Google, най-голямата търсеща машина в интернет, наскоро обяви намеренията си да разшири своята услуга Google Apps for Your Domain. В момента тя предлага достъп през Мрежата до безплатни софтуерни средства.
Компанията обаче планира да въведе платен абонамент за офис приложения, които ще се ползват през интернет. Новата версия на Google Apps ще включва текстов редактор и електронни таблици, които заедно с електронната поща са най-често използваните програми от бизнеса.
В началото на седмицата компанията от Маунтинвю, щата Калифорния, стартира нова уебстраница (The start page), свързана с Google Apps. Тя дава на потребителите достъп от едно място до приложенията, предварителен изглед на електронната поща и избрано съдържание, което се определя от ИТ отделите.
Google налага собствена имейл програма и това е Gmail. Нейните потребители получават до 2 GB памет и, разбира се, отлични инструменти за търсене.
Друго средство в пакета от услуги е Google Talk, което служи за мигновени съобщения и гласови повиквания към други потребители на услугата (но не и към фиксирани или клетъчни телефони).
Пакетът от онлайн средства включва още Google Calendar ? услуга, чрез която потребителите могат да споделят информация за срещи, и Google Page Creator - инструмент за изграждане и хостване на елементарни уебсайтове, напр. за проекти и конференции.
Въпросът, който вълнува анализаторите, е как бизнесът гледа на услугите от Google. Според експерти от компанията за проучвания NPD повечето фирми, ако имат ресурс, биха предпочели да изграждат и управляват собствени системи за електронна поща, вместо да поверяват тази задача на Google.
Потенциални клиенти на подобна услуга са некомерсиални организации като училища, църкви, синагоги и др., които нямат средства и познания за собствени системи, нито дори за решения с отворен код, изискващи платена поддръжка.
Налице е все още пропаст между безплатните уеб-базирани приложения на Google и отворения софтуер, който би могъл да ускори възприемането им.
Свободните мейл сървъри с отворен код са на пазара от години, но доскоро все още нямаше достатъчно добра опция за календар, посочват от NPD. Това обстоятелство дава по-големи шансове за Google Apps сред определени групи потребители.
Истинската битка за бизнес клиента обаче предстои. Очаква се потребителите от средите на малкия бизнес да не останат безразлични към разширената с офис приложения услуга Google Apps, макар и тя да е платена.
Междувременно, миналата седми;а "Майкрософт" пуснаха официално своята услуга Office Live. Тя предлага множество хоствани приложения, насочени принципно към малкия и среден бизнес.
Office Live е достъпна в три варианта. Базовият пакет предлага безплатно име на домейн, 25 имейл акаунта по 2GB всеки, уебсайт с капацитет 500 MB, средства за проектиране на сайт, за мониторинг и анализ на трафика, както и инструмент за управление на рекламни кампании в Мрежата.
Следващият пакет - Office Live Essentials с цена 19,95 долара на месец, предлага базовите услуги плюс приложение за управление на връзките с клиенти, 1 GB допълнителна памет за сайта, 50 имейла, календар, мигновена комуникация и защитено с парола онлайн работно пространство от 500 MB за 10 потребители.
И накрая, Office Premium предоставя срещу 39,95 долара на месец още повече памет и потребителски акаунти, както и достъп до по-голям брой хоствани бизнес приложения.
"Майкрософт" обаче трудно биха си позволили да предложат в Live своите флагмански продукти от пакета Office, които генерират огромни приходи за компанията.
При Google няма такова ограничение, тъй като бизнесът на търсачката не е от продажба на софтуерни лицензи. Предстои интересно развитие...