- Г-н Щерев, какво да очакват почитателите на Вашата музика от концерта, който ще има две издания - тази неделя във Велико Търново и в четвъртък, 22 март, в зала 1 на НДК?

- Историята на това събитие е много интересна. Инициативата идва от община Велико Търново и лично от кмета. Това, освен всичко друго, е и едно поздравление от старата столица към новата.

Идеята много ми хареса. Предполагам, че тя ще продължи по някакъв начин и с юбилеи на други творци. Аз започнах моята музикална кариера през далечната 1967 г.

В концерта ще участват Васил Найденов, с когото работихме в "Диана Експрес", Мими Иванова, на която съм бил музикален продуцент и аранжор на първия й албум, Милица Божинова.

Основната част от програмата ще бъде изпълнена от мен и от Илия Ангелов - става дума за някои от най-големите хитове на "Диана Експрес".

Ще участва и струнният оркестър "Формация Студио Примо". С тях ще изпълним няколко филмови мелодии.

Заедно с детската формация "Бон-бон"ще представим и музиката от 6-серийния филм за телевизията, който току-що привърших - "Ваканцията на Лили" с режисьор Иванка Гръбчева. Ще участват и Стефка Съботинова и ансамбъла на Лили Игнатова. Ако има хора, които обичат моята музика - да заповядат!

- Липсва като че ли едно име - Лили Иванова...

- А, липсват много имена... Ако някой трябваше да присъства, това със сигурност е Емил Димитров, лека му пръст. Той ме е научил на много неща в професията. Той, освен всичко друго, е и прекрасен композитор.

Писал съм и за много други певци и групи - имам три-четири песни за "Трамвай №5" и т.н. Но сега реших да го направя така. По принцип не съм по помпозните концерти. Мисля, че един интимен концерт и музиката представена по добър начин има същия ефект.

А за Лили Иванова - първо, нещата в пресата са малко преекспонирани. Второ - моето творчество за нея приключва през 1987 г. Това са песни, които са в по-стар стил. Аз, дори да бях в добри отношения с нея, може би нямаше да ги включа.

От 1981 г. по принцип работя главно за киното и пиша само експериментални неща, както съм го правил за "Диана Експрес". Най- добрите ми неща са написани между 1981 и 1986 г. Не виждам драма, че Лили Иванова няма да участва.

Освен това, ако присъстваше, тя трябваше да изпълни мелодията от "Осъдени души". Но това не е песен. Това е мелодия и тя ще бъде изсвирена от струнния оркестър.

Пак ви казвам - има само една песен, която съм написал за нея след 1987 г. - беше преди четири години - "Девет кръга". Малко се пресилват нещата в медиите, като се казва, че аз завися много от нея и тя от мен.

- Бихте ли повторили още веднъж, за да няма спекулации, какъв точно беше Вашият конфликт с нея?

- Развалихме си отношенията заради начина на използване на българските песни. От доста години аз съм единствения човек, който влиза в конфронтация, когато видя, че българските автори не са уважавани като хора, имащи права по закона за авторското право.

Сред композиторите има такива, които съвсем не са в цветущо финансово състояние. Едновременно с това има хора, които си позволяват да не правят отчисления от изпълнения на тяхното творчество.

Никога не съм обсъждал името и качествата на Лили Иванова като певица. Но това, че тя правеше концерти, без да се отчислява нищо за авторите, включително и на мен, ме принуди да й направя забележка.

Тя каза: "Аз не съм виновна! Не съм организатор!" Ами кой е виновен? Значи ти си взимаш твоя хонорар, Демис Русос - неговия, всички си отиват и така... Същевременно нашите песни са изпяти, хората са ръкопляскали.

Аз тогава казах в едно интервю: "Ами добре тогава, изпей 15 пъти "Камино" и всичко ще е наред". Не съм имал никакви други спорове с нея. За мен тя си остава най-голямата певица, иконата на българската попмузика. Но това не означава, че не трябва да спазва закона за авторското право.

- Всъщност, кое е нещото, което най-много Ви ядосва в съвременната музика?

- За мен в изкуството най-лошото е занаятчийството. Аз се отвращавам от тази дума. Щом един творец започне да употребява за себе си това определение, това означава, че той не се отличава например от някой, които произвежда тухли.

- Вие как успяхте да се спасите от това?

- Аз не съм привърженик на това да се пише много. Има хора, които са написали по 900 песни. Това не е нормално! Аз не виждам смисъл в това да напипаш дамара на нещо и да се държиш все едно работиш на банциг. Трябва да има провокация.

Навремето работих известно време с Емил Димитров, след това с Лили. Тогава разбрах, че в попмузиката започвам да се изчерпвам тотално и реших да направя рокгрупа - "Диана Експрес". Започнахме от нищо.

След това работих в киното. През годините съм се убедил, че няма никаква полза от количеството. Човек може да напише много по-малко работи, но те да са изпипани.

- Има ли песен, която отделяте от другите, които сте написал?

- Да, има. Например "Душа" или "Молитва за дъжд" - те нямат нищо общо със стандартния български стил. "Сутрин" също е различна. Това са абсолютно експериментаторски творби, написани от българин в традицията на най-добрите образци на попа.

За да ме разберете правилно, искам да ви кажа, че български стил в световната попмузика няма и няма да има. Има четири стила, от които произлиза модерният поп и всеки от тях има своите корени.

Англоамериканският стил произхожда от ирландския, английския и шотландския фолклор. Френският произлиза от шансона - стил със 130-годишна традиция. Италианският стил произлиза от канцонетата.

По-късно навлиза латиноамериканската музика, която също е с фолклорни корени. Нещата при нас са малко по-различни като традиция.

Другата истина е, че само голяма държава, която има население от 45 млн. и нагоре, може да има добра попмузика. Трябва да има достатъчно хора и ресурси, за да съществува. При такава голяма численост е невъзможно да има музикални инвазии отвън.

Както се случи с чалгата у нас. Същото нещо стана преди 15 години в скандинавските страни. Американската и английската музика ги помете и сега съставлява 85% от цялата продукция, която се излъчва в ефира там.

- Какво е мнението Ви за младите музиканти, които сега излизат на попсцената?

- По принцип смятам, че за да бъде попмузиката на това дередже в момента, трябва да се отчетат големите икономически и политически сътресения, които се случиха на България и от които произлязоха чалгата, мутрите и т.н. Всичко това оказа въздействие върху нормалното развитие.

На всичко отгоре музикантите трябваше да понесат негативите от 45-годишната комунистическа бариера. Затова младите композитори и аранжори много подценяват професионализма.

На Запад например не ни превъзхождат по обща култура. Но те са по-напред заради факта, че когато искат да учат нещо, подхождат по най-добрия и професионален начин.

Второто нещо е домашното възпитание. Семейството там е много здраво. А комунистическият строй съсипа семейството по две причини.

Едната - че трябваше да се вярва в партията безусловно, ако искаш да вървиш напред, а другата - че забраниха на хората да ходят на църква. Така децата виждаха, че има нещо по-важно от семейството - партията.

Същото беше с музиката. Ние не можем да имаме попмузика, при положение че младите аранжори не познават историята на този стил - а тя вече има повече от 80 години съществуване. Има си класика, предкласика, романтизъм и т.н.

Не можеш да си музикант с претенции и да не знаеш нищо за класическия рокендрол - Чък Бери, Бъди Холи, Елвис Пресли... Френският стил - Салваторе Адамо, Мирей Матийо - техните аранжименти са прекрасни.

А тук - какво стана? Казват - това е моята група и историята започва от мен! Питах едно младо момче с големи претенции - " Ти слушал ли си "Yesterday"?", а то отговаря: " Ама каква е тази песен?." Това е смешно и тъжно.

- Помага или пречи телевизията на попмузиката?

- Според мен вреди. Това означава, че всеки, който има много пари зад гърба си, може да си плати ротацията на дадена песен и тя да стане популярна независимо от качествата й. В момента у нас е пълно с такива звезди без покритие.

- Кои например?

- Ще започна от Руши Виденлиев. Благодарение на постоянни ротации той стоеше на първите места в класациите. А сега, след като една година не се занимава с пеене? Направете си труда и прослушайте какво се пуска по 10 радиа - няма да чуете нито една негова песен.

Защо? Ами защото няма покритие. Можем да кажем например, че Георги Христов, независимо от всичко, е страхотен певец. А Руши какъв певец е?

Ами актьорите, които пеят? В момента в българската попмузика 85% са актьори. Понеже са некадърни актьори и пред дилемата дали да станат сервитьори или певци, те стават изпълнители или водещи по телевизията.

Вики от "Мастило" - използва трамплина, че беше водеща на телевизионно предаване и пропя! Ама това са смешни песнички. Тя никога не може да се сравни с една сериозна певица.

Ами Светла Иванова - най-канената по телевизията и най-снимана личност в списанията? Тя е трагична певица! Аз ви гарантирам, че след две-три години тя няма вече да пее.

Не е важно, че някъде пише: "Имаше прием и певицата Х беше облечена с розова рокля". Е, добре, розово-розово, ама кой й е хитът!?

Телевизията деформира попмузиката. Веднъж се лъжат изпълнителите, които си мислят, че са звезди, без да имат покритие, а втори път публиката. Действа принципът "Една лъжа, повторена сто пъти, става истина". Но тази истина е фалшива.

- И все пак - кое е оптимистичното в съвременната българска попмузика?

- Младите хора. В България има много талантливи певци, много млади момичета и момчета, които пеят страхотно. Но за съжаление има проблем и с издателите и с възможността да получаваш приходи от творчеството си. Издателската къща е много важно звено между автора и хората.

Ние нямаме и импресария. Много бедна държава сме! В България пазарът е с 2 млн. потребители. А това е нищо.

Не трябва да се гледа прекалено песимистично, просто това са условията. Истинските потребители у нас са 1/3 от числеността на Ню Йорк. А той е град. Но аз няма да спра да помагам на младите.

- "Каризма" например навсякъде твърдят, че Вие сте техният откривател...

- Не беше точно така. Аз им направих първата песен - "Рискувам да те имам", в моето студио. След това занесох дисковете в "Полисаунд" при един мой приятел. Казах му: "Това са твоите хора, извикай ги и ще разбереш за какво става въпрос." Така и стана.

Вижте, по принцип, ако един човек има талант, няма никакво значение кой го е открил. Навремето така се срещнах с Васил Найденов - тогава той беше пианист на Бисер Киров. Тогава търсех солист за "Диана Експрес". Помолих Васко да изпее две песни - пееше точно както сега.

Аз го изслушах, станах, стиснах му ръката и му казах: "Ако желаеш, от днес си наш солист!". Веднага каза "Да". След това отидохме на един купон и той се напи от кеф. Какво значи "Аз съм го открил?". Ако не бях аз, щеше да е някой друг.

- Талантът винаги ли намира реализацията си, независимо от обстоятелствата?

- По-скоро да. Но за това е много важно да имаш собствен почерк.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Френски центристки лидер: Макрон ще избере нов премиер през следващите часове

Свят Преди 1 минута

Той каза, че не е останал с впечатлението, че президентът възнамерява да разпусне парламента

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

Любопитно Преди 24 минути

Защо някои хора помнят сънищата си, а други - не?

.

Червен код в Гваделупа заради тропическата буря "Джери"

Свят Преди 1 час

Френските власти въведоха най-висока степен на опасност за карибския остров, очакват се проливни дъждове

,

Граничният пункт "Рафах" между Газа и Египет се очаква да бъде отворен на 14 октомври

Свят Преди 1 час

Служители на Мисията на Европейския съюз за съдействие по границите ще бъдат разположени там след спирането на огъня

Почина легендарен музикант

Почина легендарен музикант

Свят Преди 1 час

Басистът и автор на хитове като "Nights In White Satin" е починал неочаквано на 82-годишна възраст

Мина Илиева и Виолета Манчева са новите лица в Новините на NOVA

Мина Илиева и Виолета Манчева са новите лица в Новините на NOVA

Любопитно Преди 2 часа

Те ще водят информационни емисии от 13-ти октомври

,

Доц. Борислав Цеков в Телеграфно подкастът: Рубио и Ванс се борят да наследят Тръмп в Белия дом

Любопитно Преди 2 часа

Доц. Борислав Цеков е най-изявеният изследовател на Тръмп в България

.

Зам.-шефът на ЦСМПВ д-р Мартин Малчев пред Телеграфно подкастът: Спасихме живот за 4 минути

Любопитно Преди 2 часа

Най-малкият пациент в хеликоптера е 3 месечно бебе, което интубирахме, а в кариерата ми – недоносено 700 грама

,

С военни почести: Погребаха граничния полицай, загинал при наводнението в Елените

България Преди 2 часа

Само преди месец Стефан Иванов подал молба за пенсиониране

Софийският съд сложи край: БПСЦ отива към ликвидация

Софийският съд сложи край: БПСЦ отива към ликвидация

България Преди 2 часа

Решението на Апелативния съд е окончателно и не подлежи на по-нататъшно обжалване

,

Израелската армия завърши първата фаза от изтеглянето си от Газа

Свят Преди 3 часа

Това поставя началото на 72-часовия срок за освобождаване на заложниците

Първи думи от САЩ, след като Нобела за мир не отиде при Тръмп

Първи думи от САЩ, след като Нобела за мир не отиде при Тръмп

Свят Преди 3 часа

Говорителят на Белия дом, Стивън Чунг смята, че комитетът е поставил „политиката над мира“

Желязков в "Елените": Държавата осигурява вода и започва обследване на реката

Желязков в "Елените": Държавата осигурява вода и започва обследване на реката

България Преди 3 часа

Бедственото положение в района се удължава с още 7 дни

а

72-годишен мъж е ограбен и заплашен с нож в Ямболско

България Преди 3 часа

Още същия ден са установени и задържани 48-годишен мъж и 37-годишна жена, съпричастни към деянието

Внимание, шофьори: Промени в движението по АМ „Струма“

Внимание, шофьори: Промени в движението по АМ „Струма“

България Преди 3 часа

От събота (11 октомври) до 17 октомври включително, движението в участък от трасето ще бъде временно пренасочено

Краен срок: Остават 15 работни дни за подаване на заявления за помощ за отопление

Краен срок: Остават 15 работни дни за подаване на заявления за помощ за отопление

България Преди 3 часа

Месечният размер на помощта е 121,34 лв., което прави общо 606,70 лв. за петмесечния период от 1 ноември 2025 г. до 31 март 2026 г.