрепи вота на недоверие, иницииран от "Величие", този на "Възраждане" - не

България Преди 2 часа

Според тях темата на "Възраждане" не е удачна и затова не са отишли на разговори с тях

До 2026 г. ще имаме сто процента "умна граница"

До 2026 г. ще имаме сто процента "умна граница"

България Преди 2 часа

Тя ще разполага с интегрирана система за наблюдение, за да не се допуска преминаването на мигранти, заяви директорът на ГДГП Антон Златанов

A$AP Роки купонясва до зори с баба си след Met Gala

A$AP Роки купонясва до зори с баба си след Met Gala

Свят Преди 2 часа

Баба му е будувала цяла нощ с надеждата, че ще срещне един специален човек

<p>Тя се завърна &ndash; Мелания с блясък и послание в Белия дом</p>

Мелания Тръмп почете Барбара Буш, представяйки пощенска марка с нейния лик в Белия дом

Любопитно Преди 2 часа

В четвъртък, 8 май, Мелания посрещна репортери и гости в Източната зала на Белия дом, където Пощенската служба на САЩ представи марка в чест на Барбара, бивша първа и втора дама на САЩ, която през юни щеше да навърши 100 години

„По стъпките на траките“ в „Темата на NOVA“

„По стъпките на траките“ в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 2 часа

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Започва акция във всички хосписи и домове за възрастни хора

Започва акция във всички хосписи и домове за възрастни хора

България Преди 2 часа

Инспекторите на Медицински одит и социалните служби вече работят на терен